Čebín a rozhledna Čebínka

Tipy na výlet Vycházka - půldenní Do přírody

Jedeme z Macochy směr Tišnov, kde se chceme jít podívat na klášter Porta Coeli v Předklášteří. Na mapě objevujeme rozhlednu Čebínka. A protože výlet na Moravu jsme zaměřili hlavně na rozhledny, nesmíme ji minout.

Čebín je obec v okrese Brno-venkov, leží přibližně 20 km severozápadně od Brna, na silnici z Brna do Tišnova. Tudy vedla i císařská silnice, po které jezdil dostavník z Tišnova do Brna.
O dávné historii obce se toho moc neví. Nedochovaly se ani písemné zprávy o tom, kdo založil panské sídlo nebo kdo postavil farní kostel. První písemná zpráva o šlechtici Čebínovi je až z r. 1353. z té doby je i gotický presbytář čebínského kostela sv. Jiří se vzácnými freskovými malbami. V letech 1412 až 1848 patřil Čebín pod panství v Lomnici. R. 1848 bylo zrušeno poddanství a vrchnostenské úřady. Vznikla okresní hejtmanství, okresní soudy a berní úřady.
Velká obdélníková náves si zachovala svůj původní půdorys, uprostřed je rybníček, lemují ji bývalá selská stavení. Na západním okraji je jednolodní, původně románský kostel sv. Jiří. Pochází ze 13. století. V 1. polovině 14. století bylo postaveno gotické pětiboké kněžiště s křížovou klenbou a se zachovanými malbami a věž, tehdy s dřevěnou zvonicí. Zděná je z doby kolem r. 1694. Loď byla postupně prodloužena. Poslední částečné novogotické úpravy jsou z r. 1851. Nejcennější vybavením interiéru je dřevěná pieta z 15. století a křtitelnice ze 17. století.
Další velkou cenností obce, resp. jejich Sboru dobrovolných hasičů, který byl založen r. 1880, je čtyřkolová zápřahová stříkačka, vyrobená firmou Hiller a vdova v roce 1879. Stále je udržována v provozuschopném stavu. Hasiči ji rádi ukazují na významných akcích či hasičských oslavách.
Severovýchodně od obce je vápenka, kde se vápno vyrábělo tradiční metodou. Dnes se tam zpracovává vápenec, vyrábí suché omítkové a maltové směsi, ale také se vyrábí minerálně – vitamínové přísady do výživy zvířat.
Na severozápad od obce je kopec Čebín 432 m. Tam byl r. 2002 postaven ocelový stožár pro antény telefonního operátora, který je využit jako rozhledna. Slavnostně byla otevřena 30. srpna 2003 při příležitosti oslav 650. výročí založení obce. Stožár je vysoký 38 m. Vyhlídková plošina je ve výšce 30 m a vede na ni 161 ocelových točitých schodů schodů. Z rozhledny Čebínka je vidět Moravský Kras, Vysočina, Pálavské vrchy, ale také komíny dukovanské elektrárny. Když je dobrá viditelnost, je vidět i Kralický Sněžník.
Rozhlednu provozuje obec Čebín, která ji návštěvníkům otevírá za příznivého počasí od začátku dubna do konce října, pouze však v sobotu a neděli od 11:00 do 17:00 hod.

U rozhledny se nezdálo, že by mohlo i v době jejího otevření fungovat občerstvení. Lze tam však posedět a najíst se z vlastních zásob. My jsme se jednou dobře najedli v nedalekém Tišnově v restauraci Červený mlýn.

Rozhledna je hezká, není to takový ten typický stožár radiotelekomunikací. Je jen škoda, že je otevřena pouze o víkendech. Přesto při troše odvahy se do oploceného areálu nechá podplížit. Byli jsme tam k večeru a nebyli jsme jediní, kdo se takto dostali na rozhlednu.

K rozhledně se nechá dojít ze tří směrů:
- pokud pojedete autem, tak asi nejjednodušší je zaparkovat na parkovišti u hlavní silnice v Čebíně nedaleko kostela a po zelené se vydat na kopec. Na necelém kilometru překonáte 137 metrů.
- my jsme jeli od Malhostovic, o parkovišti jsme nevěděli, tak jsme to zkusili odbočit po zelené ještě před vápenkou. Tam parkoviště nebylo, tak jsme jeli, co to šlo. To bylo trochu kratší s trochu menším převýšením. Záleží na tom, kde se zastaví. Od hlavní silnice je to 1,2 km a převýšení 120 metrů.
- třetí možnost je po žluté, tu bych však asi volila pro sestup, pokud bych měla auto na parkovišti. Je to necelé 2 km, kousek se projde obcí a nechá se zajít i na náves a ke kostelu.
Obcí a v jejím okolí prochází i řada cyklotras.

Poslední aktualizace: 29.10.2017
Čebín a rozhledna Čebínka na mapě

Příspěvky z okolí Čebín a rozhledna Čebínka

Čebínka - rozhledna
Při cestě autem nebo vlakem z Brna do Tišnova se za Kuřimí vpravo zvedá dominantní vápencový kopec Čebínka (433 m). Do jeho nitra je zahlouben…
Když projíždíte Čebínem, je takřka nemožné nevšimnout si bíle svítící stavby tamního kostela. Je zasvěcen svatému Jiří, bojovníku s…
Čebín je velkou obcí s 1730 obyvateli a najdeme ji na na rozhraní…
Autem pojedeme do obce Čebín, kde zaparkujeme na parkovišti u malé hospůdky a dále se vydáme po žluté značce, která nás dovede na…
Výlet začíná i končí na vlakové Zastávce v Čebíně, odkud vyrazíme po žluté - okružní turistické značce. Jedná se o krátký,…
Nachází se poblíž železniční stanice, na rozcestí místní komunikace a odbočky k nádraží. Začíná zde modrá a zelená turistick…
Čebín je velkou obcí s 1650 obyvateli a najdeme ji na úpatí východních…
Trasa vycházky na rozhlednu vede po zeleně značené turistické cestě, která začíná před nádražím v Čebíně. Nejprve vede ulicemi obce až…
Minulou neděli jsme se vypravili na menší výlet opět jen do okolí Brna.…
Nachází se 1,5 km jihovýchodně od obce Drásov. Jde o geomorfologicky význam…