Carské slavnosti v Bohdalicích

Tipy na výlet Romantika Celodenní výlet Za kulturou

Obec Bohdalice vzdálená 9 km od Vyškova směrem na Bučovice, na okraji národopisné oblasti Hané, je známa pro milovníky historie svým klasicistně-empírový zámkem, který do současné podoby přestavěl šlechtický rod Mannerů. Oficiální název obce zní Bohdalice - Pavlovice a to od roku 1964, kdy došlo ke sloučení obou obcí. Bohdalice jsou dostupné autobusovým spojením z Vyškova nebo z Bučovic.

Foto: Vladin

Bohdalický zámek se nepřímo zapsal do historie obce. Bylo to 29. listopadu, tři dny před bitvou u Slavkova, kdy na zámku v Bohdalicích přenocoval ruský car Alexandr I. Car se zde setkal s císařem Františkem II., jež se krátce před tím zastavil na faře v Kučerově. Císař přespal v domě správce panství. Návštěvu cara připomíná pamětní deska u vchodu do zámku. Od roku 2005 se v bohdalickém zámku a jeho parku konají Carské slavnosti, jež jsou připomínkou historických událostí. Historická rekonstrukce a ukázky činnosti spolků vojenské historie z dob Napoleonských válek se uskutečňuje za podpory dobrovolných hasičů Bohdalice, Muzea Tomáš E. Mullera, Česko-Slovenská asociace přátel vojenské historie, ZŠ Bohdalice a obce Bohdalice.

Součástí zámeckého areálu jsou budovy, jejichž část využívají místní dobrovolní hasiči, kteří v hasičské zbrojnici zajišťují občerstvení, včetně domácí zabíjačky. Nedaleko od zámku se nachází reastaurace U Václava, kde se vaří.

Carské slavnosti v Bohdalicích se konají pravidelně každým druhým rokem, první víkend v listopadu, za velkého zájmu jak místních, tak přespolních. Již dnes se návštěvníci těší na příští Carské slavnosti, které se uskuteční v roce 2015, při příležitosti 210. výročí pobytu cara na zámku v Bohdalicích.

Foto: Vladin

Diváci po dobu konání slavností mají možnost si prohlédnout vojenský tábor v zámeckém parku, ve kterém jsou ubytováni členové vojenských historických spolků. Zpestřením je provoz repliky vojenské polní pekárny, jejíž chleba mohou návštěvníci ochutnat. Finanční zajištění této historické akce je nákladnou záležitostí, přesto vstupné je dobrovolné.

Poslední aktualizace: 3.11.2013
Carské slavnosti v Bohdalicích na mapě
Autor: Vladin

Příspěvky z okolí Carské slavnosti v Bohdalicích

Stará (původní) fara v Bohdalicích
V sousedství místa, kde v minulosti stával původní dřevěný bohdal…
Bohdalice-Pavlovice vznikly v roce 1964 spojením do té doby samostatných…
Současná zámecká budova stojí na místě nové tvrze a byla původně …
Bohdalice-Pavlovice najdeme jižně od Vyškova, směrem na Bučovice.…
Od května roku 2012 stojí na ekofarmě v objektu bývalých kasáren …
Kozlany jsou nevelkou obcí s 320 obyvateli a najdeme ji jižním směrem od města Vyškov a východním směrem od Městečka Rousínov. Obec …
Při rekonstrukci vodojemu na kótě Holý kopec nad Bohdalicemi v na…
V katastru obce Bahdalice při silnici směrem na Kučerov nalezneme…
V katastru obce Bohdalice, v místech kde se kříží dvě polní cesty…
Obec Kučerov nedaleko Bohdalic na Vyškovsku je jednou  z těch  ve…
Kučerov je nevelká zemědělská obec s 460 obyvateli a najdeme ji jižním…
Památkově chráněný dům s žudrem z 30. let 19. století najdeme v o…
Křížové kameny představují kříž vytesaný do kamene a mají stejný význam jako smírčí kříže. Mají být  připomínkou, mementem hrdelního zločinu, který…
Svébytným prvekem původních hliněných hanáckých domů býval žudr. …
Zatímco Novým Hvězdlicím dominuje nedávno přidaný Kostel Sv. Jakuba a Matouše, nad nedalekou místní částí Staré Hvězdlice se na…
I převážná většina drobných památek městyse Hvězdlice na Vyškovsku souvisí…
Boží muka jsou drobnou sakrální stavbou stavěnou na území Čech a …
VSTUP DO DINOPARKU JE MOŽNÝ POUZE PŘES ZOOPARK V CENTRU MĚSTA, ODKUD JSOU NÁVŠTĚVNÍCI ODVEZENI SPECIÁLNÍM DINOEXPRESEM DO DINOPARKU.…
Zámek Bučovice je jedním z nejpozoruhodnějších renesančních zámků u nás, …
Bučovice jsou nevelké jihomoravské město a najdeme jej pod severními vrch…