Budeč - rotunda sv. Petra a Pavla

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody Na kole

Jedu vlakem z Kladna do obce Zákolany a potom pěšky 1 km

k Rotundě sv. Petra a Pavla.

Ráno se probouzím do zamračeného dne, zatím neprší a tak si posbírám do boťahu věci potřebné i nepotřebné a vyrážím na vlakové nádraží Kladno Ostrovec. Chvilku zevluji na nádraží a čekám na svůj oblíbený vlakový spoj s odjezdem 9,35. S tímto vlakem jezdívám i do svého milovaného Českého Středohoří. Cesta do Zákolan trvá asi 20 minut a tak si prohlížím ubíhající krajinu, krásně zelenou po letošních deštích. Za nedlouho se už na oknech vláčku objevují dešťové kapky a já musím uznat, že ty meterologové zase měli pravdu. Vystupuji v Zákolanech a to už prší vytahuji pláštěnku a jdu po červené TZ značce. Toto značení mě má dovést až k cíli mého výletu a to je rotunda z 9. století. Jdu kolem Zákolanského potoka a potom vsí až dojdu na náves, kde je hezky upravený parčík s informačními panely o okolí a o historii obce. Stojí zde i socha našeho 5. prezidenta Antonína Zápotockého. Za Jednotou zatáčím doleva a začínám stoupat do kopce po červené, ze začátku je stoupání docela prudké a pak se kopec začíná zvolňovat. Cesta má kvalitní asfaltový povrch a tak je využívána i jako cyklostezka. Vzhledem k deštivému počasí potkávám jen jednoho cyklistu a pěší turisty zastupuji jenom já. Asi po 15 minutách stojím před bývalým hradištěm a před dominantou Budče rotundou sv. Petra a Pavla.

A těď něco z historie rotundy :

rotunda byla ústředním bodem budečského hradiště a byla postavena z příkazu knížete Spytihněva kolem roku 895. I když rotunda byla v průběhu staletí několikrát přestavována, uchovala se dnešní chrámová loď v původní podobě a je tedy nejstarší dosud stojící stavbou v naší republice. Budečské hradiště se rozkládalo na výměře 22 hektarů a bylo opevněno hradbou. Kolem kostela sv. Petra se nacházel knížecí dvorec , v němž se zřejmě nacházel knížecí palác. Východně od tohoto Dvorce byl ve druhé polovině 10. století postaven druhý kostel zasvěcený Panně Marii. Z tohoto kostela se dnes dochovaly jen základy. Kostel Narození Panny Marie byl v roce 1786 zrušen a nabídnut k odprodeji v dražbě. Pro nezájem kupců kostel chátral a při nové dražbě koupil kostel budečský farář Václav Pukl za 4 zlaté. Později kostel zanikl a podle ne zcela zaručených zpráv bylo kamení z něj použito v roce 1835 ke stavbě hřbitovní zdi nového hřbitova, který stojí v těsné blízkosti rotundy do dnes.

Informace jsem čerpal z brožurky, kterou vydalo Sládečkovo muzeum.

Více o historii Budče se dočtete na webu Sládečkova vlastivědného muzea, které tuto národní památku spravuje.

Průhled
Průhled  •  Foto: klana

K rotundě na Budči jsem dorazil dříve než byla otevřená pokladna této památky a tak jsem prozkoumal okolí a místní hřbitov. Mezitím přijely dvě auta a znich vystoupili zvoníci a jeptiška. Krásně zazvonili na místní zvony a svolávali místní farníky na mši. Do rotundy jsem nahlédl jen zběžně, nechtěl jsem vyrušovat přípravy na mši. Po příjezdu paní průvodkyně jsem si zakoupil turistickou vizitku a nějaké publikace o této krásné památce. Prohlídka rotundy probíhá s výkladem a s průvodcem. Já jsem zde byl bohužel v době konání mše a tak jsem nejen o rotundě pohovořil s velice příjemnou průvodkyní. Naštěstí náš rozhovor probíhal pod střechou pokladny, déšť zesílil a já se musel vzdát svého plánu pokračovat dále po červené na zříceninu hradu Okoř, který je od Budče vzdálen asi 5,5 km.

Po rozloučení s paní průvodkyní(byl jsem jediný návštěvník Budče, jiný takový blázen se v okolí nenašel, který by dobrovolně moknul), jsem vyrazil zpět na nádraží do Zákolan. Protože jsem šel sám a rázným krokem, cesta na nádraží mi trvala asi 20 minut. Do odjezdu vlaku mi zbývalo dost času a tak jsem využil místní čekárnu a byl jsem rád, že sedím opět v suchu. Po cestě stejným vlakem jsem opět vystoupil na Kladně a spěchal do tepla domova.Smile

Najedl jsem se z vlastních zásob a svačinárnu jsem si udělal z hezké čekárny na vlakovám nádražíčku v Zákolanech.

Stolec
Stolec  •  Foto: klana

Líbilo se samotné místo bývalého hradiště v Budči a krásná stavba rotundy. Cesta do Budče je krásně upravená a jsou zde i lavičky k odpočinku pro ty, kteří už mají nějaké zkušenosti a nebo pro ty co ty zkušenosti teprve získají.

I přes deštivé počasí se mi výlet líbil, nebylo moc času na focení a kochání. Až se k nám někdy vrátí sluníčko tak si tento výlet určitě zopakuji. Cesta k rotundě na Budči je pro pěší, nebo cyklisty, je opravdu kvalitní a vzdálenost je krátká a tak ji zvládnou skoro všichni.

Rotunda sv. Petra a Pavla je otevřena od konce května do konce září a to jen o víkendech a snad i svátcích(nevím určitě) od 10 do 17 hod.

Vstupné je 40 Kč za dospělého turistu a

20 Kč vstupné snížené

Poslední aktualizace: 1.6.2013
Budeč - rotunda sv. Petra a Pavla na mapě
Autor: klana

Příspěvky z okolí Budeč - rotunda sv. Petra a Pavla

Kováry
V malebném údolí Zákolanského potoka, asi 3 km severně od romantické zříc…
Ostroh mezi Zákolanským a Týneckým potokem nad Kováry -…
Pradávné středisko kmene Čechů a sídlo Přemyslovců z 9. - 10. století. M…
Národní kulturní památka. Původně významné slovanské hradiště, založené za prvních Přemyslovců na vyvýšenině nad Zákolanským potokem nad obcí Z…
Obec Zákolany se nachází v kladenském okrese v kraji Středočeském a žije zde 530 obyvatel. Ze Zákolan pochází a působil zde…
Zákolany s osadami Trněný Újezd a Kováry leží v půli cesty mezi městy Kla…
Hole (dříve Holy) je osada patřící ke Svrkyni. Byla zal…
Libochovičky jsou malá vesnice ležící zhruba 11 km vých…
Libochovičky, ves o které jsou první písemné zmínky ze 14.století o zeman…
Délka trasy cca 18kmPoměr lesních, polních, zpěvněných cest / asfalt cca…