Borowa s novou rozhlednou

Tipy na výlet Romantika Vycházka - půldenní Do přírody Na hory

Borowa (853,3 m n. m.), do roku 1949 mající název Schwarzenberg, Schwarze-Berg nebo i Schwarzeberg, je nejvyšším vrchem v Górach Wałbrzyskich. Od konce roku 2017 je hojně navštěvovaná díky nově postavené rozhledně.

Od druhé poloviny 20. století stála na vrcholu Borowej dřevěná triangulační věž. Bohužel se neví, kdy byla demontovaná. Několik desetiletí se uvažovalo o stavbě nové bytelnější vyhlídkové věže. Až v roce 2017 se úvahy změnily v realitu a na vrcholu byla postavená zajímavá rozhledna (slavnostní otevření se konalo 14. prosince 2017). Projekt vypracovala Pracownia Projektowa Budownictwa Ogólnego i Przemysłowego Zbigniew Mazij ze Świdnicy. Rozhlednu poté postavila firma Tatry Janusza Kluzowicza z Myślenic.

Rozhledna.
Rozhledna.  •  Foto: dupis

Vlastní konstrukce rozhledny je ocelová. Eleganci jí dodává tvar jednoplášťového hyperboloidu smontovaného z 32 kusů sloupů pod úhlem 68 stupňů k základně. Její výška je 16,5 m. Stožár pro montáž kamery požární ochrany sahá do výše 19,5 m. Ke stanutí na vyhlídkovém ochozu 15,3 m nad zemí je potřeba vystoupat po 90 roštových schodech. Základy rozhledny spolykaly 50 m3 betonu. Na montáž celé konstrukce rozhledny bylo nutné dopravit na vrchol 30 tun oceli. Cena díla se vyšplhala na 1.020.900 zł. O náklady se podělily Gmina Jedlina-Zdrój, Gmina Wałbrzych a Starostwo Powiatowe w Wałbrzychu (gmina je základní správní jednotka, jednoduše řečeno malý okrsek, powiat je správní jednotka druhé úrovně, tvoří část vojvodství).

Jednorázově na vyhlídkovém ochozu rozhledny může pobývat maximálně 30 osob. Dětem do 14 let je vstup povolen pouze v doprovodu dospělého. V případě zvýšené návštěvnosti je doba setrvání na rozhledně omezena na 15 minut.

Z ochozu rozhledny se naskýtají úchvatné výhledy do všech stran. Kochat se můžete pohledem na Góry Suche, Góry Kamienne, Krkonoše, ostatní vrchy Gór Wałbrzyskich, na město Wałbrzych, na Góry Sowie a Masyw Ślęźy. Dočetl jsem se, že za vynikající viditelnosti lze dohlédnout až na Sky Tower w Wrocławiu, nejvyšší mrakodrap v Polsku.

Borowa včetně okolí je bohatá na faunu. Žije zde 30 druhů savců (z toho 17 druhů chráněných), 17 druhů netopýrů, 28 druhů ptáků (z toho 27 druhů chráněných, například sýc rousný, kulíšek nejmenší a čáp černý). Doma je zde i mnoho druhů plazů, obojživelníků a hmyzu.

Na Borowej se občerstvíte pouze z vlastních zásob, žádný kiosek na vrcholu není. Poláci mají ve zvyku si na výletech opékat uzeninu takřka kdekoliv. Proto není překvapením několik ohnišť kolem rozhledny. Možnosti občerstvení máte ve Wałbrzychu nebo v lázních Jedlina-Zdrój. Doporučuji nést si jídlo a dostatek tekutin s sebou v batohu.

Jedinečné jsou daleké výhledy z ochozu rozhledny. Kvůli nim stojí na vrch Borowej vystoupat a trochu se při tom zapotit. Turistické značení je dobré. Některé úseky stoupání jsou dost strmé, ale ne příliš dlouhé. Celkový čas potřebný k vystoupání na vrchol se pohybuje okolo hodiny a čtvrt.

Vystoupat na vrchol Borowej je možné z několik stran. Jako nástupní místo jsme si zvolili Wałbrzych, jižní předměstí Podgórze Drugie. V okolí viaduktu je bezproblémové parkování zdarma. Na vrchol jsme vystoupali po červené turistické značce. Zpět jsme se vrátili po žluté značce přes ruiny hradu Nowy Dwór. Na vrchol se můžete vydat také z lázní Jedlina-Zdrój po žluté značce v kombinaci s červenou. Nebo z Gliniku po černém značení. K orientaci vám pomůžou mapy.cz nebo polské mapy na https://mapa-turystyczna.pl/. Vstup na rozhlednu je bezplatný, časově neomezený.

Poslední aktualizace: 3.8.2018
Borowa s novou rozhlednou na mapě
Autor: dupis

Příspěvky z okolí Borowa s novou rozhlednou

Turistická známka č. 142 - Uzdrowiskowe wędrówki w Jedlinie-Zdroju
Jedlina-Zdrój to miejscowość uzdrowiskowa położona w dolinie pomiędzy zalesionymi wzgórzami pasma…
Zřícenina hradu Nowy Dwór stojí ve Valbřiškých horách na skalnatém vrchu…
                                     Městské muzeum v Żory9.2.202…
Ve východní části Suchých hor (Góry Suche) se na vrchu Rogowiec (870 m n.…
V sedle mezi vrchy Jeleniec (902 m n. m.) a Rogowiec (870 m n. m.), ve…
Zřícenina nejvýše položeného polského hradu stojí ve výšce 870 m na homolovitém vrchu Rogowiec v Suchých horách. Hrad ze 13. století…
Rybnica Leśna je malá ves nacházející se 10 km jižně od Wałbrzychu. Leží…
Pátek  S Jirkou jsme dojeli do Meziměstí už za tmy a hned zašli na pár…
Waligóra (936 m n. m.) je nejvyšším vrchem v Suchých horách (Góry Suche),…
Zřícenina středověkého hradu Radosno (německy Burg Freudenburg) se nachází…
Radnici v centru Wałbrzychu najdeme na Magistrátském náměstí (Plac…
Obec Sokołowsko založená Benediktínským řádem ve 14 století na úpatí…
Město Wałbrzych obklopené Górami Wałbrzyskimi se nachází pouhých dvanáct…
Neděle: Ráno šplháme ze 620 m n.m. v Janovičkách po modré vzhůru …
Ruprechtický špičák v Javořích horách - rozhledna
Ruprechtický Špičák je nejvyšším bodem hraničních Javořích hor, které se nachází v severní části Kladského pomezí a tvoří hranici s Polskem. Na…
Ruprechtický Špičák (880 m n. m.) je nejvyšším vrcholem Javořích…
Ruprechtický Špičák (881 m n. m.) je nejvyšší horou české části Javořích…
Ruprechtický Špičák (německy Spitzberg) je nejvyšší hora české části Javořích hor. Dosahuje nadmořské výšky 881 m. Vrchol leží v…
Dzikowiec (836 m n. m.) je druhým nejvyšším vrchem v Kamenných horách (w…
Rozcestí leží těsně pod vrcholem Ruprechtického špičáku, k rozhledně je to cca 40 metrů. Prochází tudy modře značená turistická trasa z Meziměstí a…
Malou obec Jugowice v okrsku Walim, kousek za česko-polskou hranicí, znají…
Začátkem července 2010 vyznačili členové KČT v Broumově žlutou značkou novou zajímavou trasu. Vede z Vižňova na hřeben Javořích hor do sedla pod H…
Ruprechtice - kostel sv. Jakuba Většího
Ruprechtice se nachází na úpatí Javořích hor. Díky své poloze je obec ideálním východiskem k výletu na nejvyšší bod Javořích hor Ruprechtický Špičák…
Broumov leží v Východních Čechách, východním směrem od města Trutnov…
Adršpašsko-teplické skály patří mezi nejkrásnější a říká se i nejdivočejší skalní města v Evropě.Až do 18.století bylo toto místo nepřístupné díky…
Budete-li někdy projíždět či procházet územím mezi Broumovem a Policí nad…
Obec Adršpach, dělící se na dvě části Horní a Dolní, leží na řece Metuji…
Adršpašské skály
Adršpašské skály je přírodní rezervace, kde najdeme pískovcové skály,…
Dojedeme do Teplic nad Metují a odtud pokračujeme asi 2km k městečku…