Bílina - rozhledna Ledvice

Tipy na výlet Vycházka - půldenní

Již v loni jsme se chtěli na tuto nejvyšší rozhledu u nás jít podívat, jenže neměli volné místo. Když jsme se letos chystali do podhůří Krušných hor, zajistili jsme si její prohlídku výrazně dřív.

I když se rozhledna nachází v areálu uhelné elektrárny Ledvice, leží na území Bíliny. Moc to nechápu, ale je to tak. Pokud se jede po hlavní silnici z Bíliny do Teplic, sjíždí se směr Chudeřice a Ledvice. Pak si bohužel každý musí poradit sám. Další značení užnikde není. Musí se odbočit 2x vlevo, podjet hlavní silnici, přejet železniční trať a pak už je vpravo vidět velké parkoviště.

Do elektrárny se vchází přes klimatizované informační centrum, které pomocí multimediální techniky přibližuje návštěvníkům svět energetiky a uhlí. Spodní patro (suterén) je věnováno dětským návštěvníkům. Přízemí a 1. patro si rádi projdou dospělí. V suterénu i v patře jsou pro návštěvníky toalety. Informační centrum je běžně volně přístupné.

Na prohlídku rozhledny
je lépe se objednat – mailem na infocentrum.ele@cez.cz nebo telefonicky 411 102 313. Kapacita je omezena velikostí výtahu. Jedna prohlídka je tedy pouze pro 10 zájemců. Denně (mimo neděli a pondělí) jsou jen 4 prohlídky v 8, 10, 12, 14 hodin. Určitě každého potěší, že ČEZ dělá tyto prohlídky zdarma. Když rozhlednu otevírali v dubnu 2018, byly rezervace na dlouhou dobu obsazené. Nyní je to již volnější, ale rezervací si zajistíte skutečně ten pro vás nejvhodnější čas bez zbytečného čekání. Navíc při tomto kontaktu se dozvíte, že sem mohou děti až od 6 let, že musíte mít pevnou uzavřenou obuv s plochou podrážkou, tedy žádné sandály, pantofle nebo střevíčky na podpatku – je to z důvodu bezpečnosti – v areálu se přechází koleje a podobné překážky.

U recepce v prostoru informačního centra se nás ujala mladá a sympatická průvodkyně. Nejdřív nám pustila zhruba 20minutový 3D film. Začíná ukázkou známých měst s nočně nasvícenými památkami. Film začíná v době prvohor, kdy vlastně začalo uhlí vznikat, a končí jeho současným využitím. Je to krátké, ale moc hezky zpracované a určitě to zaujme i děti.

Pak jsme obdrželi oranžové reflexní vesty, aby průvodkyně snadno poznala, když jí budeme chtít někam utéci. Možné to není. Pěkně si nás hlídala. Museli jsme se zapsat, aby nás pustili přes vrátnici do areálu. Kdo měl batoh nebo větší tašku, musel ji zanechat v uzamykatelných skříňkách.
Prošli jsme pro veřejnost již běžně nepřístupným areálem, kde jsme dostali krátký výklad, co kde je, co se tam děje apod. Do jednotlivých objektů se nesmí, můžeme jen od vrat nahlédnout do útrob budovy. Nakonec jsme došli k té nejvyšší 144 metrů vysoké budově, jejíž vrchol měl již podle plánů výstavby plnit funkci rozhledny. Do 28. patra (do výše 132 m) se jede výtahem, pak se jde jedno patro po klasickém schodišti pěšky, pak ještě jedno patro po točitých schodech (celkem 43 schodů), až jsme došli na vyhlídkovou prosklenou plošinu ve výši 140 metrů. Samozřejmě se nechá vyjít na venkovní vyhlídkovou terasu. Počasí jsme měli téměř ideální, tedy až na to hrozné horko. Výhled je samozřejmě kruhový. I ten výhled byl perfektně komentovaný – dozvěděli jsme se skutečně vše, co jsme viděli. Nejen v elektrárně a blízkém okolí, ale dobře jsme měli popsané i okolní kopečky. Je vidět nejnižší bod Česka (dno lomu Bílina), České středohoří s Milešovkou, Krušné hory, lázeňské město Bílina v pozadí s útvarem Bořeň, který je největším povrchovým znělcovým útvarem ve střední Evropě. Dokonce jsme se dozvěděli, že v lomu Márinka kousek východním směrem je pěkné koupání. Když jsme se společně vrátili, měli jsme ještě možnost položit všetečné otázky dalšímu zdejšímu pracovníkovi. Cela akce zabrala skoro 2 hodiny. Uteklo to hodně rychle.

I když dle mapy.cz zde má být jídelna, mám pocit, že je jen pro zaměstnance. Nějak jsme si té možnosti nevšimli. Stačilo nám, že si u recepce můžeme natočit studenou vodu z automatu z těch velkých modrých plastových barelů. Mám dojem, že tam byly i automaty na kávu, čaj a podobné teplé nápoje. Ty samozřejmě už za peníze.

Výhledem jsme byli nadšeni a vlastně vším, i samotným informačním centrem. Moc se nám tu líbilo.

Prohlídku rozhledny je možno spojit s návštěvou dalších zajímavých míst, ať už jsou to Teplice s pivovarem a rozhlednami, kam jsme směřovali odpoledne, Osek s nádherným barokním klášterem a kostelem nebo si vyšlápnout na další rozhlednu na Milešovku. Tam jsme se vypravili o pár dnů později.
Podobné příspěvky
Rozhledna (Elektrárna Ledvice)

Návštěva rozhledny, která je umístěna v areálu elektrárny Ledvice je součástí prohlídky areálu.

Díky své poloze mezi Českým středohořím a východním úpatím Krušných hor nabízí naše rozhledna jedinečné výhledy. Návštěvníkům je k dispozici prosklená vyhlídka s přístupným ochozem ve výšce 140 metrů. Ocitnete se tak na střeše nejvyšší průmyslové stavby v České republice.

Exkurzi s prohlídkou elektrárny (zdarma) si můžete domluvit v Infocentru Ledvice. To je zaměřené na klasickou uhelnou energetiku a je tak první svého druhu v České republice. Tématicky doplňuje ostatní informační centra Skupiny ČEZ zaměřená na jadernou energetiku či obnovitelné zdroje. Informační centrum je třípodlažní a vyznačuje se výrazným moderním architektonickým a výtvarným řešením.

Poslední aktualizace: 17.7.2020
Bílina - rozhledna Ledvice na mapě

Příspěvky z okolí Bílina - rozhledna Ledvice

Turistická známka č. 2143 - Elektrárna Ledvice - Informační centrum
Informační centrum Ledvice je umístěno v prostorách administrativní Budovy Elektrárny Ledvice a je zaměřené na …
Na úpatí Krušných hor mezi městy Teplice a Bílina stojí tepelná elektrárna…
Duchcovský viadukt. Do historie Čech se zapsal několik let…
Socha Karla Havlíčka Borovského v Duchcově. Socha českého národního buditele Karla Havlíčka Borovského se nachází…
Budova gymnázia v Duchcově. Budova reálného gymnázia je…
Želénky, obec s približne 380 obyvateľmi v okrese Teplice je časťou obce Zabrušany. Prvá písomná zmienka o obci je z roku 1393 ako Selnicz, osídlenie na dnešnom území obce bolo…
Želénky v okrese Teplice a Ústeckom kraji sú časťou obc…
Obec Želénky sa prvýkrát spomína v roku 1393, dnes má obec približne 330 obyvateľov.Hlavnou sakrálnou pamiatkou obce Želénky v okrese Teplice, časti…
Muzeum města Duchcova. Muzeum města Duchcova bylo založeno…
            Může to být tak čtyři nebo pět let, co jsem navštívila obec Světec a byla jsem z ní unesená. Nemálo k tomu přispělo i to, že jsem jela v březnu, kdy bylo nádherně, …
Malebná vesnička Světec s krásným zámkem,farou a kostelem sv.Jaku…
Nevím, zda tento článek mohu nazvat cestopisem…Podle mě má na to plný nárok, už proto, že to cesta byla, byť začala a skončila úplně…
Obec nedaleko lázní Bílina, ležící mezi městy Most a Teplice.…
            Neděle byla, co počasí se týká, jako vymalovaná, a tak jsme…
První objekty lehkého opevnění se začaly stavět v roce …
Na okraji obce Zabrušany směrem na Všechlapy, nedaleko města Tepl…
Barokní zámek se nachází ve městě Bílina na Teplicku v Ústeckém kraji. Zámek je mohutná dvoupatrová obdélná budova s velkými nárožními třípatrovými…
68 m vysoká barokní radnice je výraznou domi­nantou města, byla vystavěna…
Zámek Duchcov je architektonickým skvostem severních Čech a kul…
Bílina leží jižním směrem od města Teplice. Bílina je lázeňské…