Beroun – rozhledna Děd – zámek Králův Dvůr – Tetín

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Pro zdatnější Celodenní výlet Za kulturou Do přírody Na hory Na kole Se psem

Tento tip na středočeský výlet nás zavede k historické kamenné rozhledně, k renesančnímu zámku, jehož parkem prochází dálnice, k nenápadné, ale slavné, hradní zřícenině i mezi čarokrásné přírodní scenérie a vyhlídky. Koneckonců se budeme celou dobu pohybovat v oblasti Českého krasu a meandrů řeky Berounky, kde se neatraktivní místo hledá poměrně těžko.

Jedná se o „dvoukolový“ výlet, kde zapojíme zejména naše dolní končetiny, protože se dá celou dobu pohybovat pěšky a veškeré dopravní prostředky můžeme nechat klidně ve sklepě nebo v garáži. I když jsou, samozřejmě, možné i různé zjednodušující varianty.

Startujeme na Husově náměstí v Berouně, odkud se kolem kostela sv. Jakuba vydáme po modré TZ ke kapli Bolestné Panny Marie. Zejména v závěru tohoto úseku je to hodně prudké stoupání, takže krátká vyhlídková pauza u neogotické kaple „U Studánky“ z roku 1895 - a na počátku Talichovy NS – přijde docela vhod.

Naše cesta i pak pokračuje stále vzhůru. Mineme několik vyhlídkových míst i tzv. TV dokrývač, abychom na Dědovi nakonec dosáhli téměř 500 výškových metrů. V 493 nadmořských metrech se zde totiž již od roku 1893 nachází téměř jedenáctimetrová cihelná rozhledna Děd, která je údajně první rozhlednou KČT.

V této chvíli máme v nohou necelé 4 km a před sebou přestup na zelené turistické značení. Ta nás zavede až k zámku Králův Dvůr. Renesanční zámek Lobkoviců z roku 1585 je dnes lehce zdevastovaným sídlem městské knihovny a jeho parkem prochází dálnice. Takže se jedná o naprostý unikát, navíc místy docela fotogenický. A my máme za sebou více než 7,5 km.

Následuje návrat do výchozího bodu, při kterém mj. projdeme jednou z berounských městských bran, konkrétně tou Plzeňskou. Na Husově náměstí už máme našlapáno více než 12 km, takže nastává doba oběda a zaslouženého odpočinku. Po něm nás čeká odpolední část výletu.

Jejím cílem je obec Tetín. Čeká nás opět modrá TZ i stoupání … a také další necelé 4 km. Obec Tetín je sice malá, ale na památky i přírodní zajímavosti nesmírně bohatá. Také její historie je velmi dlouhá, atraktivní i nevšední … a navíc zde místo návsi mají náměstí, na kterém se mj. nachází veřejnosti nepřístupný zámek i muzeum (samozřejmě přístupné) s informačním centrem. A kostely tu mají hned tři (sv. Ludmilu, sv. Kateřinu a sv. Jana Nepomuckého) …

Z dalších atrakcí je potřeba zmínit zejména NS Tetínské vyhlídky, která má přibližně 2,5 km (ta u pozůstatků hradu, která nabízí pohledy do údolí Berounky a na Tetínské skály, je skutečně nejzajímavější a nejdostupnější) nebo více než 10 m vysoký Tetínský vodopád.

Z hradu toho tady sice moc nezbylo, ale je to místo, kde dýchá historie slavných dějin země české. Nechal ho totiž – snad pro svého vrchního lovčího – postavit král Václav II. a později jej vlastnil sám jeden z našich společných otců, tedy Karel IV. Je jistě škoda, že velkou část hradu zničila již v 19. století těžba vápence. Některé „kamínky“ však již nejsou připomínkou středověkého hradu, ale přemyslovského hradiště, kde byla zavražděna sv. Ludmila. Tetín se dnes ovšem historicky asi nejvíce hlásí k renesančnímu humanistovi Václavu Hájkovi z Libočan …

Celé okolí Tetína přinese největší radost zřejmě různým ctitelům mohutných skal, skalních útvarů, skalek i drobného kamení. Zde se dá skutečně trávit další den. My se však pomalu vydáme zpět do dvacetitisícového okresního města Beroun. A po těch 20 km v nohách se nám jistě bude spát dobře …

Ubytováni jsme byli v Berouně, kde jsme tentokrát i snídali, obědvali a večeřeli.

Líbilo: Zejména věci, kterých si doma neužijeme, takže musíme zdůraznit kamennou rozhlednu na Dědovi a vyhlídky do údolí Berounky. Celkově ale tento výlet neměl „slabé místo“. A zejména dámy jistě ocení čisté - a bezplatně přístupné - veřejné toalety u tetínské požární zbrojnice.

Nelíbilo: Snad jen dopolední počasí nám mohlo ukázat svou přívětivější a méně vlhkou tvář.

Foto: markyz63

Tentokrát jsme utráceli opravdu jen za jídlo, pití a turistické vizitky. Kdo by se však chtěl trošku „rozšoupnout“, může za 40 Kč navštívit tetínské muzeum a za 60 Kč projít s průvodcem tetínské kostely (ty „dívčí“ se však v době naší návštěvy opravovaly a výklad probíhal venku). Součástí této prohlídky je i výstava (teď v kostele sv. Jana Nepomuckého).

Poslední aktualizace: 6.8.2021
Beroun – rozhledna Děd – zámek Králův Dvůr – Tetín na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Beroun – rozhledna Děd – zámek Králův Dvůr – Tetín

Beroun - Děd - Králův Dvůr
Město ležící na soutoku řek Berounky a Litávky a na rozhraní dvou krásných…
Výchozím místem je žel. stanice Hýskov, ale může jím být jakékoliv jiné místo, protože výlet je okruh, tzn. tam, kde vyjdeme, tam…
Vysoko nad městem, na samotě zvané „U studánky", se nachází neogotická kaple Panny Marie Bolestné. Byla postavena A. Wolfem v letech…
Na svahu, pod bezejmenným kopečkem, severovýchodně nad Berounem stojí…
Velmi zachovalá novogotická stavba od architekta  J. Mockera vznikla původně již začátkem 18. století jako poutní kaple. Byla součástí křížové cesty, putovalo se sem za studánk…
Rozhledna na Městské hoře v Berouně je nadstavbou městského vodojemu postaveného v roce 1936. S touto zajímavou myšlenkou přišla sam…
Původně měl být na vrcholu postaven Městský vodojem. Stavby se ujala firm…
Město Beroun má jednoho medvěda ve svém městském znaku, druhého na svém…
Město Beroun má ve znaku a na svém praporu medvěda. Od roku 2000 má i med…
Naše společní cesta začíná na Exitu 18 dálnice D5. odtud směřujeme smětem…
Zábranský kostel Zvěstování Panny Marie se nachází západně od ústředního,…
Městská rozhledna se na Městské Hoře tyčí již od roku 1936. Pokud se…
Královské město Beroun založil roku 1295 Král Václav II. na místě staré…
Touto bránou procházela obchodní stezka z Prahy na západ a vybíralo se zd…
Na dnešní výlet vyrážíme z Nových Butovic do Berouna, U černého koně.…
Určitě jste v televizi někdy zhlédli večerníček Méďové, který režíroval…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, dnes Vás pozvu na výlet přes dvě rozhledny a tři medvědy. Záčín…
Rozhledna Děd
Rozhledna Děd se nachází na stejnojmenném kopci do výšky 12 metrů se zde tyčí kamenná rozhledna. Rozhledna zde nechal postavit Klub…
Koněpruské jeskyně se nachází ve středních Čechách v srdci krajiny Českého…
Vyrazit na pár dní do okolí Berouna jsem plánoval již delší čas.…