Bělá nad Radbuzou – město a vyhlídka

Tipy na výlet Rodina s dětmi Romantika Vycházka - půldenní Celodenní výlet Do přírody

Několik dnů se touláme po Chodsku, někdy pěšky, někdy autem. Teď chceme na rozhlednu na Ebene, takže musíme kousek autem. Projíždíme Bělou nad Radbuzou, kde nás zaujal kamenný most a šipka na vyhlídku. Cestou zpátky tady děláme pauzu.

Bělá nad Radbuzou se rozkládá v podhůří Českého lesa, nedaleko hranic s Německem. Dříve tudy vedla jedna ze středověkých obchodních cest z Horšovského Týna do Bavor. Nyní se tudy přes hranice dostanete pouze pěšky nebo na kole.

Ves vznikla na soutoku nyní Bezděkovského (dříve Bílého) potoka a řeky Radbuzy. Pravděpodobně od jména potoka byl odvozen i název obce. První písemná zmínka o ní je v Kosmově kronice, kde se píše, že na strmé skále nedaleko od Bělé byl r. 1121 postaven hrad Přimda. Do panství tohoto královského hradu obec patřila až do konce 16. století. Od 13. století začali nad českým obyvatelstvem převažovat Němci. To se obec přejmenovala na Weissensulz.

V r. 1600 získali obec Lamingenové, kteří postupně získali řadu dalších chodských obcí. V r. 1614 zde dostavěli tvrz, ke které patřil pivovar a poplužní dvůr. Od 17. století vzniklo v okolí Bělé asi 10 skláren, kde obyvatelé obce pracovali, ostatní se živili zemědělstvím, dřevařstvím, rukodělnou výrobou.
Po válce byli téměř všichni obyvatelé odsunuti. Ve 2. pol. 20. století byl region dosídlován. V 60. letech zde svoji výrobu začalo výrobní družstvo Kovo, které sem přitáhlo obyvatelstvo z vnitrozemí. Postavili se bytové domy a r.1976 byla otevřena nová škola. Od r. 1964 je Bělá nad Radbuzou městem, které má několik zajímavostí.

Barokní most přes Radbuzu postavila kněžna Metternichová pravděpodobně v letech 1723 – 1725. Za vzor si vzala pražský Karlův most. Je 45 metrů dlouhý, má 8 oblouků a zdobí ho šest barokních soch svatých (dříve tam prý bylo celkem 8 soch). Most sloužil Dopravě, ale konaly se na něm i pouti, sloužily pobožnosti. Při průjezdu městem ho zahlédnete, dostanete se po něm na náměstí, ale jen pěšky nebo na kole. Pro Dopravu je už uzavřen. Před r. 1988 byl zapsán do státního seznamu památek.

Druhý kamenný most - klasicistní byl postaven v letech 1819 – 1821 přes Bezděkovský potok, kousek před soutokem s Radbuzou. I tento most je obloukový, ale bez soch a do centra města se po něm autem dostanete. Památkově je chráněn od 4. 1. 1996.

Na náměstí je farní kostel Panny Marie Sedmibolestné. Kostelu předcházela kaple Bolestné Matky Boží z let 1696-97, která byla postupně rozšiřována. R. 1826 však vyhořela. Tehdejší majitel panství Václav Koc z Dobrše ho nechal hned na jaře příštího roku přestavět a hlavně rozšířit. Do schránky ve věži uložil pamětní list. Kostel je památkově chráněn od 17. 1. 1992.

Téměř v centru města je původní tvrz z r. 1614, kterou Lamingenové přestavěli počátkem 17. století na renesanční zámeček. Byla to jednopatrová budova, ke které patřil i sousední pivovar. Zámeček byl stavebně upravován, původní klenby ze 17. století se dochovaly v přízemí ve dvou místnostech a ve sklepení. Postupně přestal být využíván jako panské sídlo. Až do 19. století zde byly panské úřady. Nad vchodem do zámecké budovy je vytesaný erb Cukrů z Tamfeldu, pánů z let 1686–1796. Od 29. 11. 1995 je zámek památkově chráněn. Bohužel na podzim 2014 vyhořel.

Při průjezdu přes kruhovou křižovatku jsme zahlédli ukazatel k vyhlídce. Milujeme rozhledny, tak samozřejmě musíme zajet i k vyhlídce. Je necelé 2 km od centra, kousek od stožáru mobilních sítí. Dokonce se k ní nechá dojet autem. Dříve na kopci Pohořelec, v nadmořské výšce 524 metrů, byla vzrostlá hrušeň, později už jenom bodláky. Nyní je tam zastřešená vyhlídková plošina s lavičkami a informační tabulí, kde jsou uvedeny i další vyhlídková místa v okolí. Hezký je pohled jihozápadním směrem, kde jsou vidět panorama pohraničních hor, šumavské vrcholy Ostrý a Velký Javor, Český les s nejvyšší horou Čerchovem, Velký Zvon i Přimda. Vyhlídka byla slavnostně otevřena 28. 6. 2014.

Byli jsme ubytováni v Klenčí pod Čerchovem v hotelu Game, kde jsme se i stravovali. Tady jsme se dlouho nezdrželi. Určitě i tady by nějaká hospůdka snad měla být.

Nejvíc se mi líbil kamenný most. Něco tak zajímavého jsem zde vůbec nečekala.

Město leží v krásném prostředí východního podhůří Českého lesa. Velká část okolního území byla v hraničním pásmu, byla tedy lidem uzavřená a zachovala si nezničenou přírodu. Ve městě mají informační centrum, prochází jím řada turistických tras i cyklotrasa. S okolním světem má i spojení po železnici. Takže docela ideální místo na dovolenou.

Poslední aktualizace: 26.6.2016
Bělá nad Radbuzou – město a vyhlídka na mapě

Příspěvky z okolí Bělá nad Radbuzou – město a vyhlídka

Bělá nad Radbuzou
Bělá nad Radbuzou, město v Českém Lese, je výchozím místem mnohých…
Bělá nad Radbuzou leží na soutoku řeky Radbuzy a Bezděkovského potoka v jihozápadních Čechách nedaleko hranic s…
Ahoj, chci se s Vámi podělit o krásnou a krátkou trasu zcela vhodnou pro…
Naučné místo Borecké tůně, to jsou čtyři malé a jedna velká tůň, vytvořené…
Nedaleko známe obce Přimda na Tachovsku (silnice č. 198 směr z Má…
V roce 1735 po faráři Christophu Schlögelovi, prvním světském knězi…
Vysílač s rozhlednou. Další vysílač, který je využit i pro…
Spát se šlo pozdě, na pokoji se rozprávělo tak do půlnoci. Ale z postele…
Vracíme se z horkého víkendového pobytu v Českém lese. Na trase domů máme…
Kostelík nad Tasnovicemi je na Krásném kopečku a je z něj pěkný…
Sobota 24. 10. 2020 Spali jsme v bývalé obci Václav. V noci bylo zataženo,…
Stráž leží v Západních Čechách, západním směrem od města Plzeň. M…
Milujeme rozhledny. Když už jsme se rozhodli si trochu užít Chodsko, chtěli jsme se zajet podívat i na rozhlednu do Německa, která je jen kousek od hranic – na kopci Ebene.…
Přimda
Zřícenina hradu Přimda stojí na jižním konci skalnatého hřebene nad stejnojmennou obcí na Tachovsku v Plzeňském kraji. Přimda se…
Rozhledna Milíře stojí cca 5 km západně od Rozvadova, v CHKO Český les. Radiokomunikační věž z roku 2001 s vyhlídkovou plošinou ve …
Rozhodli jsme se pobýt pár dnů na Chodsku a trochu to tam prozkoumat. Jako…
Jsme na dovolené na Chodsku. Když jsme se vraceli od pramene Radbuzy,…
Z Domažlic jsme jeli vlakem do Poběžovic.Prohlídli jsme si městečko a hlavně zámek. Chtěli jsme si prohlídnout poběžovický zámek. Na…
Zřicenina jednoho z nejstarších hradů u nás - Přimda
Dominanta česko- německého pohraničí s krásným výhledem na Tachovsko a…
V hlubokých příhraničních lesích u obchodní cesty z Prahy do Norimberka…