Baťův kanál - Výklopník u Sudoměřic a skalický přístav

Tipy na výlet Rodina s dětmi Celodenní výlet Za kulturou Do přírody

Podíváme se do česko-slovenského pohraničí na zajímavá místa spjatá s Baťovým kanálem. Cesta vede převážně po neznačených zpevněných cestách lužním lesem, částečně po slovenském území. Délka trasy je asi 13 km.

Začínáme na hodonínském vlakovém nádraží, kde využijeme červenou značku, která nás provede městem přes náměstí ke slovenské hranici. Překročíme
po mostě řeku Moravu a za mostem na koncovém bodě červené trasy u slovenského směrovníku se dáme vlevo po hrázi podél řeky k vodní elektrárně. (Nejdeme po zelené pěší trase směr Holíč, ale po červeně vyznačené slovenské cyklotrase směr Skalica.)
Na opačném břehu vidíme hodonínský veslařský klub, vejdeme do lužního lesa, stále jdeme přímým směrem po hrázi a asi po 6 km přijdeme ke skalickému přístavu u Baťova kanálu. Přejdeme přes úzké stavidlo zpět na českou stranu k informačnímu panelu a dáme se Doprava travnatou cestou podél kanálu po zelené pěší značce,
po necelých 2 km přijdeme k výklopníku.
Odtud už jen po příjezdové cestě k silnici, opět překročíme Baťův kanál a dáme se doprava směr Sudoměřice k místní železniční stanici.

Červeně značená trasa T.G.Masaryka, která nás provede Hodonínem, je vedena
kolem jeho pomníku, galerie výtvarného umění, místem na ul.Dobrovolského, kde
stával rodný dům našeho prvního a prezidenta, a také kolem hodonínského
zámečku, který slouží jako Masarykovo muzeum se stálou expozicí.

Skalický přístav je úplně novým turistickým objektem vybudovaným u Baťova kanálu
slovenskou stranou za pomoci EU. Jedná se o lokalitu, která je častým cílem nedělních výletů, je zde možno vypůjčit lodičku nebo se po vodě nechat svézt.

Nejatraktivnější místo výletu - Výklopník - je technickou památkou zbudovanou
roku 1939. Zařízení sloužilo k překládání lignitu, který se přivážel po železnici
z nedalekých Ratíškovic. Ve výklopníku je důmyslná kolébka, která byla pomocí
kladkostroje s plným vagonem zdvižena a vagon pak čelními dveřmi vysypal lignit
do připravené lodi. Lodě se poté plavily po Baťově kanále až po Otrokovice
do elektrárny.

Občerstvení včetně nabídky menších jídel nabízí jak přístav, tak bufet u výklopníku.
V Sudoměřicích na nádraží možnost není, jedině v obci. Z vlastní zkušenosti vím, že
ve slovenském přístavu akceptují eura i české koruny. Z domu nic nosit nemusíme,
při průchodu Hodonínem je nespočet možností něco s sebou na cestu dokoupit.

Cesta po slovenském území stále po hrázi může být poměrně jednotvárná,
avšak vzhledem k povaze lužního lesa je zde příjemně i ve velkém horku.

Dřevěný objekt přístavu pěkně zapadá do krajiny. Dobrou zprávou je,
že v současné době slouží výklopník také jako rozhledna, kromě prohlídky
vnitřního zařízení můžete vystoupat i na střechu a prohlídnout si jak českou tak
slovenskou krajinu, zejména podhůří Bílých Karpat.

Prohlídka výklopníku stojí 20 Kč, včetně vstupu na vyhlídkovou plošinu.

Celní kontroly už jsou sice minulostí, přesto však raději mějme v pohraničním pásmu
nějaký průkaz totožnosti.

Přeji hodně zážitků a pěkné počasí! ;o)

A opět jako u všech ostatních příspěvků bych Vás rád požádal, aby pokud narazíte na nesrovnalosti turistického značení v terénu (nedostatečné značení, poškození kácením, vandalismus, chybějící, zohýbané směrovky či směrovky s neplatným textem), abyste mne o takových skutečnostech informovali - vyplněním krátkého formuláře na stránce http://www.turistickeznaceni.cz/. Já nebo moji kolegové uvedeme pak vše do pořádku v co nejkratším možném termínu. Díky.

Poslední aktualizace: 23.2.2009
Baťův kanál - Výklopník u Sudoměřic a skalický přístav na mapě
Autor: Sheriff

Příspěvky z okolí Baťův kanál - Výklopník u Sudoměřic a skalický přístav

Moravsko-slovenským pomezím do Skalice
Trasa výletu začíná u železniční stanice Sudoměřice nad Moravou. …
Úterý 31. 5. 2022 Tak nám končí jeden moc pěkný pobyt v Bukovanském mlýně.…
Nachází se na Baťově kanále u vyhlídky Výklopník, kde je i menší přístaviště rekeračních lodí. Prochází tudy zeleně značená turistická trasa. Jedním…
Jestli na Moravském Slovácku všechny důležité historické postavy označují jako tatíček bych netvrdil, ale zřejmě to tu není není úplně neobvyklé. Alespoň…
Turistické rozcestí Skalica, prístav
Turistické rozcestí se nachází u přístavního objektu na Baťově kanálu u Skalice. Prochází tudy žlutě značená turistická cesta a za…
Pokud byste i vy chtěli okoštovat tu pověstnou "frankovku", která…
Jde o areál místních vinných sklepů, které se nacházejí za železniční…
Na uchvávání potravin během roku s v minulosti používaly přírodní…
Mezi vůbec nejkrásnější historické památky slovenského města Skalica patří…
Skalická rotunda sv. Juraja je nejen prokazatelně nejstarší památkou…
Záhorácké město Skalica je takovým malým – a svým způsobem také poměrně do…
      Areál rotundy sv. Juraja, Kalvárie a mestských cintorínov bol pôvodne súvislou vyvýšeninou. Doklady o jej najstaršom osídlení…
Při našem posledním pobytu na jižní Moravě jsme sice měli vybraná…
Když IDS JMK se "rozjela" i za hranice Jihomoravského kraje a dok…
Záhorácká Skalica, to není jen gotika, renesance i baroko převážně…
Jednou z mnoha sakrálních památek západoslovenské Skalice je – tradičně…
Jedna z nejzajímavějších památek slovenské Skalice bude zřejmě již navždy…
         Jezuitský kostol sv. Františka Xaverského je barokovou stavbou z…
Cílem našeho výletu bude krásné historické slovenské město, nacházející se…
Jedeme jak je uvedeno v titulku na moravsko-slovenské pomezí do o…