Aichelburg – hrádek co povstal z popela

Tipy na výlet Rodina s dětmi Vycházka - půldenní Za kulturou Do přírody

Výchozím místem naší procházky bylo íčko Veselý výlet v Temném dole. Z Trutnova je to asi 15 kilometrů po silnici II.třídy číslo 296. My jsme trávili několik dní ve Velké Úpě, takže jsme se vydali autem z opačné strany a je to jen pár minut jízdy. V ičku si za opravdu symbolický poplatek zapůjčíte krásný velký klíč a můžete se vydat k hrádku který se skrývá v lese cca 2,5 kilometru západním směrem. V íčku jsme pořídili hned dvě turistické známky a to číslo 676 –Horní Maršov – Temný důl a číslo 1006 Aichelberg. V ičku nám ochotně poradili jak se dostat na naučnou stezku, která nás dovede až k hrádku. Je to příjemná procházka podél říčky Úpy a jen poslední část je do prudkého kopce po starém chodníčku. Ale zvládnul to i náš mrňousek po svých takže v pohodě.

Lesní hrádek Aichelburg byl postaven na počest Berthold Maria Johann Anton Franz Daniel, hraběte z a na Aichelburgu. Po jeho tragickém úmrtí 13. 5. 1861 tímto uctili památku místního mecenáše. Proto vznikl vysoko nad řekou Úpou na lesnatém úbočí Světlé hory v nadmořské výšce 736 metrů Lesní hrádek Aichelburg. Na podzim začala stavba a byla ukončena v srpnu roku 1863. Při slavnostním otevření 9. září 1863 byla umělecká zřícenina nazvána " Aichelburgem na Bertholdovu počest". Na slavnosti byl přítomen jeho prvorozený syn Alfons, duchovenstvo a c.k. úředníci z Maršova, představitelé okolních obcí, hosté z Janských Lázní a mnoho prostých lidí.

Nepříznivá poloha hrádku způsobila že nebyl zdaleka tak atraktivní jak se očekávalo a už z roku 1875 je zmínka o zaniklé restauraci a v roce 1901, další zmínka o tom že místo je již pustou zříceninou. V roce 1945, bylo jméno Aichelburg vymazáno z map a nechán pouze název hrádek a tím upadlo na dlouhá desetiletí do zapomění.

Aichelburg
Aichelburg  •  Foto: Marfi

V roce 1992 byl proveden stavebně-historický průzkum lesního hrádku Pavlem a Miloslavem Klimešem. Tento první dokument blíže objasnil majetkové a právní vztahy, historii, stavebně-technický stav objektu. Dne 15. října 1995 se na lesním hrádku sešli příznivci, aby založili občanské sdružení Hradní společnost Aichelburg. Od roku 1996 probíhaly udržovací a záchranné práce, nejprve zajištění jižního rohu, aby se nezřítila další část klenutého sklepení. Finanční prostředky pro začátek obnovy hrádku poskytly obecní úřady v Peci pod Sněžkou, Horním Maršově, Janských Lázních a v Malé Úpě a také Vladimír Aichelburg z Vídně. V roce 1998 byla klenba dozděna, vytvořena základová deska a nejnutněji opravena věž. V roce 1998 se podařilo zajistit hlavní díl finančních prostředků z Ministerstva životního prostředí. Miloslav Klimeš připravil prováděcí projekt, podle kterého přes zimu v hale bývalé textilní továrny v Temném Dole tesaři sestavili hrázděnou stavbu. Je pouze dřevěná s užitím tesařských spojů bez kovových prvků. Z popudu Hradní společnosti v letech 1998 - 1999 Správa KRNAP obnovila dva historické chodníky. První vystupuje po 400 kamenných schodech k hrádku přímo od řeky Úpy. Druhý vede z Temného Dolu k Velkým Tippeltovým boudám a prochází sto metrů nad lesním hrádkem.

Z pohledu dnešních dnů je to velice romantické místo a jistě stojí za to zdolat 400 schodů vzhůru do kopce. Prohlídka zabere asi patnáct minutek, popřípadě víc když se chcete pokochat okolím a vychutnat romantiku.

Ubytováni jsme byli ve Velké Úpě a najíst se dá u silnice v množství penzionku, chat a restaurací.

Obdivuhodné je nadšení místních patriotů, kteří vdechli zřícenině hrádku nový život.

Za vstupné na hrad a jeho prohlídku se vybírá částka ve výši 10,- Kč za dospělou osobu, 5,- Kč za dítě nebo studenta s platným průkazem, nejméně však 40,- Kč za jednu návštěvu.

Poslední aktualizace: 12.3.2012
Aichelburg – hrádek co povstal z popela na mapě
Autor: Marfi

Příspěvky z okolí Aichelburg – hrádek co povstal z popela

Aichelburg - lesní hrádek
Naším cílem bude lesní hrádek Aichelburg . Jako výchozí místo volíme Temný…
Vycházíme z Velké Úpy na mléčnou farmu v horách. Kdo si chce udělat výlet…
Středa 8. 9. 2021 - dopoledne Spali jsme v Černém Dole na hranicic KRNAPu…
Romantická zřícenina hradu Aichelburg se nachází ve východní části Krkonoš…
Turistický rozcestník, který se nachází u soutoku Úpy s Malou Úpou, ukazuje turistům cestu do dvou směrů. Po značce žluté ve směru…
Vycházkový okruh začíná v Horním Maršově a prochází po horských stráních a…
Velká Úpa - Vlašské boudy - Krausovy boudy - Janské Láz…
Trasa č.23: Vavřincův důl - Vlašské Boudy - U Velkých T…
Informační centrum Horního Maršova, kde návštěvník najde vše potřebné, se…
Velké Tippeltovy Boudy se nacházejí na severním svahu Světlé hory v…
Východní část Krkonoš je v některých oblastech hodně navštěvovaná…
Dve krkonošské informačné centra s pekným názvom Veselý výlet ponúkajú…
Fucknerova Paseka
Malá luční enkláva se jmenuje podle dřevařů Fucknerů, kteří v 17.…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky, dne 20.5.2011, jsem naložil rodinu…
Horní Maršov leží v Severních Čechách, západně od města Vrchlabí. Městečko…
Horní Maršov - kostel Nanebevzetí Panny Marie
Novogotický farní kostel nanebevzetí Panny Marie byl postaven v letech 1895-98 dle projektu arch. Josefa Schultze, který byl i…
Černohorská rašelina
Krkonošské rašeliniště, které se nachází se v…
Hubertova vyhlídka
Na severní straně Černohorského rašeliniště nás dřevěný chodník dovede k…
vyhlídka pod Modrými kameny
Při sestupu z Černé hory, po zelené značce, dorazíme k seskupení skal…
Míříme do severovýchodní části masivu černé hory, jdeme za poznáním…