Zlaté hory - Rejvíz přes Horní Údolí

číslo 1 Zlaté Hory, náměstí (foto 1) Asfalt 0,0 km
  Od rozcestníku (foto 2) jdeme ulicemi města (foto 3 - 6).
číslo 2 Zlaté Hory, Bohéma Asfalt 2,7 km
  Stoupání podél sjezdovky.
číslo 3 Zámecký potok 3,6 km
  Docela strmá zkratka k horní stanici lanovky.
číslo 4 Zámecký vrch, sjezdovka 4,1 km
  Ze sjezdovky je pěkný výhled (foto 7 a 8). Pár metrů to je ke zřícenině.
číslo 5 Zámecký vrch, Edelštejn (foto 9 - 12) 4,2 km
  Teď už prakticky po rovině lesem.
číslo 6 Svatá Anna, rozcestí. Šotolina 4,8 km
  Rozcestí se žlutou značkou.
číslo 7 Studánka Nad Mírem (foto 13 a 14) Šotolina 5,2 km
  Za studánkou odbočíme vpravo do lesa, trochu si zkrátíme silniční serpentýnu.
číslo 8 Pod Výrem Šotolina 5,6 km
  Vpravo po lesní silničce a Zlatohorské hornické NS.
číslo 9 Nový Hackelberg (foto 15) 6,3 km
  Od štoly opět stoupáme vzhůru cestou s výhledy (foto 16 a 17).
číslo 10 Olověná štola, rozcestí 7,4 km
  Zajdeme se podívat vpravo na Táborské skály.
číslo 11 Táborské skály (foto 18 - 20) 7,6 km
  Vrátíme se zpět kolem kamenné vyhlídky (foto 21 - 24).
číslo 12 Olověná štola (foto 25 a 26) 7,9 km
  Začneme se řídit zelenou značkou. Zprvu sleduje značku červenou po hřebeni, později odbočuje vpravo na úbočí.
číslo 13 Starohoří 8,5 km
  Sešup z kopce kolem starých štol (foto 27 - 30).
číslo 14 Rozcestí Sv. Marta, kaple 9,4 km
  Spíš to je sv. Anna, ale to je fuk. Hlavně že tu je kaple (foto 31 a 32). Po modré sejdeme kolem další malé kapličky (foto 33) do Horního Údolí.
číslo 15 Horní Údolí (foto 34 - 36) Asfalt 10,4 km
  Pro změnu do kopce (foto 37) kolem studánky Pod Jeřábem (foto 38).
číslo 16 Nad Horním Údolím (foto 39 - 41) 11,5 km
  Čeká nás příjemná cesta téměř po rovině, převážně lesem.
číslo 17 Starý Rejvíz, rozcestí u Lurdské jeskyně Šotolina 13,4 km
  K Lurdské jeskyni si zajděte. Jinak až do konce trasy nás povedou společně značky červené a modré. Cesta velmi příjemná, byť mírně stoupá (foto 43 a 44).
číslo 18 Rejvíz Asfalt 15,2 km
  Po silnici (foto 45) k penzionu.
číslo 19 Penzion Rejvíz (foto 46 a 47) Asfalt 16,2 km
  Konec trasy.

Poutní místo Zlaté Hory neboli Cukmantl (více zde) leží na konci světa, za ním už je Polsko. Přesto je to pro turisty místo zaslíbené. Kolik turisticky značených cest odtud vybíhá, je obdivuhodné. A to jim to ještě nestačí a musí si tu vyznačovat další naučné stezky a vycházkové okruhy.  O to složitější pak je pro toho, kdo se sem doštrachá na jeden den, vybrat tu nejlepší a nejkrásnější trasu. My jsme to naštěstí měli jednodušší. Jednak jsme ten den neměli ani celý a druhak jsme se potřebovali pohybovat směrem k Jeseníku, respektive k místu, odkud se do Jeseníku snadno dostaneme autobusem. Rejvíz tak byl volbou jednoznačnou. Jak se tam dostat nám bylo fuk a výsledná trasa tak byla dílem zčásti náhody, zčásti časovými možnostmi a zčásti existencí kešek. Celkově se nám trasa hodně líbila a to je důvod, proč na ni pozvu i vás.

Autobus nás dovezl kousek od náměstí, kde je hlavní rozcestník. Odtud tedy trasu začneme. S pomocí modré značky se nejprve vymotáme z města. To motání je příjemné - přes Zlatý potok, park s pramenem Franze Schuberta (i když bez vody), areál lázní a nově vybudovaný ski areál se dostaneme na silničku, po které stoupáme podél sjezdovky pod Zámecký vrch se zříceninou Edelštejn. Poslední úsek pod vrcholem si zkrátíme lesní pěšinou, "pěkné" stoupání, naštěstí krátké. Pod vrcholem končí lanovka a začíná sjezdovka, nic nebrání výhledu na Zlaté Hory a protější kopečky. Tedy abych byl přesný - normálně nic nebrání výhledu. Nám ano. Silný opar. Však pak doma u počítače při úpravě fotek nadávám, když z šedé plochy kousek po kousku doluju aspoň něco, co by to město připomínalo.

Pár metrů nad sjezdovkou je Edelštejn (odkaz). Moc z něho nezbylo, ale místo je to hezké. Od zříceniny už se jde pohodlně kolem pramene Nad Mírem ke druhé lesní zkratce. Za ní modrou opustíme a odbočíme vpravo po lesní silničce, kde se sem tam objeví značky naučné stezky. Dovedou nás k bývalé štole Nový Hackelberg. Od ní pokračujeme výstupem na úbočí Příčného vrchu. Zde narazíme na červenou a zelenou značku. Uděláme si asi třísetmetrovou zacházku k Táborským skalám (tady) a zajímavé vyhlídce (tu). Pak se vrátíme, za rozcestím si prohlédneme Olověnou štolu a po zelené se vydáme na Starohoří s četnými štolami (zde a to fakt stojí za důkladné přečtení). Zelená značka nás odtud přivede lesem k právě opravované kapli sv. Anny, vydávané často za kapli sv. Marty. Od ní sestoupíme ještě níže po modré značce do Horního Údolí.

Horní Údolí leží logicky v dolíku, jaké to překvapení, že modrá značka vede zase do kopce. Není to ale kopec nijak hrozný, navíc je zpříjemněn přítomností studánky Pod Jeřábem. Nevadí-li vám fakt, že všude okolo se pasou krávy, klidně se z ní napijte, voda je móóóc dobrá a odvěžující. Výstup končí rozcestím Nad Horním Údolím. Od něho už se jde prakticky po vrstevnici krásnou lesní cestou až na Starý Rejvíz. Cestou potkáte odbočku k Lurdské jeskyni (tady). Nás už trochu tlačil čas, tak jsme ji vynechali, snad příště. No a pak už jen dojdeme do Rejvízu k tomu kýženému stejnojmennému penzionu na kafe a autobus.

Trasa je dlouhá něco přes 16 km a jako fakt se nám líbila. Občas se zapotíte při stoupání, občas budete potřebovat dobré brzdy při klesání, ale jinak se tu chodí příjemně. Občerstvení s sebou. Není to trasa na hodinku a hospodami se to tu rozhodně nehemží.

Poslední aktualizace: 8.2.2018
Zlaté hory - Rejvíz přes Horní Údolí na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Zlaté hory - Rejvíz přes Horní Údolí

Zlaté Hory – Biskupská kupa
Po zelené značce kolem kaple Sv. Rocha, Mnichova kamene na Biskupskou Kupu, kde stojí rozhledna od roku 1890, http://w…
Zlaté Hory leží na Severní Moravě, severovýchodním směrem od města…
Kaple svatého Rocha byla postavena na vrchu nad městem Zlaté Hory v době…
Kaple svatého Rocha je malá stavba, stojící na stejnojmenném kopci nad…
  Pokud zrovna panovalo jasné počasí, tak jsme ji při návratu z některých…
Turistický rozcestník, který se nachází na náměstí ve Zlatých Horách, ukazuje turistům cestu do více směrů. Po modré značce ve směru…
Městské muzeum ve Zlatých horách sídlí v historické budově, která byla postavena v roce 1698 rodinou Netwingů ve slohu holandského…
Náměstí Svobody je skutečným centrem téměř čtyřtisícového městečk…
Při toulkách po Jesenicku bychom neměli opomenout malebný kraj mezi…
Při návštěvě Zlatých Hor nelze vynechat prohlídku městského muzea - je…
Prostor u kostela Nanebevzetí Panny Marie doplňují 3 památné stromy, jedná se o 3 kaštany, resp. jírovce maďal. Stáří stromů je…
Turistické a městské informační centrum ve Zlatých Horách se nachází v…
Trojlodní barokní kostel Nanebevzetí Panny Marie patří svoji rozlohou k dominantám města Zlaté Hory. Historie kostela spadá zřejmě…
Při procházce opraveným náměstím Svobody  v centru Zlatých Hor, v…
Už název města napovídá, že se tady těžilo zlato, a to už od dávných dob.…
Úterý 22. 6. 2021 odpoledne Když jsme dorazili z Biskupské kupy, krátce…
Historie města je od počátku propojena s těžbou zlata. První píse…
Sochy sv. Jana z Nepomuku najdeme skoro v každé větší obci v zemi. Tak je tomu i ve Zlatých Horách. Socha světce stojí pod opěrnou zdí místního…
Zlaté Hory jsou malebné městečko zapadlé na severovýchodním konci Jeseníků…
Zlaté Hory se nachází na úpatí Jeseníků, kde v centru města u…