ZKAMENĚLÝ ZÁMEK, PRŮCHODNICE, JAVOŘÍČKO

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Na rozhraní Konické vrchoviny a Bouzovské vrchoviny se rozkládá Přírodní park Kladecko, zahrnující kopcovitou krajinu v nadmořské výšce téměř 600 metrů, s mnoha lesními komplexy, střídajícími se se zemědělsky využívanou půdou. Krajina je navíc poseta mnoha ostrůvky devonského vápence, které jí tak dodávají zvláštního rázu.

Mezi nejvýraznější patří vrch Průchodnice, který byl vyhlášen přírodní rezervací s jedinečnou ukázkou dřívějšího vzhledu krajiny. Průchodnice je tvořena trojitou skalní branou se zbytkem jeskynních chodeb v rozrušeném úzkém hřbetu z devonských vápenců, ve kterém byly zaznamenány nálezy zbytků čtvrtohorních zvířat, keramických střepů a stop ohnišť přechodného pobytu lovců ze závěru starší doby kamenné (10000 let př.n.l). V okolních lučních a lesních porostech se nacházejí vzácné a chráněné druhy rostlin a živočichů.

Nejznámějším ostrůvkem devonských vápenců v této přírodní lokalitě, patřící již k Bouzovské vrchovině, je bezesporu vrch Špránek, ležící na jih nad obcí Javoříčko, která bývá nazývána Moravskými Lidicemi, pro shodný osud s touto obcí. Tato byla 5.5.1945 za údajnou pomoc partyzánům oddíly SS obklíčena, muži od 15-80 let zastřeleni, ves vypálena a rozbořena. Nad společným hrobem obětí je vybudován památník, v blízkosti zničené obce bylo postaveno nové Javoříčko.

Ve vápencovém vrchu Špránek nad obcí byl r. 1938 objeven podzemní systém komplexu chodeb, dómů a propastí, na jejichž vývoji se podílel potok Špraněk. V současné době je známo přes 3,5 km chodeb, z nichž 788 metrů je zpřístupněno pro veřejnost. Jeskyně mají překrásnou krápníkovou výzdobu, mezi níž patří i přes 2 metry vysoká záclona.

Krasovou činností potoka Špraněk byla vytvořena i vysoká vápencová skála s velkou skalní branou, zvaná Zkamenělý Zámek, která se nachází asi kilometr jihozápadně od vchodu Javoříčských jeskyní. Na této skále stával gotický strážní hrádek Bránky, postavený pravděpodobně poč.12.stol, který zanikl zřejmě kolem r.1300, kdy jeho úlohu převzal nedaleký hrad Bouzov.

K poznání této kouzelné a zajímavé krajiny se lze vydat po červené turistické značce, která spojuje všechny uvedené přírodní zajímavosti. Lze na ni vyrazit buď od železničního nádraží v Konici, odkud je to přes Březsko, Průchodnici a Vojtěchov do Javoříčka asi 13 kilometrů, anebo z parkoviště u památníku v Javoříčku. Sem je možné se dopravit autobusovým spojením Konice-Luká-Javoříčko a nebo Litovel-Luká-Javoříčko, pokud je vám bližší vlakové spojení do Litovle.

Od památníku v Javoříčku stoupá červená značka společně s modrou nejprve ke vchodu do jeskyní, po jejichž prohlídce je možno pokračovat lesní cestou přes vrch Špránku, kolem turistické chaty Jeskyňka, až na vyhlídku na vrcholu Zkamenělého Zámku. Odtud sestoupíme skalní branou do údolí potoka Špraněk a proti toku pokračujeme již pouze po červené značce do ústí doliny, kde obcházíme vlevo svahem areál dětské ozdravovny. Po napojení se na cestu procházíme obcí Vojtěchov, kde je možnost příjemného posezení ve stylovém hostinci U posledního mohykána, v jehož areálu bývají pořádány i country a folkové přehlídky.

Červená značka pokračuje silnicí údolím potoka Špraněk ještě asi 2 km, aby pak u silniční křižovatky přešla rovně na cestu okrajem lesa, která po 300 metrech zatáčí Doprava a loukami kolem oploceného areálu vodního zdroje vystoupá nahoru k Průchodnici, ukryté v ostrůvku bukového lesa. Z Javoříčka je to sem asi 6 km, a pokud bychom chtěli pokračovat zvlněnou krajinou Konické vrchoviny dál až na nádraží ČD vKonici, vydáme se zlesa od Průchodnice na silnici, k rozcestníku Na srdéčku. Vedle autobusové zastávky se tu nachází menší pomník padlým sovětským vojákům, kteří zde byli v závěru války omylem bombardováni vlastním letectvem. Červená značka pak kousek odtud vchází opět do lesa a pokračuje k obci Březsko a dál do Konice.

Pro návrat z Průchodnice zpět do Javoříčka použijeme stejnou trasu až ke křižovatce značených cest nad dětskou ozdravovnou v ústí údolí potoka Špraněk, odkud se pak vydáme vpravo do svahu po nově vyznačené žluté naučné stezce. Ta nás po 1,5 kilometru zavede kolem rozcestníku Pod skalou až k Javoříčským jeskyním.

Pokud budete trávit v této krásné a zajímavé lokalitě více dní, pak rozhodně stojí za prohlídku nedaleký hrad Bouzov, založený kolem roku 1300, který patří k našim nejnavštěvovanějším a byla v něm natočena řada filmů a pohádek.

Doporučená mapa : Edice KČT č.51 HANÁ (Prostějovsko,Konicko a Litovelsko) 1 : 50000

Javoříčské jeskyně

tel. 585345451 E-mail mailto:javoricko.cave@cmail.cz

otvírací doba - duben,říjen úterý-neděle 9 - 15 hod

květen-září úterý-neděle 8 - 16 hod.

u Průchodnice
u Průchodnice  •  Foto: trek

Doba prohlídky 40 - 70 minut (podle délky okruhu)

Státní hrad Bouzov

tel. 585346201 E-mail: hrad@hrad-bouzov.cz

Otvírací doba : duben sobota,neděle,svátky 9 - 15 hod.

květen-září úterý - neděle 9 - 16 hod.

říjen sobota,neděle,svátky 9 - 16 hod.

Turistická chata Jeskyňka

tel. 585345241, 602567210

celoroční provoz,2-4 lůžkové pokoje,kapacita 36 lůžek

cena od 170 - 300 Kč/osobu a den se snídaní

Hostinec U posledního mohykána, Vojtěchov

tel. 582383409, 776164266 E-mail: sunshine_sasa@seznam.cz

Dětská ozdravovna se speleologií Vojtěchov

Tel./fax 582383153, 582383652

nabízí turistické ubytování ve 4-lůžkových chatkách (60,-Kč/os den), sociální zařízení + možnost stravování vhlavní budově

Vyšlo v časopisu Outdoor 7

Poslední aktualizace: 23.2.2009
ZKAMENĚLÝ ZÁMEK, PRŮCHODNICE, JAVOŘÍČKO na mapě
Autor: trek

Příspěvky z okolí ZKAMENĚLÝ ZÁMEK, PRŮCHODNICE, JAVOŘÍČKO

Javoříčské jeskyně
Výlet začneme prohlídkou Javoříčských jeskyní a pak se projdeme n…
Pokračujeme v našem výletu a po návštěvě Javoříčských jeskyní vyr…
Obce, které zásluhou nacistů málem zmizely z povrchu zemského, nám…
Rozhodli jsme se trochu poznat Olomoucký kraj, který nabízí mnoho…
Podzemí v malebné krajině v okolí hradu Bouzova láká návštěvníky svou překrásnou krápníkovou výzdobou. Komplex dómů, chodeb, propastí a puklin v…
Člověk by neměl zapomínat na hrůzy II. světové války. Jedním z takových…
Do Loštic celkem nepodstatná trasa, ale pro zájemce o cestu na…
V malebné, mírně zvlněné lesnaté krajině…
Na střední Moravě, 10 km od Litovle se nacházejí Javoříčské jeskyně. Jedná…
Chata Jeskyňka je stylovou dřevěnou turistickou chatou nacházející…
Tak jsem jednoho dne vzal tu svou princeznu na zakletý Zkamenělý zámek. Kde se vzal, tu se vzal, najednou zlý drak, který ji hned chtěl zatáhnout do…
Přesto, že je Střemeníčko jen částí obce Luká, ve které nepřebývá ani…
Obec Kadeřín, místní část Bouzova se 27 (2005) obyvateli se nachází v…
Tato nenáročná a zhruba 7 km dlouhá okružní trasa začíná i končí ve Vojtěcho…
Tento kostel je zřejmě nejstarší sakrální památkou nejen celé obl…
Empírový pískovcový krucifix u bouzovského hřbitovního kostela sv. Máří…
Obec Luká leží jihozápadním směrem od města Litovel v oblasti Drahanské…
Slavětín je obcí olomouckého okresu se dvěmi stovkami obyvatel, ležící na…
Když se některý z přibližně osmi stovek obyvatel vesnice Luká rouhodne vyrazit na velký nákup, může si teoreticky vybírat z několika…
Bouzov - hrad
Soutěž 2 body
Hrad Bouzov (445 m n.m.) najdete v mírně zvlněné lesnaté krajině na…
Skalní útvar nacházející se na kopci porostlém buky. Útvar je průchozí, …
Místní svaz zahrádkářů pořádal další letošní  akci. Byla  legrace   skutálet se z (nedávno navštívených) rakouských hor rovnou do tvarůžkárny…
Bouzov
Hrad Bouzov na Olomoucku je typickým romantickým sídlem se všemi znaky…
Do obce Bouzov se většinou jezdí kvůli tamnímu pohádkovému hradu a za…
O bouzovském farním kostele sv. Gotharda lze ve zkratce napsat, ž…
Hrad Bouzov, založený někdy na přelomu 13. a 14. století je asi natolik…
V krajině Drahanské vrchoviny, v okrese Olomouc, leží malá obec B…
Trojský kůň
Straň se Danajských když dávají dary nabádá už prastaré přísloví. Ačkoliv kněz Laokón varoval Trojany před přijmutím svérázného daru, který před…
Javoříčko - Javoříčské jeskyně
JAVOŘÍČKO : Javoříčko leží v horském úžlabí Českomoravské vysočin…