Loading...

Ze Starého Města, přes Návrší, Vojtíškov do Hanušovic

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Staré Město pod Sněžníkem Asfalt 0,0 km
  Výstup z vlaku
číslo 2 Bobří hráz Asfalt 0,7 km
  Zastávka u bobří hráze na Vrbenském potoce
číslo 3 Odbočka do Stříbrnic Asfalt 3,7 km
  Směr do Stříbrnic
číslo 4 Návrší Asfalt 8,9 km
  Turistická chata nad Stříbrnicemi
číslo 5 Nad Hynčicemi Šotolina 12,4 km
  Výhled na černé sjezdovce
číslo 6 zatáčka smrti Asfalt 15,2 km
  Ostrá zatáčka na vojenské silnici
číslo 7 Nad Zatáčkou smrti Šotolina 15,6 km
  Odbočka z vojenské silnice
číslo 8 Kaskády Prudkého potoka Šotolina 16,2 km
  Křižovatka s červenou pěší podle horské bystřiny
číslo 9 Jasaní Šotolina 17,7 km
  Nejvyšší místo trasy, průběh žluté pěší z Vysoké na Sedm cest
číslo 10 Nad Vojtíškovem Asfalt 21,5 km
  Souběh s pěší modrou, konec šotolin
číslo 11 Penzion Sport Asfalt 23,3 km
  Občerstvovací zastávka
číslo 12 Pod Vojtíškovem Asfalt 25,4 km
  Opouštíme značení 4071, po silnici 312 a cyklo 52 do Hanušovic
číslo 13 Pivovarská restaurace Asfalt 32,2 km
  Než pojede vlak, zvolíme pivovarský guláš

První říjnová sobota 2020 měla být podle předpovědi slunečná, teplá a větrná. Nicméně po zataženém a deštivém týdnu jsme přeci jen chtěli vyrazit někam do přírody, třebas i za tím sluníčkem. Po pravidelném pátečním volejbalu se tak domluvíme na nějaké skupině výletníků a způsobu dopravy. Už přeci jen podzim pokračuje, takže k přiblížení volíme vlakovou dopravu. Sice neznám přesně dobu odjezdu, ale díky internetu se domlouváme na přesné době a ráno se nás schází tak akorát, abychom se vlezli do vlaku, zejména co se týče počtu kol. Sice do Hanušovic jezdí relativně prostorná jednotka Stadler, ale v pokračování do Starého Města (pod Sněžníkem) jezdí jen jeden vůz už poněkud obstarožní vůz motorové jednotky 810, kde je prostor na zavazadla již omezenější a 6 kol dokonale zatarasí průchod z dané strany. I zasedací část vlaku je celkem zaplněná, takže je nás tak akorát.

Od nádraží vyrážíme k výpadovce směrem ke státní hranici, ovšem s malou odbočkou do údolí Telčavy (nebo Vrbenského potoka) kde si vybudovala svůj hrad bobří rodinka, tak se podíváme jek se takový potok změní v malé jezírko. Dál už zpět a po novém asfaltu k severu, mineme odbočku do Kunčic a o kilometr dál je už odbočka do Stříbrnic. Jak slibovala předpověď vskutku poměrně svěže fouká, prozatím do zad, za odbočku trošku v zákrytu vítr ustává. Zastavujeme u dolní stanice lanovky pod kopcem Štvanice. Z velké části pokročila výstavba nové šestisedačky, která nahrazuje dřívější dvousedačku, umožní tím navýšení kapacity lyžařů, hlavně ale i rychlost, protože ta repasovaná lanovka byla úděsně pomalá.

Foto: Bobkart

První zastávku, i takovou tu povinostní máme U Kampů. Dnes i Stříbrnice jsou zase vyhledávaným cílem turistů a výletníků (jako celé pohoří Králického Sněžníku), v jednu dobu tu ale paní Kampová držela útočiště pro unaveného turistu jako jediná. Probíhá sice stále hlasování druhého dne krajských voleb a v jídelně je zřízená volební místnost, naštěstí lokál v přední místnosti funguje, takže nezůstaneme o hladu a žízni.

Foto: Bobkart

Příliš se nezdržíme a silničkou pokračujeme do hor. Přesněji k Návrší. Za vesnicí se cesta celkem ostře zvedá podél peřejnatého toku Stříbrnického potoka, ale protože to je asfaltka, šlape se dobře. Ta nejprudší část je dlouhá něco přes kilometr do rozcestí s označením podle vodního toku, Stříbrnický potok. Prochází tudy značená cyklotrasa 4071, je to taková poměrně dlouhá páteřní trasa v této části pohoří Kraličáku. Směr se mění ze severovýchodního takřka na západní a díky dosažené výšce 845 m se už trasa zvedá jen mírně. Zhruba necelý kilometr a jsme u Návrší. Původní chata U Salašních bud tu stojí od roku 1928 a až na drobné úpravy si drží podobu staré horské chaty. Králický Sněžník (nakonec celé Jeseníky) mají poměrně malý počet horských chat, minimálně ve srovnání s takovými Beskydami, Krkonošemi nebo Jizerkami. Není proto divu, že se tu tradičně vyskytuje dosti výletníků a to i za horšího počasí. Naštěstí místo k sezení a konzumaci máme, zelňačka, nebo klobása se přeci jen lépe sní uvnitř.

Pokračujeme stále po značení 4071. U Návrší máme už dosaženou výšku 900 m a velkou část trasy se budeme pohybovat v okolí této vrstevnice. Za serpentinou se trasa vydává zhruba jižním až jihozápadním směrem. Blízko za zatáčkou se proti nám blíží rodinka na kolech s podezřele známým vůdcem, inu Ondra Bank je náš krajan. Za Návrším je lesní cesta zhruba 1,5 k ještě tvořena asfaltovým povrchem, za rozcestím Stará Sněžníková je už jen šotolinovým, nebo štěrkovým povrchem. Naštěstí byť nedávno dosti zapršelo, není povrch příliš rozbahněný a měkký. Cesta mírně sjíždí k pánské černé sjezdovce na Hynčiemi, kde si dopřejeme kochací pauzu. Dopoledne bylo sice na horách spíše zatažená, ale postupně se sluníčko snaží mračna prorazit. Hradba hor navíc celkem brzdí prudkost větru a nakonec i okolní celkem vzrostlý les brání silnějším poryvům.

Foto: Bobkart

Spoluvýletníkům jsem sliboval, že pojedeme přes Zatáčku smrti. Tam trasa míří skoro přímo na jih, do mírného stoupání, kde se cesta lomí k západu na úbočí Tetřeví hory. Zatáčka dostala svoje pojmenování při stavbě pohraničního opevnění ve 30. letech minulého století. Byla tu vybudována tzv. Vojenská silnice. Ta za zmíněnou zatáčkou poměrně prudce stoupá nad údolí Prudkého potoka (na Mokřiny). Zejména při sjezdu to mohlo být dosti nebezpečné (jednou jsem jel shora na kole, tak jsem brzdil ze všech sil). Jestli se tu skutečně někdo zabil ale není zcela jisté.

Vojenská silnice je asfaltovaná a kousek se po ní svezeme, tedy i do toho prudkého kopce. Ale jen nějakých 150 m k další odbočce cyklotrasy d údolí Prudkého potoka. Povrch je opět šotolinově štěrkový a mírně sjíždíme k rozcestí Kaskád Prudkého potoka. Kolem horské bystřiny vede jedna z nejkrásnějších výstupových tras na vrcholy Králického pohoří, lemovaná řadou peřejí, ale i celkem regulérních vodopádů.

Od rozcestí červené cyklotrasy a červené pěší trasy naše 4071 pokračuje po východním svahu hřebene, který tvoří Souš a pokračuje pod Sráznou (Sviní horou). Stálé, zhruba 1,5 km dlouhé stoupání nás vyvádí k nejvyššímu bodu, Jasaní. Tady dosahujeme ndamořské výšky 992, tedy na dohled tisícovky. Nicméně je to kopec poslední. Na chvíli se připojí žlutá pěší od Sedmi cest, která brzy odbočí prudce dolů do Vysoké.

Foto: Bobkart

Přeci jen mírnější sklon má naše cyklotrasa. Po nějakém kilometru se kolem cesty objevují kamenné hromady. Dnes tu roste les, ale jde o nejvýše položená stavení Vojtíškova. Dnes je ves součástí obce Malá Morava, ale dříve to bývala samostatná obec. Velká část obyvatel podléhala vysídlovacím dekretům. Chalupy, které nebyly obsazené, byly zbourány v 50. letech minulého století.

Ještě necelý kilometr a jsem u asfaltky, která je vlastně další větví vojenské silnice, tato končí na rozcestí Sedmi cest, kde ale (i podle názvu) se dá pokračovat do dalších směrů (na Sušinu, nebo ke Slaměnce nad Dolní Moravou).

Sluníčko nakonec vskutku prorazilo, tak se konečně vyhříváme při pohledech na druhou stranu údolí Moravy s dominantním vrchem Jeřáb.

Hospůdka penzionu Sport má otevřeno, máme tak po dlouhé době další osvěžovací zastávku

Kopců už bylo celkem dost, takže po silnici dolů k Moravě. Silnici č. 312 sice doprovází dálková cyklotrasa 52: Českomoravská, ale v současné době i tady už panuje čilý motoristický provoz, takže by se mělo začít uvažovat o nějaké cyklostezce, protože údolí kolem Moravy je přirozenou a vyhledávanou spojnicí severozápadní Moravy a východu Čech. Ve Vlaském si děvčata zazvoní na zvon v meditačním místě a pak už to není daleko do Hanušovic. Než nám pojede vlak k domovu, posilníme se pivovarské restauraci v bývalé škole, kde si zájemci mohou prohlédnout i zdejší muzeum.

Poslední aktualizace: 4.10.2020
Ze Starého Města, přes Návrší, Vojtíškov do Hanušovic na mapě
Autor: Bobkart
Kvalita příspěvku:
hodnotit kvalitu příspěvku | nahlásit příspěvek redakci
Sdílet s přáteli
Byl jsem zde!
Zapamatovat

Příspěvky z okolí Ze Starého Města, přes Návrší, Vojtíškov do Hanušovic

Staré Město,žel.st.-ch.Návrší-Stříb.sedlo-Králický Sněžník-zpět kol.Prud.potoka do Vys.Žibřidovic
Staré Město,žel.st.-ch.Návrší-Stříb.sedlo-Králický Sněžník-zpět kol.Prud.potoka do Vys.Žibřidovic
Trasa
Jedná se o pěší trasu cca 25 km zpočátku pohodovou ze Starého Města pod…
0.2km
více »
Staré Město pod Sněžníkem - Slaměnka
Staré Město pod Sněžníkem - Slaměnka
Trasa
Zajímavá trasa spojuje lyžařská střediska na moravské straně Králického Sněžníku s dnes českým i když historicky vzato rovněž…
0.3km
více »
Staroměstský pevnostní okruh
Staroměstský pevnostní okruh
Trasy
Staré Město (s přídomkem pod Sněžníkem) patří díky svému okolí k atraktivním cílům letní i zimní turistiky. Hlavním lákadlem je…
0.3km
více »
Staroměstskými skiareály
Staroměstskými skiareály
Trasy
V zimách poněkud obvyklejších, než je prozatím ta letošní je Star…
0.3km
více »
Staré Město – Ostružná – letní verze
Staré Město – Ostružná – letní verze
Trasy
V obdobné zimní variantě jsem trasu popsal nedávno, takže se k ním tentokrát vracím v letní variantě. Až na počáteční stoupání jde o…
0.3km
více »
Obchvat Sněžníku
Obchvat Sněžníku
Trasy
Ač pohoří Králického Sněžníku patří rozlohou spíše k těm menším, …
0.3km
více »
Staré Město p.Sn., Štvanice, Návrší a zase Staré Město
Staré Město p.Sn., Štvanice, Návrší a zase Staré Město
Trasy
Nic není stejné jako včerejší den. Tak to klidně může platit o druhém…
0.3km
více »
Staré Město - Králický Sněžník - Klepáč - Horní Morava
Staré Město - Králický Sněžník - Klepáč - Horní Morava
Trasa
Vůči Králickému Sněžníku jsem už dlouho pociťoval určitý dluh.…
0.3km
více »
Staré Město p. S.
Staré Město p. S.
Město
Staré Město leží na Severní Moravě, severním směrem od města Šumperk. Měs…
0.4km
více »
Do Ráje
Do Ráje
Trasa
  Kdo někdy zavítal do kotliny pod třemi pohořími v nejsevernějším výběžku Moravy, určitě mi dá za pravdu (snad na pár škarohlídů), že Staroměstsko patří k …
0.5km
více »
Staré Město p.Sn. – radniční věž
Staré Město p.Sn. – radniční věž
Rozhledna
Staroměstská oblast pod Králickým Sněžníkem patří bezesporu k nejmagičtějším místům severozápadní Moravy a přes svou relativní odlehlost by ji neměl opomen…
0.5km
více »
Staré Město pod Sněžníkem
Staré Město pod Sněžníkem
Městečko
Staré Město leží na rozhraní několika horských masivů. Na východě…
0.5km
více »
Radnice ve Starém Městě
Radnice ve Starém Městě
Radnice
  Při návštěvě centra starého hornického městečka, ležícího na dohled od Králického Sněžníku, se vám asi nejvíc vryje do paměti…
0.5km
více »
Staré Město – Kašna s Neptunem
Staré Město – Kašna s Neptunem
Kašna
Jednou z ozdob staroměstského náměstí Osvobození je bezesporu kašna v jihozápadní části prostranství. Čtyřhranný bazén obklopuje středový pilíř se so…
0.5km
více »
Staré Město p. Sněžníkem - kostel sv. Anny
Staré Město p. Sněžníkem - kostel sv. Anny
Kostel
Kostel Sv. Anny stojí patrně na místě staršího kostela. Dnešní kostel byl postaven v r. 1618 jako renesanční stavba s dalšími…
0.6km
více »
Štvanický okruh ze Starého Města pod Sněžníkem
Štvanický okruh ze Starého Města pod Sněžníkem
Tipy na výlet
Okružní výlet začíná ve Starém Městě pod Sněžníkem v železniční s…
0.7km
více »
Staré Město – Branná – Ostružná
Staré Město – Branná – Ostružná
Trasy
Zimní období bývá různě štědré nebo naopak skoupé na příděl sněhu, takže…
1km
více »
Staré Město (pod Sněžníkem) – Staroměstští patrioti – Vojenské muzeum
Staré Město (pod Sněžníkem) – Staroměstští patrioti – Vojenské muzeum
Muzeum
Někdy to vypadá, že se dva kohouti na něčem nedohodli. Takový dojem vzbuzuje fakt, že na jednom místě (nebo skoro na jednom) mohou e…
1km
více »
Po vesnicích Králického Sněžníku
Po vesnicích Králického Sněžníku
Tipy na výlet
Uděláme si 43 km dlouhý cyklovýlet po vesnicích, které…
1.5km
více »
Štěpánov (Staré Město p. Sněžníkem)
Štěpánov (Staré Město p. Sněžníkem)
Osada
Osada Štěpánov vznikla po roce 1772 v souvislostí s parcelací původního Staroměstského dvora. Nikdy to nebyla velká ves, nicméně v r. 1834 mělo žít v…
1.6km
více »
zavřít reklamu