Ze Skřítku na Skřítek, okolo Ostružné

Trasy Běžky Střední náročnost

číslo 1 Skřítek motorest Asfalt 0,0 km
  Sice jsou ti všechny barvy, ale vlastně pojedeme po žluté
číslo 2 Nad Skřítkem Šotolina 0,6 km
  Roviny bylo dost, vzhůru do kopce
číslo 3 Pod Ztracenými kameny Šotolina 1,9 km
  Zelená TZ leze na hřeben, my už pohodlně po vrstevnici se žlutou TZ
číslo 4 Studánka Šotolina 2,6 km
  Jedna ze zdrojnic Žlutého potoka
číslo 5 Lavička Šotolina 3,4 km
  Tady je taková hezká lavička, většinou pod sněhem
číslo 6 Pod Zelenými kameny Šotolina 3,5 km
číslo 10 Mravenčí sedlo podruhé Šotolina 13,1 km
  Zpět k Zeleným kamenům
číslo 11 Pod Zelenými kameny Šotolina 17,2 km
  Dolů k Splavskému potoku po lyžařské značce
číslo 12 Žlutý potok Šotolina 20,6 km
  Konec sjezdu, zase do kopce
číslo 13 Skřítek motorest Asfalt 22,9 km
  Dojeli jsme s červenou

V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením příznivějších okolností přece jen ve vyšších polohách něco zůstává, tak se nabízí zase občerstvit paměť a zajet do míst, které jsme loni na běžkách jaksi vynechali. Vlastně jde o zažitou trasu ze Skřítku k Alfrédce a zpět.

Přeci jen i tady máme nějaké resty, tak se dá nějaký ten zatím neprojetý úsek přidat.

Jak známo sedlo Skřítek je jedno z hlavních nástupních míst do hlavních partií Hrubého Jeseníku z té jižní strany. Tím zásadním cílem je samozřejmě hlavní hřebenovka, ale tam je to s průjezdností v zimním období všelijaké (zvlášť za blbého počasí), tak pokud neputujeme na Praděd, není potřeba si kazit náladu.

Takže k Alfrédce. K běžkování by sice stačil i nějaký ten Skřítecký okruh, ale tam je to přeci jen se sněhem poněkud vachrlaté.

Nástupní místo přes silnici od motorestu je všeobecně známé i díky pestré směsici turistických značek (kompletní pěší červenomodrozelenožluté) i nějaké cyklistické.

K rozhýbání je od rozcestí krátká rovinka k rozcestí Nad Skřítkem, načež končí veškerá zábava a následuje přeci jen poctivý výšlap k rozcestí Pod Ztracenými kameny. Nakonec stačí jednoduché počty, na vzdálenost nějakých 1,5 km máme převýšení téměř 200 m. Spousta běžkařů ani nenasadí lyže a jdou pěšky (hlavně ti bruslící), my staromilci namažeme (šlo to na modrý) a byť je to přemrzlé, lyže drží. Kamarádka, co jsme spolu byli má nový typ skluznice nanogrip, to se maže jen na sjezd, skluznice má nějaké mikrovlákna (není tam nic vidět). Které brání k opačnému skluzu, tak taky nemusí stoupací vosk.

Pod Ztracenými kameny už je zase pohoda, od značky na hřebenovku (zelená) se pokračuje po téměř vrstevnicové lesní cestě (žlutá TZ), ač již od Skřítku jela nahoru rolba, tady už je jasně patrná záslužná činnost, kterou rolbaři vykonávají. Cesta je zatím užší (tak 3–4 m) takže je vyvedená jedna stopa na klasiku a zbytek využívají ti bruslící. Trasa tu ještě překonává malé převýšení, obtáčí výběžek z hřebene a u rozcestníku Pod Zelenými kameny se připojí další výstupová trasa z oblasti sedla Skřítek, tentokrát červeně značená lyžařské trasa (znalci vědí, že jde o tzv. 70, je pojmenování připomíná slavný lyžařský závod, co se tady jezdí).

Foto: Bobkart

Od zmíněného rozcestí je lesní cesta daleko širší, takže rolbař tu dělá klasickou stopu v obou směrech a mezi tím je min. 4 m na bruslení. I díky solidní nadmořské výšce (přes 1100 m) jsou tu dobré sněhové podmínky a tomu odpovídá i nával běžkařů (i nějakých známých tváří). Žlutá značka tu v podstatě kopíruje ve vrstevnici masiv hlavního hřebene až k úžlabině mezi Břidličnou horou a Jelenkou, kde protéká Podolský potok. Tady se cesta otáčí k východu až jihovýchodu k Mravenčímu sedlu. Vlastně by to byl kousek k Alfrédce (0,5km), bohužel už druhou (nebo třetí?) sezonu je bufet zavřený, tak co tam (musíme si vozit v batohu čaj a něco k tomu, samozřejmě i ploché láhve). Trošku jsem zkoumali důvod zavřenosti a opět jeden drb. Dva majitelé se nemohlo dohodnout, jeden by chatu provozoval, ale druhý ho udal na hygieně, ta mu to zavřela snad kvůli záchodkům (byli tam takové chemické). To, že je to v Jeseníkách s horskými chatami mizerné jsem už napsal vícekrát, ale všude jsou různé omezení a všemožní opatrovatelé se nás snaží uchránit bůhví před čím. Nebylo by lepší, aby v horách nějaké útočiště bylo, byť by se tam člověk třeba i posral, ale v teple (počasí se může leckdy změnit velmi náhle, zvlášť na horách).

Promiňte malou odbočku. Odbočku dělám i na Mravenčím sedle, protože máme čas, přidáváme si kilometry kolem Ostružné. To je ta ještě nepoznaná část. Jde vlastně o okruh kolem blízké hory. I tady je využitá příjemná vrstevnicová lesní cesta kolem hory, která se vypíná nad Žďárským Potokem. Klasická stopa je najetí po pravé straně, tak okruh najíždíme proti směru hodinových ručiček. Škoda jen, že se vše odehrává v lese, takže Vyhlídky jsou tu omezené nebo žádné (beztak bylo zataženo), trošku řídší les je až na východní straně. Udávaná délka okruhu je asi 4,5km a protože to vskutku jelo pěkně, netrvalo nám to ani hodinu. Skoro stejně rychle i zpět Pod Zelené kameny. Až tady si dáme ten čaj, abychom se trošku ohřáli před sjezdem. Dolů po té Sedmdesátce. Klesání je sice poměrně slušné, ale naštěstí se dalo plužit, i když to bylo dosti tvrdé, jen tak mezi stromy se ohlédnu na přehrádku na Splavském potoce, podle kterého dojíždíme až k rozcestí Žlutý potok. Ač je to trošku níže než samotný Skřítek, je tu ještě dost sněhu. Ostatně musí se zase překonat pár výškových metrů po červené TZ k rozcestí Nad Skřítkem a známou rovinkou zpět k motorestu.

Poslední aktualizace: 16.1.2018
Ze Skřítku na Skřítek, okolo Ostružné na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Ze Skřítku na Skřítek, okolo Ostružné

Skřítek - motorest
Rozcestí turistických tras se nachází na hlavní cestě přes Jesení…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
V týdnu sympaticky nasněžilo, takže konečně se dá vyrazit i do řekněme…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice …
V České republice máme dvě (z části tři) pohoří, kde je vyvinuté…
Příchod zimy v prosinci 2021 nabudil naděje milovníků lyžování a zimních s…
Hrubý Jeseník tvoří výraznou hranici mezi Moravou na jihu a Horní…
Když se jedna naše výborná kamarádka odstěhovala do Petrova, vyvstanula na pořad dne…
Jak praví encyklopedie používaná uživateli webových stránek, není zcela jistý původní resort, který Dianě přiřkla římská mytologie. …
Turistické značení: Skřítek – Hvězda po zelené Tz, Hvězda –…
Ačkoliv jsem letmo již sošku Skřítka na Skřítku zmínil v příspěvku o tamním motorestu, dotaz na foto od jedné mladé kamarádky mě přiměl o této ozdůbc…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Skřítek – ideální začátek putování At´ už jste stálým návštěvníke…
Že se i nepříjemná náhoda může proměnit v celkem pěknou procházku…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení…