Zdice - Žebrák - Zbiroh

Zřícenina hradu Žebrák
číslo 4 Zbiroh Asfalt 22,8 km
  Železniční stanice Zbiroh

Pokud hledáte způsob, jak se zbavit přebytečných kalorií získaných vánočním hodováním, zkuste vyrazit k hradům Točník a Žebrák. Trasu jsme si s kamarádem prošli v lednu roku 2011 a je schůdná i ve sněhu (což vzhledem k současnému vývoji letošní zimy není asi aktuální). Ve směru který jsme zvolili, je několik táhlých stoupání a díky celkové délce hodnotím trasu jako středně obtížnou. Opačně je trasa o něco méně náročnější. Na konci našeho výletu mi GPSka ukázala 27 nachozených kilometrů.

Výchozí bod je náměstí ve Zdicích. Od nádražní budovy se na něj dostanete po modré TZ. Značka nás zavede do centra města ke kostelu Narození p. Marie, kde je možno nakoupit si zásoby jídla a pití nebo se případně i najíst v některé z restaurací (pokud třeba jdete trasu obráceně). Z centra pokračujeme dále po modré TZ, která za Zdicemi vede přes obec Knížkovice a po té zamíří vzhůru do lesů. Na rozcestí Hřeben vyměníme modrou TZ za zelenou, po které se dostaneme k rozcestí V Potocích.

Zde opět měníme barvu a na delší dobu se napojíme na žlutou TZ. Ta nás od rozcestí povede po vrstevnici údolím mezi kopci a lesy až do vesnice Hředle. Za vesnicí začíná stoupání přes Zámecký vrh k hradu Točník. Je možné zvolit i červenou TZ (jak jsme udělali my), které má pozvolnější profil. Obě značky se opět setkají před hradem. Ten bývá v zimních měsících uzavřen, ale my jsme měli štěstí, protože jsme zde zastihli skupinku amerických filmařů, kteří si hrad obhlíželi. Pan kastelán nás vpustil také dovnitř a my si tak mohli pozůstatky hradu prohlédnout.

Od Točníku budeme pokračovat po červené TZ, jenž nás bude doprovázet prudkým klesáním ke zřícenině hradu Žebrák. V blízké obci (která se jmenuje Točník) byla v době našeho putování otevřena restaurace. Z Točníku dále sledujeme červenou TZ a před námi je dlouhé táhlé několikakilometrové stoupání, které ukončuje rozcestí Na Chrástech. Odtud pozvolna klesáme do vesničky Týček. V Týčku na náměstí opět změníme barvu TZ a dále pokračujeme po žluté, která nás provede přes osadu Pětidomí až k železniční zastávce Zbiroh, kde naše putování končí. Upozorňuji, že v okolí zastávky nic není, protože samotné město Zbiroh je vzdáleno 4 km.

Pro ty, kterým tato trasa nestačila, nabízím možno si ji prodloužit o návštěvu nedaleké rozhledny na Třemické hoře. Za Týčkem (cca 2 km) je možno při křížení se silnicí odbočit z TZ a pokračovat vlevo po silnici k obci Třemice, nad kterou se nachází rozhledna. Zpět je možno se vrátit po zelené TZ a v osadě Pětidomí se napojit na naši trasu nebo ze Třemic pokračovat taktéž po zelené TZ na železniční zastávku Cerhovice.

Poslední aktualizace: 19.2.2014
Zdice - Žebrák - Zbiroh na mapě
Autor: TondaJ

Příspěvky z okolí Zdice - Žebrák - Zbiroh

Zdice - železniční stanice
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k dispozici tyto služby…
Vypravte se s námi 1. ledna 2014 na celodenní výlet vhodný p…
Zdice leží ve Středních Čechách, jihozápadním směrem od města Beroun. Měs…
                                            Z D I C E   90   Klub…
Popisovaná trasa začíná na sjezdu z dálnice D5, Exit 28 Bavoryně, kde…
                               Hájemství  zelené 2014   V sobo…
                                   Přes kopečky křížem krážem   …
                            Hájemství zelené   Ještě před dnem D, tedy 16…
Koukolova hora s nadmořskou výškou 471 m n.m.nepatří k těm nejvyšším, přesto se strmě zvedá nad údolím Litavky a při výstupu jak z P…
Představujeme vám nejvyšší vrchol buližníkového hřebene, dosahují…
Berounka je největší řekou Plzeňska a zajímavá je tím, že nemá žádný…
Vraní skály nedaleko Zdic Poslední dobou vz…
V obci Hředle na Berounsku si uchovávají krásnou památku na hrušku zachránkyni. V květnu roku 1972 postihla obec velká povodeň. Zahy…
Axamitová brána
Axamitová brána je skalní útvar na území CHKO Český kras,…
Projíždíme CHKO Křivoklátsko a na dnešek máme v plánu ještě jednu rozhlednu. Víc toho už nestačíme. Obec Hudlice se rozkládá při…
Po několika letech jsem se opět rozhodl, že se pojedu podívat do údolí…
Koněpruské jeskyně
Koněpruské jeskyně vznikly činností vody ve vápencích starých…
Z Berouna vyrážíme po silnici E 50 ze které po pár kilometrech sjíždíme na…
Zřícenina hradu Žebrák se…
Listopadový výlet do české přírody nemusí nutně být jen pochod…