Za Santinim na Vysočinu - z Ostrova nad Oslavou do Nového Města na Moravě

Poslední prázdninový víkend jsme vyrazili zase jednou na Vysočinu, projít si dosud neznámou trasu – krásnou přírodou a taky tak trochu ve stopách Santiniho…

Výlet jsme začali v Ostrově nad Oslavou, kam jsme dojeli vlakem – a z nádraží sešli cca 1 km dolů do vlastní obce.

V jejím centru stojí za to si prohlédnout Kostel sv. Jakuba Většího, před ním barokní sochu sv. Jana Nepomuckého z poloviny 18. století a také nedaleký Santiniho zájezdní hostinec, v současné době ovšem pod lešením, ale aspoň lze doufat, že se konečně dočká poněkud důstojnějšího vzezření, než tomu donedávna bylo…wink

Z Ostrova se vydáme po jediné – červené – turistické značce – v našem případě rovnou ve směru na Nové Město na Moravě (celkem je to 15 km), kdy první zastávkou bude po 2 kilometrech obec Obyčtov.

Foto: Isolda11

Dominantou této obce je bezesporu krásný barokní kostel Navštívení Panny Marie, který nechal na místě kostela staršího v 1. polovině 30. let 18. století – opět podle návrhu geniálního architekta Jana Blažeje Santiniho Aichla – vystavět žďárský opat Václav Vejmluva. Kostel, nyní bohužel také pod lešením, je zajímavý hlavně svým půdorysem, který má připomínat želvu, tedy symbol stálosti ve víře, věrnosti a trpělivosti.Smile

Z Obyčtova vystoupáme silnicí na návrší s dalekým rozhledem a odbočíme polní cestou doleva k lesu. Po 2,5 kilometrech nás čeká lesní rozcestí Zálomy, to už jsme v nadmořské výšce přes 600 metrů.

Následují 4 km do obce Řečice, ke které se budeme blížit kolem kukuřičného pole na kopci nad vesnicí, kde jsme ani nečekali sice novodobou, ale přesto působivou a velice pěkně upravenou křížovou cestu, zakončenou krásným rozhledovým místem s lavičkami u kalvárie.Smile

Proti směru křížové cesty jsme pak tedy sešli dolů do vsi, kde jsme se teprve dověděli, že toho dne odpoledne se zde koná pouť, proto bylo vše přímo vzorově uklizené, upravené a vyšňořené…wink

Foto: Isolda11

Další úsek cesty nás po 4 kilometrech dovede po silničce a podivnou oklikou kolem lesíka a až neskutečně zarostlou mezí do obce Petrovice. Lze jen poradit, že je asi lépe jít údolím po louce než se snažit prodírat „oficiální“ cestou, nebo to odnesete jako my pořádně popálenýma nohama! Ale možná stejně nejrozumnější je vůbec neodbočovat ze silnice a podle mapy dojít do vesnice tudy…Smile

Z Petrovic už je to do cíle – Nového Města – jen přes kopeček (2,5 km), ale když nás na okraji města vedla značka zase někam do křoví podél potoka, raději jsme už trochu zbaběle došli po silnici…wink

Více se dočtete např. na webových stránkách příslušných obcí…

Poslední aktualizace: 2.9.2011
Za Santinim na Vysočinu - z Ostrova nad Oslavou do Nového Města na Moravě na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Za Santinim na Vysočinu - z Ostrova nad Oslavou do Nového Města na Moravě

Santiniho hostinec
Santiniho hostinec v Ostrově nad Oslavou.Jde o ojedinělou barokní…
Kostel Navštívení Panny Marie v Obyčtově byl vystavěn na základě projektu stavitele Santiniho. Kostel má svoji…
V parku na břehu Oslavy v obci Obyčtov se na červené turistické trase…
Obec Obyčtov se nachází asi 9 kilometrů jihovýchodním směrem od Žďáru nad…
Obec Radostín nad Oslavou leží v mírně zvlněné krajině v okrese Žďár nad Sázavou v kraji Vysočina v nadmořské výšce před 500 metrů n…
Pokud se touláte po Jeseníkách a chcete se dobře najíst, na…
Rozcestí na červené turistické značce ze Žďáru do Březí nad Oslavou v lese nedaleko rybníka Peršlík.  Pokud půjdete ze Žďáru, od…
Na mimořádně zajímavou přírodní památku o rozloze jedenácti hektarů…
V roce 1843 panství Velké Meziříčí, kraj Jihlavský. První prameny uvádějí…
Obec v klimaticky mírné oblasti Vysočiny přibližně 10km jižně od Nového M…
Původní bazén ve Žďáře nad Sázavou, přestavěný v r. 2012 na relaxační…
Žďár nad Sázavou leží na pomyslné hranici mezi Čechami a Moravou, jižním …
Po loňské vynucené pauze jsme se letos na konci července opět vypravili na…
Moučkův dům nedaleko kostela sv. Prokopa ve Žďáře nad Sázavou…
Malá ves, která je nejvýše položenou osadou Velkomeziříčska. Zachovala se zde původní zástavba s prvky lidového stavitelství. Na návsi…
U hlavní silnice ze Žďáru nad Sázavou do Přibyslavi v obci Hamry nad…
Mezi řadou pamětihodností Nového Města na Moravě, které se nachází v kraj…
Nové Město na Moravě leží na Jižní Moravě, jihozápadním směrem od města Olomouc. Město se rozkládá pod východními vrcholky…
Poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře představuje vyvrcholení…
Jdeme pěšky ze Žďáru nad Sázavou na Zelenou Horu, podívat se na poutní…