Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Sobotín - Rudoltice Asfalt 0,0 km
  Výchozí bod v Rudolticích, což je vlastně horní okraj rozlehlé obce Sobotín.
číslo 2 Rudoltice - Rybárna Asfalt 0,1 km
  Oblíbený podnik s bohatou nabídkou výborných ryb i dobrého piva.
číslo 3 Rudoltický potok Asfalt 0,7 km
  Po stránce květeny jistě nejatraktivnější část trasy.
číslo 4 konec značené trasy Asfalt 1,2 km
číslo 5 Traťovka Asfalt 2,3 km
  Horské sedlo ve výšce 619 m, odkud se můžeme vydat na Skřítek nebo k Prostřední skále. Místo s ruinami vyhořelé rekreační chaty ČSD a božími muky.
číslo 6 Hraběšice - pod kostelem Asfalt 4,1 km
  Obyvateli Šumperka velmi oblíbené Hraběšice nabízejí vyhlášené občerstvovny, Skipark, kostel sv. Filipa a Jakuba i hluboké lesy, které potěší milovníky houbaření i "procházkáře".
číslo 7 Krásné - lom Asfalt 5,9 km
  Kamenolom a několik domů osady Krásné
číslo 8 Krásné - Hraběšický potok Asfalt 7,4 km
  odbočka na Nový Malín
číslo 9 Vodní nádrž Krásné Asfalt 8,0 km
  Příšumperská vodní nádrž, proslavená filmem O. Sokola, nabízí zábavu, občerstvení, rybolov i zimní běžkařské trasy.

Tato trasa patří k oblíbeným cyklistickým vyjížďkám milovníků bicyklů ze Šumperka i jeho širokého okolí, ale potkáte na ní také množství turistů – pěšáků. Nejkrásnější část cesty totiž kopíruje modrá TZ, která zde ovšem, bohužel, vede po asfaltové silnici. A poslední dobou přibývá také majitelů kol s elektropohonem i mototuristů. Autor článku se zde koncem letošního dubna potkal také s jedním Velorexem, velkým to nepřítelem po silnici putujících rajčátek. V každém případě je ideálním obdobím pro návštěvu této lokality jaro, kdy se okolí Rudoltického potoka mění v nekonečný žluto-bílý koberec. Sem tam jeho podobu naruší nějaká ta modrá nebo fialová skvrnka …

Základní část trasy ohraničují dvě zajímavé občerstvovny u vodní plochy. Nejprve tedy musíme dosáhnout horního konce obce Sobotín, proslavené zejména kleinovskými železárnami a koly Velamos. Tato část Sobotína se nazývá Rudoltice a najdeme zde tzv. Rybárnu, tedy oblíbené místo, kde si můžeme ulovit vlastní rybu nebo se jen dobře nadlábnout a napojit. Autor tohoto článku zde oboje zvládnul již mnohokrát a vždy byl spokojen.

V této chvíli se již pohybujeme po modré TZ, která spolu s asfaltovou silnicí stoupá podél toku Rudoltického potoka. Jedná se o úsek, kdy i cyklista-cynik opustí sedlo velocipédu a radostně pobíhá po břehu potoka. Peřejky, meandry a hlavně miliony zástupců naší flóry, kde jednoznačně vítězí sasanky a blatouchy. Sem tam - bohužel, ale nepřekvapivě - také stopy přítomnosti Člověka moudrého, tedy různé pneumatiky, PET láhve a jiné známky snahy někde něco uskladnit. Tento úsek trasy je určitě nejkrásnější a tudíž i časově nejnáročnější.

Po překonání horského sedla Traťovka (619 nadmořských metrů), kde v minulosti stávala rekreační chata ČSD, nás již čeká jen sjezd a botanicky méně zajímavé prostředí. Na Hraběšickém potoce na opačné straně kopce totiž již žádné hody příznivcům naší paní Flóry nepřipravili. Potok je zde přece jen více ukrytý v temném lese a sluníčko prostě chybí. Což je svým způsobem dobře, protože času na kochání moc není. Kolo jede z kopce přece jen rychleji a kvalita povrchu vozovky je v těchto místech – velmi slušně řečeno – nevalná. V poslední serpentině nad osadou Hraběšice je však také na co "koukat" ...

Po průjezdu obcí Hraběšice a nejen chatařskou osadou Krásné dojedeme ke stejnojmenné filmové hvězdě. U vodní plochy na Krásném naše trasa končí. S jídlem a pitím zde rozhodně problémy nejsou a oblíbené je zejména pravidelné rožnění. Na závěr se pak může každý rozhodnout, jestli vyrazí směrem na Šumperk, Nový Malín nebo Rapotín. Ve finále vedou stejně všechny cesty do Říma nebo do restaurace u Bratrušovského koupaliště ...

Poslední aktualizace: 26.4.2015
Za květenou podél Rudoltického potoka (Sobotín–Rudoltice - Traťovka – Hraběšice - Krásné) na mapě
Autor: markyz63

Příspěvky z okolí Za květenou podél Rudoltického potoka (Sobotín–Rudoltice - Traťovka – Hraběšice - Krásné)

Zvonička v Rudolticích
Nedaleko rybníčku a Rybářské bašty v Rudolticích najdeme ve stráni dřevěnou zvoničku. Dříve stávala blíže k hlavní silnici č. 11 na Skřítek, ale po…
Příjemné osvěžení výletníkům nabízí Rybářská bašta v Rudolticích. Najdeme …
Sobotínské klasicistní sousoší Kalvárie patří mezi památky poměrně neznámé…
Ačkoliv si hospůdka v Hraběšicích vydobyla celkem solidní pověst a dá…
Hraběšice jsou malou podhorskou rekreační obcí se 100 obyvateli a…
Většina kostelů ve městech i na vesnicích má pro procházejícího výletníka a turistu určitou přitažlivost, zvláště pokud je dotyčný z…
Hraběšický kostelík byl postaven v letech 1818 až 1825 a většinou bývá…
Hospůdka takřka kultovní. Ač se jedná o moderně vyhlížející penzion s…
Kostel sv. Vavřince je pozdně renesanční stavba z r. 1605, barokní úpravy na konci 18. století a r. 1845, v r. 1974 celková…
Okolí obce Sobotín je všeobecně známo jako velmi zajímavá mineralogická…
Na předposlední neděli letošního záři nám hodní a zkušení meteorologové…
  Skalka "Krtinec" - (kdysi známé vyhlídkové místo), která se vypíná vedle…
Na četných webech se můžeme dočíst o krásných výhledech z Kamenného vrchu, nebo jak říkáme Kamence. 964 m (čerstvý údaj 2019) vysoká hora …
Až nepatřičně ve zdejší oblasti působí rodinné Mauzoleum rodiny Kleinů v…
Ne každý den se člověku poštěstí navštívit zajímavou přírodní památku. Jedna z nich se nachází také nedaleko Šumperka a v polovině…
Okolí obce Sobotín je geologicky velmi zajímavou lokalitou, nabízející –…
Kamenný vrch či Kamenec, jak říkají místní je výrazný vrchol v Hraběšické hornatině, podcelku Hanušovické vrchoviny, těsně však přiléhá k nedalekému…
Skály ( 929 m) - Hraběšická hornatina
  O několika zajímavých vrcholech Hraběšické hornatiny - Bílém kameni,…
Když jsem se zase letos po několikáté vydal kolmo na Skřítek (je to od nás…
Po několikaletém zavření je už druhou sezónu opět otevřena stylová koliba…