Za jarními kytičkami do Českého středohoří.

číslo 1 Kozly Šotolina 0,0 km
číslo 8 Raná Šotolina 15,2 km
číslo 9 Břvany Šotolina 21,0 km
  vlaková zastávka

Z obce Kozly, okolo místního hřbitova jdeme na náš první cíl, na Tobiášův vrch. Nízký čedičový pahorek nás vítá rozkvetlým hlaváčkem jarním. Po pokochání krásnými květy a hezkým výhledem se vracíme zpět do Kozel a po silnici pokračujeme ke kapli sv. Víta v Sinutci.
Kaple, která byla v havarijním stavu se od roku 2009 opravuje. Ještě se jdeme podívat k Svatovítské studánce, která je ve svahu za kaplí. Po silnici pokračujeme do obce Charvatce.
Zde odbočujeme na polní cestu, která vede do Mnichovského Týnce. Přicházíme pod holý kuželovitý vrch na mapě pojmenovaný Křížové vršky. Prudkým výstupem se dostáváme na kamenitý vrchol s nízkou lavičkou. Zasloužený odpočinek s nádherným kruhovým výhledem.
Scházíme zpět na polní cestu, kterou rovně přecházíme a po starých cestách se dostáváme do Sedla mezi vrchy Brník a Srdov. Strmým kamenitým svahem vylézáme na vrchol Brníku. Občas míjíme trsy hlaváčku jarního a několik konikleců. Z vrcholu je nádherný kruhový výhled.
Scházíme do Sedla a opět prudkým výstupem se dostáváme na holý vrcholový hřeben a posléze i na vrchol Srdova k vrcholové knize. Krátký odpočinek spojený s fotografováním a s výhledem na blízké i vzdálené vršky Českého středohoří. Následuje náročnější sestup do Sedla pod Oblíkem, kde se napojujeme na zeleně značenou cestu a po ní stoupáme na další vrchol. Cesta po severním zalesněném svahu Oblíku je lemovaná množstvím podléšek. Vrchol nás přivítal velkým množstvím hlaváčků a samozřejmě nádherným výhledem.
Po odpočinku sestupujeme prudkým jižním svahem. Okolo cesty jsou velké trsy rozkvetlého hlaváčku. Na úpatí opouštíme značenou cestu a přes starý ovocný sad scházíme k hlavní silnici a dál do Rané.
Po doplnění tekutin v pěkné hospůdce Ponorka pokračujeme pěšinou za kostelem velice prudkým výstupem po hraně vedle starých kamenolomů. Dostáváme se na východní vrchol a po hřebínku pak i na vrchol Rané. Hezké počasí přilákalo na vrchol několik turistů a paraglidingstů. Na vrcholové tyči je uloženo hezké vrcholové razítko, ale chyběla razítkovací barva. Škoda, byl by to hezký suvenýr.
Přecházíme ještě na západní vrchol, z kterého sestupujeme na modře značenou cestu. Scházíme do Hrádku a po silnici pokračujeme do Břvan. Ještě krátká zastávka u pramene minerální vody Praga.

Poslední aktualizace: 11.4.2018
Za jarními kytičkami do Českého středohoří. na mapě
Autor: Hribal

Příspěvky z okolí Za jarními kytičkami do Českého středohoří.

Tobiášův vrch
Tobiášův vrch je bezlesý pahorek mezi poli a mělkým údolím Zaječi…
Nevýrazný vrch Českého středohoří částečně porostlý náletovými dřevinami,…
Většina lidí si Mostecko spojuje s těžbou uhlí a uhelnými elektrá…
Čedičový vrch s 400 metrů dlouhým vrcholovým hřebenem vysoký 482 metrů.…
Na místě bývalé tvrze byla na začátku 19. století postavena jednopatrová…
Od železniční zastávky vede modře značená cesta přes ob…
Dvojitý zalesněný vrch Svinky je v těsném sousedství s vrchem Číčov. Vrchy…
Holý čedičový kuželovitý vrch nad obcí Hořenec,nedaleko od…
Sinutec je malá vesnička ležící v Českém středohoří, asi 12 kilometrů…
Na severním okraji vesničky Sinutec stojí u silnice kaple svatého Víta.…