Z Račic do Jedovnic

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Do Račic nás doveze autobus z Vyškova za pár minut – a kousek pod Zastávkou v centru obce se již nachází turistický rozcestník, kde si zvolíme tentokrát červenou značku. Pokud ale máte nějakou starší mapu, jako např. my tu od IDS JMK, nestačíte se již zde na začátku trasy divit, protože je nyní vedena přímo přes obec, zatímco dříve (podle naší mapy) tomu tak nebylo…wink

Ale co, hlavně, že máme přímou značku až do cíle, který jsme si vybrali, změna bude v tomto případě jistě k užitku, protože nás čeká několik opravdu pěkných míst na naší 16 kilometrové cestě do Jedovnic. První Zastávkou bude po 3,5 km rozcestí Pod Černovem, kde také potkáme a chvíli doprovodíme naučnou stezku Rakoveckým údolím.

Tak se také bude jmenovat další zastavení, a to konkrétně v lokalitě s výskytem bledulí, kde musí být na jaře opravdu úžasně, ale i teď, na podzim, se nám tu moc líbilo! Jdeme stále kolem potoka, místy jej i přecházíme po pěkných dřevěných mostcích. Kolem se nyní tyčí také skály, v jednom maličkém výklenku někdo umístil keramický Betlémek…Smile

Foto: Isolda11

Když se údolí trochu rozšíří a vyjdeme z chladného lesa na slunnou louku, čeká nás po chvíli odpočinek u studánky Pavlínky a zanedlouho již další rozcestí Rakovecké údolí (2,5 km). Na tomto místě se také setkáme s pozoruhodnou památkou na dávnou událost, kdy zde byl v roce1922 přepaden, oloupen a zavražděn ševcovský učeň František Gryc, když nesl zákazníkovi nové boty. Na památku této smutné události zde visí na stromě tabulka s pověstí a také symbolické staré boty… Nedaleko se nachází také turistický přístřešek pro odpočinek a naproti na stromě ještě obrázek sv. Kryštofa.

V dalším úseku trasy nás čeká ještě jedna zajímavost, a to několik obnovených pozůstatků někdejší středověké osady Bystřec, kterou zde archeologové zkoumali mezi léty 1975-2004. I tady se nabízí turistům příjemné posezení a informační tabule s nákresy vesnice i jednotlivých usedlostí.

Již posledním rozcestím, které mineme, je Budkovan (3 km), kde se setkáme se zelenou značkou do Křtin. Pak už se krásnou alejí blížíme ke známému jedovnickému rybníku Olšovci. Teď v říjnu už není v okolních kempech skoro ani noha, zato voda je stále brčálově zelená!Smile

Foto: Isolda11

Kolem rybníka dojdeme již pozvolna do samotných Jedovnic, kde si můžeme ještě zajít třeba nahoru ke kostelu nebo se na náměstí zastavit v cukrárně nebo lahůdkářství na kafíčko, než odjedeme autobusem IDS zpátky domů…

Poslední aktualizace: 6.10.2011
Z Račic do Jedovnic na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Z Račic do Jedovnic

Račice
Zámek je výraznou dominantou obce Račice na Vyškovsku v Jihomoravském…
Farní kostel Zvěstování Panny Marie ... v Račicích zřízen v roce 1773 z…
Jedním z nejkrásnějších míst Drahanské vrchoviny je Rakovecké údolí. Má…
Obec Račice-Pístovice vznikla v roce 1960 sloučením do té doby…
Zámek Račice je umístěn v malebném prostředí mez…
Předchůdcem zámku v Račicích byl hrad, z něhož jsou dosud patrné příkopy a…
Neúprosně se blížil závěr naší pobytově – poznávací návštěvy Moravského…
Dne 30.09.2013 uplyne 69 let od paradesantního výsadku sovětského komanda – budoucí partyzánské skupiny Jermak na Drahanské…
Pístovický rybník leží na jihovýchodním okraji obce Pístovice. Ze…
Cyklovýlet začíná v Pístovicích u Pístovického rybníka (https://www…
Pomník konce války poblíž Ježkovic v Drahanské vrchovině by měl s…
Koupaliště U Libuše se nachází v obci Luleč asi 7 km od Vyškova. Jedná se…
Farma Bolka Polívky se nachází ve vesnici Olšany, kde vede cesta z…
Malá moravská vesnička Olšany je známá především z televizních pořadů „Fa…
    Prolog   Píše se o něm, ... je jedním z nejdelších a nejmalebnějších…
V malebném údolí říčky Malé Hané v…
Středa 29. 6. 2022 Dnes v noci nepršelo, ale bylo teplo. Teplota venku…
Zřícenina hrádku Kuchlova se nachází nad soutokem říčky Malá Haná a potoka Rakovec nedaleko vodní nádrže Opatovice. Prochází kolem…
Rozhledna stojí na místě původní dřevěné stavby z dřevěných kulánů (tzv.triangulační bod). Na nejvyšším místě kopce Chocholík byla v…
Symbolem Ruprechtova na Vyškovsku je bezpochyby známý větrný mlýn, postavený v roce 1873, který fungoval do ... let 20. století. …