Z Okrouhlice na Lipnici a do Světlé

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

I přes poměrně slušné vedro jednoho z nedávných víkendů jsme se rozhodli neležet u vody a vydat se na výlet, tentokrát opět na Vysočinu.

Ranním rychlíkem jsme se svezli do Světlé nad Sázavou, odkud jsme se osobáčkem vrátili dvě zastávky do Okrouhlice a vyrazili po zelené turistické značce do Lipnice.

Necelý kilometr je to podél trati a přes louku a mostek do nedaleké osady Babice.

Následuje místy trochu zarostlejší, ale jinak pěkný víceméně lesní úsek do Volichova (3,5 km) a Vitonína (1 km), odkud už jsou to do Lipnice jen 2 kilometry, přičemž mohutný hrad jsme z dálky viděli už mnohem dříve.

Prohlídku hradu jsme si pochopitelně nenechali ujít, a protože je po úvodní výkladové části už volná bez průvodce, příjemně jsme tu strávili zrovna to největší polední horko (obzvláště v rozsáhlých sklepeních bylo chladno až skoro moc), přičemž tu na kopci a hradbách i docela slušně foukalo.

Foto: Isolda11

V hradních komnatách byly navíc zrovna instalovány krásné květinové dekorace.

Velmi nás uchvátila také goticko-barokní hradní kaple s unikátní uměleckou výzdobou.

Po prohlídce jsme neodolali malému občerstvení v bistru přímo pod hradem (na náměstí je pak ještě proslulá haškovská hospoda U České koruny) - a ocenili jsme i funkční pítko s dobrou studenou vodou před hasičskou stanicí.

Zašli jsme i na hřbitov k hrobu Jaroslava Haška, který na Lipnici strávil poslední dva roky svého života, a ke zřícenině Bílé věže a kapličce sv. Antonína na kopečku nad ním.

Pak už jsme se vydali po modré značce do Světlé, což je jen 7 km - přes rozcestí Pod Lipnicí (1 km), U Sv. Jana (1 km) a u hájenky Horní Lesy (1,5 km) a přes vesničku Závidkovice (1,5 km).

Do Světlé se přijde kolem zámeckého parku, který je takto možné si projít, což jsme velmi ocenili, stejně jako možnost nahlédnout alespoň na nádvoří zámku (muzeum je otevřeno bohužel pouze do 16 hodin, což je v létě skutečně trochu málo), kde funguje kavárna, hraje hudba a dá se vstoupit i do krásného skleníku.

K dovršení všeho nás pak na náměstí čekala ještě otevřená a nejlákavějších dobrot plná cukrárna paní Vopěnkové, odkud si nikdy neopomeneme odvézt alespoň trochu úžasných "svatebních mikrobuchtiček", tedy pokud ještě nějaké vůbec zbudou.

A po jejích skvělých klasických šlehačkových dortech už pak člověka nerozhodí ani mírné zpoždění vlaku...Smile

Poslední aktualizace: 18.6.2014
Z Okrouhlice na Lipnici a do Světlé na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Z Okrouhlice na Lipnici a do Světlé

Naučná stezka ve stopách malíře Jana Zrzavého kolem Okrouhlice
Občanským sdružením za záchranu rodného domu Jana Zrzavého (1890-1977) v…
Cesta kolem Sázavy z Havlíčkova Brodu do Světlé Dnes mne při týdenním…
Lučice je větší podhorská obec s 700 obyvateli a najdeme ji v západní čás…
Pokud se budete pohybovat v okolí Havlíčkova Brodu, udělejte si čas k…
Pelestrovskou hospůdku najdete v lesích asi 5km severně od Havlíčkova…
Nedaleko Malčína, u bývalé sklárny Dobrá Voda, se nacházejí hned dvě památky, spojené se jménem husitského vojevůdce Jana Žižky - buk a…
Hrad stojí na vrcholu táhlého hřbetu (620 m) v dominantní poloze…
Při tomto výletě si prohlédneme zajímavosti tohoto města na řece Sázavě,…
Městečko Lipnice nad Sázavou a spisovatel Jaroslav…
Hrad Lipnice.
Soutěž 2 body
Hrad Lipnice je jeden z nejmohutnějších českých šlechtických hradů, který…
Lipnice nad Sázavou vznikla jako podhradí mohutného gotického hradu Lipnice, který byl založen roku 1310. Osada byla povýšena na…
  Jedním z našich cílů při cestě do východních Čech se stalo městečko a…
Ve druhém díle sázavského cestopisu, který se klidně mohl také jmenovat od hradu ke hradu, jsme navštívili zříceninu hradu Orlík,…
Oblíbený turistický cíl Lipnice nad Sázavou dnes již svým návštěvníkům…
Jedeme se podívat do malebného městečka Lipnice nad Sázavou, kde je toho v…
Hrad Lipnice stojí severně od města Humpolec ve městě Lipnice nad Sázavou.…
Poslední významnou sakrální stavbou v Havlíčkově Brodě je budova Husova sboru. Tato moderní stavba byla postavena v letech 1926 - 27…
Hradby okolo celého města byl vybudovány v letech 1310-50. Do dne…
Kromě nádherné přírody, jsou v okolí Lipnice nad Sázavou, v opuštěných žu…
Obě kulturní zajímavosti se nacházejí v historické části města uprostřed Havlíčkova náměstí. Barokní morový sloup, zvaný též mariánský, má na vrcholu…