Z Netolic do Vodňan přes zámek Kratochvíle, poutní místo Lomec a další památky

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Po velké hřebenové túře jsme si dopřáli odpočinkový výlet za památkami rovinkou mezi netolicemi a Vodňany, která nabízí na svých 15 kilometrech až neobvykle mnoho zajímavostí a turistických atraktivit.

Už samotné netolice jsou pěkné, historické, i když trochu ospalé a místy poněkud zanedbané městečko, kde se jistě vyplatí projít alespoň náměstí a dvojici nedalekých kostelů.

Poté nás už modrá turistická značka spolehlivě zavede přes Petrův dvůr ke známému a skutečně velmi krásnému zámečku Kratochvíle (2,5 km), příjemnou alejí po břehu rybníka a kolem louky s pasoucími se koňmi.

Zámek, vlastně teprve nedávno – před 2 lety – zpřístupněný, nepočítáme-li dřívější expozici o animovaném filmu, stojí rozhodně za návštěvu, samozřejmě včetně pečlivě upravené zahrady či restaurace.

Foto: Isolda11

Celý den se tu ale jistě nezdržíte, takže můžete pokračovat jako my po modré značce k dalšímu významnému bodu na trase – poutnímu místu Lomec (5 km), kam se snadno dostanete tak za hodinku přes menší lesík, vesnici Krtely a pak ještě kousek po silničce, kde ale naštěstí skoro nic nejezdí.

Samotné poutní místo je sice mimo slavné poutě docela tiché a prakticky liduprázdné, ale i tak je možno alespoň nahlédnout do skvostného barokního kostela, posedět na četných lavicích na přilehlém prostranství pod starými stromy či dokonce projít se zdejší novou meditativní zahradou.

Neškodila by sice ani možnost malého občerstvení, alespoň pramen pitné vody, ale zase – za ten klid to stojí (i když sem i tak mnozí návštěvníci dojedou autem).

Modrá značka pak pokračuje lesní silničkou s alejí z kopce dolů k zámku Libějovice (2 km), který je bohužel v naprosto zoufalém stavu a prošel si evidentně velmi spletitými osudy – zvláště v minulém století.

Pouhý kilometr odtud narazíme pak na další smutné memento: bývalé lázně, kde dnes funguje jen jakási zatím trochu provizorní hospůdka, a nedalekou, naštěstí alespoň opravenou barokní kapličku sv. Máří Magdaleny.

Foto: Isolda11

Informační panely dávají tušit, že tu kdysi býval dnes až těžko představitelný čilý ruch.

Po dalším kilometru přijdeme do pěkně upravené vesnice povědomého názvu: do Chelčic, ozdobených letos opět titulem Jihočeská vesnice roku.

Hned naproti kostelu je možno po předchozí domluvě navštívit památník zdejšího rodáka, spisovatele a reformátora Petra Chelčického.

Milovník umění zde ale narazí třeba i na dvojici barokních skulptur či sochu zmíněného myslitele.

Odtud je to do Vodňan kolem Hliněného rybníka už jen 3,5 kilometru, byť bohužel opět po silnici, což se ale s vidinou nějakého příjemného občerstvení v cíli dá vydržet i v takovém horku, v jakém jsme tudy putovali my…wink

Poslední aktualizace: 4.8.2013
Z Netolic do Vodňan přes zámek Kratochvíle, poutní místo Lomec a další památky na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Z Netolic do Vodňan přes zámek Kratochvíle, poutní místo Lomec a další památky

Sousoší sv.Jana Nepomuckého v Netolicích
Součástí malého okruhu naučné pěší stezky Historická krajina Netolicka je…
Netolice leží v Jižních Čechách, severozápadním směrem od města České…
26.9.2021 Zdá se, že neděle bude v podstatě stejně krásná jako sobota. Vyrážíme směrem k nádraží, silnice s číslem 122 se proplétá…
V netolicích se v sobotu koná Staročeský řemeslný jarmark " Na Linecké…
Čtvrtek 9. července 2009 Rozhodla jsem se na druhý pokus přece jenom…
V roce 1863 byla na Starém Městě v Netolicích v místě bývalé star…
Barokní sýpka ve školní ulici, byla podle písemně nedoložených zpráv označována jako solnice. V roce 1996 až 1996 byla sýpka renovována do současného…
Archeopark Na Jánu je jedním ze zastavení naučné stezky Netolicemi a…
Čtvrtek 10. října 2019 Když jsme v červenci vyrazili na Šumavu, měli jsme plány větší, ale času málo. Museli jsme cestu zkrátit. Pro…
V Netolicích,parkujeme na náměstí,kde je infomační…
Tento půvabný zámecký areál je skutečnou renesanční perlou italského stavitelství v Čechách. Nachází se na místě někdejšího hospodářského dvora…
Pokud se někdy vydáte z Netolic do Vimperka, potažmo na Kašperské…
Zámek Kratochvíle je renesanční perlou italského stavitelství v j…
Okružní cesta vede na zámek Kratochvíle, do Prachatic, Českého Krumlova a…
Druhá část našeho putování byla zaměřena na místa, která jsme naposledy…
Lípa Naděje, občas uváděna s přídomkem na Lomečku, je mohutným a pozoruhodným stromem, který se nachází vedle kláštera Lomec umístěn…
  Podzimní odpoledne se překlenulo do druhé poloviny, když jsme se rozhodli pro návštěvu poutního místa Lomec nedaleko Vodňan. Pro…
V sobotu 8. října 2011 se v obci Mahouš u netolic v jižních Čechách uskutečníl 9. ročník tradičního setkání příznivců staré zemědělské techniky …
V podobě jihočeského poutního kostela Jména Panny Marie před sebou máme velmi zajímavou vrcholně barokní stavbu postavenou v letech …
27.9.2021 Už večer se objevovaly na obzoru všelijaké mráčky, takže ráno vypadalo podezřele, což vyústilo v různé změny plánů na pond…