Z Nesovic na hrad Cimburk u Koryčan

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

Nad koryčanskou vodní nádrží přibližně 5 km od Koryčan na okraji Chřibů se nachází rozsáhlá zřícenina gotického hradu. Kolem roku 1330 směnil Bernart z Cimburka své panství včetně hradu Cimburku u Městečka Trnávky s Jindřichem z Lipé za pozemky kolem říčky Stupavy s hradem Střílky a následně si zde postavil Nový Cimburk dnes nazývaný Cimburk u Koryčan. Cimburkové, jmenovitě Bernartův vnuk Ctibor roku 1358 prodal Cimburk i se Střílkami markraběti Janu Jindřichovi a natrvalo se usadil na Tovačově kde vyrůstal. Markrabě Jan Jindřich vystavěl nový hradní palác a hrad byl obohacen o kamenickou výzdobu. Okolo roku 1705 za držení rodu Horeckých byl hrad opuštěn a postupem času se měnil v hradní zříceninu. Dodnes se zachovaly zbytky třípatrového paláce s útočištní věží a baštami. Cimburk u Koryčan je zříceninou bergfritového typu hradu, skládající se z jádra hradu s útočištnou věží a s válcovou věží v předhradí. Z dvouvěžové dispozice hradu připomínající zmenšeninu Bezdězu se usuzuje na inspiraci královským hradem Bezdězem v severních Čechách postaveným za krále Přemysla Otakara II..

Hrad je v majetku města Koryčany a v současnosti se o něj stará Občanské sdružení POLYPEJE společnost pro obnovu a využití historických památek Brno. Na Cimburku se pořádají různé kulturní akce jako například výstavy nebo hudební konceerty. Na opravě hradu se podílí ve spolupráci s Občanským sdružením Polypeje i hnutí Brontosaurus. Pod širákem se dá přespat v blízkém opuštěném kamenolomu, z kterého je to lesní pěšinou kousek na hrad. Na Cimburk se dostaneme z Koryčan po zelené turistické značce nebo z parkoviště při cestě z Koryčan do Vřesovic.

Poslední aktualizace: 22.1.2011
Z Nesovic na hrad Cimburk u Koryčan na mapě
Autor: Vladin

Příspěvky z okolí Z Nesovic na hrad Cimburk u Koryčan

Z Nesovic ke Slepici a do Bučovic
Hezký podzimní výlet do Ždánického lesa jsme zahájili v Nesovicích, a to…
Popis Renesanční zámek Nové Zámky se tyčí na návrší…
Jedeme na výlet po hradech a zámcích autem od Bučovic. Cílem naší cesty…
Socha Panny Marie u Nesovic není nikterak stará (1884), přesto i za tak krátkou dobu hrozilo, že podlehne celkové zkáze. Důvod byl r…
Před bučovickým farním kostelem Nanebevzetí Panny Marie stojí dvojice barokních skulptur známých českých Světců, shodou okolností…
Nevelká obec Milonice na Vyškovsku vznikla někdy v první polovině 14. století (doloženy 1349), v roce 1360 je uveden dvůr, tvrz a dokonce lá…
Nachází se v údolí Litavy v Brankovické…
Zdali současnou kapli na návsi v Uhřicích předcházela nějaká dřívější…
Vydáme se na cca 13km dlouhý výlet krásným Přírodním parkem - Ždánickým…
Příjemná trasa vedoucí povětšinou po asfaltových cestách vede z východu na západ po vrcholech Ždánických vrchů. Z Bošovic do…
Na místě zaniklé vsi nazývané Komorov , vzdáleném necelý jeden ki…
Při cestě z Nesovic (renesanční zámek) do Chvalkovic u Bučovic (v…
Jedeme do oblasti na rozhraní Ždánského lesa, Chřibů a Litenčické…
Brankovice jsou malé městečko s 1000 obyvateli a najdeme jej v předhůří Chřibů,…
  Ždánický les nejzápadnější výběžek moravských Karpat, navazujíc…
Zakládat hřbitovy uvnitř měst měli Židé zakázané. Nesměly být ost…
Bučovice jsou nevelké jihomoravské město a najdeme jej pod severními vrch…
Zámek Bučovice je jedním z nejpozoruhodnějších renesančních zámků u nás, …
Mezi klenoty moravské renesanční zámek Patri bucovický, i jeho nenápadný vzhled Kdyz tomu príliš nenasvedcuje. Úplne Jiný dojem však získáme…
Bučovice byla původně ves s dřevěným hrádkem nezvykle umístěna v údolí,…