Z Lysic do Kunštátu trochu jinak

Naše nedávné sobotní toulky Kunštátskem jsme začali v Lysicích, odkud jsme vyrazili po červené turistické značce směrem k nedaleké zřícenině hradu Rychvaldu. Až k ní jsme však nešli, ale pokračovali jsme neznačenou lesní silničkou podél potoka do Lhoty u Lysic. Z této nevelké vísky jsme se pustili silničkou směrem ke Kunicím, ale nedaleko před nimi jsme odbočili po modré značce doleva cestou vzhůru k vyhlídkovému místu, od něhož jsme se dali cyklotrasou do blízkého lesa. Zde jsme na křižovatce odbočili neznačenou lesní silničkou, která nás posléze dovedla na zelenou značku do Hlubokého u Kunštátu. Z této vesničky jsme se dali neznačenou cestou z návsi vzhůru do kopce. Cesta posléze vyústila na louku, kde už jsme uviděli začátek křížové cesty, vedoucí na kopec zvaný Kulíšek, již tu místní zbudovali jako připomínku kněze Ladislava Kubíčka, pochovaného na hřbitově v nedalekém Kunštátu.

Kulíšek (692 m. n. m.) patří mezi nejvyšší kopce Kunštátska. Je opředen pověstmi a v minulosti na jeho vrcholu stávala dokonce dřevěná, 25 m vysoká rozhledna. V poslední době se sem soustřeďuje pozornost díky odkazu P. Ladislava Kubíčka, který měl zdejší krajinu ve velké oblibě. Připomínala mu totiž jeho rodnou Zakarpatskou Rus. Na vrcholu byl nejdříve vztyčen kříž, k němuž byla později připojena tabulka připomínající zmíněného kněze. V roce 2011 byly v jeho blízkosti zbudovány dvě křížové cesty a zasazena lípa. První zastavení obou křížových cest se nachází vždy na okraji lesa - směrem od Rozseče a na druhé straně od Hlubokého u Kunštátu. Jednotlivá zastavení tvoří dřevěné kříže, vedoucí až na vrchol kopce. Další křížová cesta je umístěna na samém vrcholku kopce v blízkosti již zmíněného kříže. Je věnována nenarozeným dětem a jejich matkám. Zde jednotlivá zastavení visí na stromech v uzavřených dřevěných schránkách, obsahujících vždy obrázek a sošku Pražského Jezulátka.

Ladislav Kubíček (1926-2004) byl český katolický kněz a lékař. Narodil se na Podkarpatské Rusi, medicínu vystudoval na Masarykově univerzitě (1950). Roku 1959 byl však z lékařské praxe propuštěn a poslán do Karviné na práci v dolech, za náboženskou činnost byl později i vězněn. Po propuštění začal při práci brusiče umělého kamene externě studovat teologii, roku 1967 byl tajně vysvěcen Do duchovní správy nastoupil o dva roky později, působil na mnoha místech, např. v Nymburku, Benešově nad Ploučnicí, Sloupu v Čechách, Litoměřicích, Frýdlantu a konečně také v Třebenicích. V noci z 10. na 11. září 2004 se na tamní faře stal obětí brutální loupežné vraždy. V roce 2011 začalo sbírání dokumentů pro Kubíčkovo blahořečení...

Z vrcholu Kulíšku jsme po prohlídce duchovního místa pokračovali opět po křížové cestě v opačném směru na Rozseč, ovšem pouze na úpatí kopce, odkud jsme se dali neznačenou lesní silničkou, nyní sice dosti poznamenanou těžbou kůrovcového dřeva, ale i tak nás posléze bezpečně dovedla k silnici mezi Rozsečí a Kunštátem a podél ní po dalších zákrutách až na silnici s červenou značkou kousek nad Sychotínem, odkud už je to do cílového Kunštátu kousek.

Poslední aktualizace: 4.6.2021
Z Lysic do Kunštátu trochu jinak na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Z Lysic do Kunštátu trochu jinak

Lysice
Lysice jsou velkou obcí s 1850 obyvateli a najdeme ji pod vrcholky Českomoravské vrchoviny, jižním směrem od města Kunštát a…
Lysice mají statut městyse a mají dnes kolem 1950 obyvatel. Leží …
  Lysice, pyšnící se krásným barokně-empírovým a veřejnosti přístupným…
Již při příjezdu do Lysic od Černé Hory nás v poslední zatáčce před městysem, ve stínu několika starých lip, vítá kamenná socha sv.…
První písemná zmínka o Lysicích je až z roku 1476. To tady stála …
Lysice mají několik zajímavých památek, které jistě stojí za zhlédnutí. Mě ale tady nejvíce zaujal pomník padlým ve světové válce na náměstí…
Mariánský sloup v Lysicích je nepřehlédnutelný. Nachází se v parku na náměstí Osvobození a je jeho dominantou. Byl tady vztyčen v roce 1853 a jeho…
Nachází se v centru městyse na ulici Komenského poblíž autobusové zastávky. Prochází tudy červeně značená turistická cesta. Jedním…
Zámek Lysice, národní kulturní památka, se nachází ve stejnojmenné obci v…
Kostel sv. Petra a Pavla se nachází v centru městyse na volném…
Na východním úpatí Vysočiny se nachází Lysice, které byly podle písemný…
  Při zmínce o Lysicích se nejspíš většině z vás v hlavě promítne obrázek…
Jednou z nejzajímavějších památek téměř dvoutisícového jihomoravského městyse Lysice je neogotická hrobka Dubských z Třebomyslic s pohřební …
Mezi lysickými kulturními památkami najdeme i zajímavou drobnou cihelnou stavbu, která stojí v dolní části zdejšího hřbitova. Jedná se o…
  Panské sídlo v Lysicích nejprve bývalo vodní tvrzí a ta pak bylo přebud…
Do Lysic lze dojet autobusem IDS JMK z Brna nebo dojít po turistické…
Lysické lapidárium je milou útěchou těm, kteří již nestihnou z nějakých…
Lysice - sala terrena a vyhlídková kolonáda v zámeckých zahradách
Zámecké zahrady jsou chloubou a jedním ze symbolů zámku v Lysicíc…
Krásným výletním místem nedaleko Boskovic je půvabné zámecké…
Barokní stavba, národní kulturní památka, zámek v malebné obci…