Z Luckého vrchu do Svratky

<!-- @page { size: 21cm 29.7cm; margin: 2cm } P { margin-bottom: 0.21cm } H2 { margin-bottom: 0.21cm; page-break-after: avoid } H2.western { font-family: "Arial", sans-serif; font-size: 14pt; font-style: italic; font-weight: bold } H2.cjk { font-family: "MS Mincho"; font-size: 14pt; font-style: italic; font-weight: bold } H2.ctl { font-family: "Tahoma"; font-size: 14pt; font-style: italic; font-weight: bold } H3 { margin-bottom: 0.21cm; page-break-after: avoid } H3.western { font-family: "Arial", sans-serif; font-size: 14pt; font-weight: bold } H3.cjk { font-family: "MS Mincho"; font-size: 14pt; font-weight: bold } H3.ctl { font-family: "Tahoma"; font-size: 14pt; font-weight: bold } -->

Lokalita

Severovýchod Žďárských vrchů - magistrála po červené

Název trasy

Z LUCKÉHO VRCHU DO SVRATKY

(II. část magistrály Žďárskými vrchy)

Zajímavosti po cestě

Rybenské Perničky (pozoruhodný skalní útvar), Hraničný (arboretum), U knížecí studánky (odpočívadlo s pramenem), Golfové hřiště Svratka, Muzeum ve Svratce.

Vhodné pro: pěší, cyklisty s výhradou, pro kočárky s výhradou

Technické údaje

Délka trasy: 11 km z Luckého vrchu, 9 km z Pusté Rybné

Časová náročnost

3 hod., 50 min

Alternativa pro automobilisty a zdatnější turisty: Polička, železniční stanice, možnost parkování, odtud na náměstí, po červené Na Lucký vrch, Karlštejn, zde odbočit na Čachnov, železniční zastávka, vlakem zpět do Poličky. Možno a snad i lépe naopak. Prodloužit trasu si můžeme přes Svratku, Svratouch a do Čachnova. Celkem si takto výlet vezme další 3,5 hod. a ujdeme celkem až 21 km. Chceme-li absolvovat celou magistrálu, zajistíme si nocleh ve Svratce a druhý den se vypravíme přes Devět skal do Nového města na Moravě, kde magistrála končí.

Možnost noclehů: Chata na Luckém vrchu, veřejné tábořiště na Luckém vrchu, hostinec Hlučál v Pusté Rybné, Svratka, Penzion u Šilerů

Vlakové zastávky a stanice:

Polička, Oldřiš, Borová zastávka, Borová, Pustá Kamenice, Čachnov

Stručná charakteristika.

Pomineme-li Lucký vrch a Pustou Rybnou, o kterých je v mnoha případech pojednáno na jiných místech, budeme absolvovat jednu z nejkrásnějších procházek Žďárskými vrchy. Budeme procházet krajinou, kde téměř nepotkáme človíčka, krajinou romantických lesů a skalisk. Stoupání a klesání jsou pozvolná, chůze je vhodná pro každého. Pouze cyklisté a rodiny s kočárky budou muset některé úseky něco pronést. V zimě je to oblíbená trasa pro běžkaře.

Nástupní místo je z Luckého vrchu, nebo Telecí - Lucký vrch zastávka, nebo z Pusté Rybné, zpět se dostaneme autobusem ze Svratky, stihneme-li ho do cca 14 hod. ve všední den, jestli ne, jsme odkázáni na Dopravu vlakem z Čachnova.

Popis trasy.

Z Luckého vrchu scházíme po červené k autobusové zastávce Telecí Lucký vrch (R1)a pokračujeme přes silnici dále směrem k Pusté Rybné. Procházíme osadou Kobylí, vpravo se skýtá pohled na Betlémský kopec a po čtvrt hodině uvidíme vpravo pod sebou vesničku Pustou Rybnou, se dvěma kostelíky a hřbitůvkem. Cestu si můžeme zkrátit od lavičky vpravo chůzí loukou dolů na spodní cestu, kde znovu potkáme červenou značku a zde po několika metrech překročíme hranici Čechy - Morava. Průchodem mezi lidovou architekturou se záhy octneme před hostincem Hlučál (R2). Zde můžeme dostat dobré pivo i dobré jídlo. Pokračujeme dále po červené, stoupáme do kopce, cesta se stává kamenitou a po čtvrt hodině uvidíme odbočku ke studánce, kde můžeme načerpat vodu. Po 10ti minutách jsme u rozcestníku (R3) modrá červená, po 5ti minutách opouštíme modrou a vcházíme do oblasti přírodní památky Rybenské Perničky a za 10 min. jsme přímo u nich. (R4). Pak přicází mírné klesání, za 15 min. přicházíme na cestu a po ní za 5 min. jsme u Hraničného. Je zde zastřešené odpočívadlo a má zde být též arboretum. Za 20 min jsme na další křižovatce, má trojúhelníkový tvar, je zde odpočívadlo a křižujeme cyklistickou trasu č. 4184 (Milovy - Čachnov). Zde musíme být trochu pozorní a nesejít z cesty, zhruba dodržujeme původní směr, červenou značku uvidíme po cca 50 m. Za další čtvrt hodinu jsme u další křižovatky s názvem U knížecí studánky (R5), křížíme modrou a jsou zde tři odpočívadla. Po 10 min. chůze je další studánka pod cestou asi 20 m.. Po čtvrt hodině jsme již u zámečku Karlštějn (R6), nově zrekonstruovaný, v době naší návštěvy nebyl v provozu. Křížíme zde také cyklotrasu 4120 (Svratka - Čachnov). Od zámečku Karlštejn již klesáme, procházíme golfovým hřištěm a vcházíme do městečka Svratka. Po levé straně míjíme legendární hotel Mánes a vcházíme na náměstí (R7). Náměstí funguje pro neznalého jako chaoticky uspořádané autobusové nádraží. Najdeme zde však cukrárnu, samoobsluhu a nedaleko restauraci u Šilerů, otevřeno denně. Kdo má ještě sil, ať navštíví zdejší Zajímavé muzeum, cesta je značena z náměstí.

Rozcestníky

Rozcestník

min.

Údaj v km na rozcestníku

R0

Lucký vrch

Přibylov 1,5, Sádek 4, Polička 8, (vlak), Pustá Rybná 3, Svratka 11,5, Dědek 0,5, Oldřiš 3,5, (vlak) Borová 4,5, (vlak) Lukasova lípa 1, Telecí horní 1,5

R1

Telecí Lucký vrch zast

Lucký vrch 1, Sádek 5, Polička 9, Pustá. Rybná 2, Svratka 10,5

R2

Pustá Rybná

Lucký vrch 3, Karlštejn 6, Svratka 8,8, Blatina 1,5, Bukovina 3,5, Borová 6, Drašarova lípa 1, Březiny 3, Čtyři palice 5,5

R3

Pustý Rybná rozcestník

Lucký vrch 4, Pustá Rybná 1, Rybenské perničky 1, Karlštejn 5, Svratka 7,5, Milovský rybník 8, Malení kout 1, Pustá Kamenice (vlak) 6,5

R4

Rybenské Perničky

748 mn.m.

100

Lucký vrch 5, Pustá Rybná 1, Polička 13, Knížecí studánka 3, Karlštejn 4, Svratka 6,5

R5

Knížecí studánka

150

Lucký vrch 8, Čachnov vlak 5,5, Zkamenělý zámek 1, Čtyři palice 3,5, Devět skal 10, Svratka 3,5, Polička 16, Rybenské perničky 3

R6

Karlštejn 781 mn.m.

175

Lucký vrch 8,5, Svratka 2,5, Kameničky 8,5, Krouna 14,5, Cínová cesta 1, Polička 16,5 (vlak), Čtyři palice, Devět skal 11, Čachnov vlak 4,5

R7

Svratka

210

Lucký vrch 11,5, Polička 19,5, (vlak), Chlumětín 3, Kameničky 5,5 Krouna 14, Svratouch 1, Čachnov (vlak) 5,5, U nebožtíka 3, Devět skal 7, Fryšava 13,5, Karlštejn 2,5

Celkem

3 hod. a 50 min.a v případě větších přestávek můžeme něco připočíst

Poslední aktualizace: 18.10.2009
Z Luckého vrchu do Svratky na mapě
Autor: mildablb

Příspěvky z okolí Z Luckého vrchu do Svratky

turistické rozcestí Lucký vrch
Rozcestí se nechází na silničce vedoucí k turiostické chatě na Luckém…
Dominantní vchol Luckého vrchu (739 m) byl s rozvojem turist…
Rozcestí umístěné přímo na vtipně výtvarně dekorované čekárně autobusové…
Lukasova lípa
Nachází se v horní části obce Telecí. Říká se ji též Zpívající lípa…
Rozcestí se nachází východně od samoty Přibylov. Z místa je daleké rozhled směrem na Poličku. K Rozcestí je možné dojít/dojet…
Nachází se v údolí potoka Hlučál jižně od Pusté Rybné. Kolem ní prochází zeleně značená cesta začínající ve stanici Borová u Poličky a směřuje…
První zpráva o obci pochází z roku 1349. Po většinu doby…
  Lucký vrch, severovýchod Žďárských vrch- Pěšky, na kole, autem      …
I minulou neděli jsme využili k pěknému výletu, tentokrát do mlhy… Zajeli…
Žďárské vrchy, kterými tato trasa vede, jsou turisty vyhledávanou…
Penzion Na Bělisku je krásně položené odpočinkové místo (jak pro turisty a…
Nachází se u hlavní silnice v severní části obce. První dřevěná kaple zde měla stát již na počátku 10. století, byla však v pozdější …
Široký Důl - obec cca 3 km severozápadně od Poličky. Zvláštností obce je…
Krásná Vyhlídka hned u silnice z Daňkovic na Borovnici s výhledem do kraje…
Šibeniční vrch u Poličky
Šibeničních vrchů je v naší republice celá řada, jako kdyby…
Pohádková Vesnička Podlesíčko se nachází v malebné krajině Žďárských vrchů v blízkosti města Sněžné. Domečky ve…
Co s dětmi o prázdninách. Chtějí zábavu a koupání. A je třeba je …
pokud do Poličky přicestujeme autem můžeme…
Polička - městské hradby
Poličské hradby byly zbudovány v polovině 14. století. Hlavní hrad…
Polička leží ve Východních Čechách, jihozápadním směrem od města Svitavy.…