Z Harrachova přes Mumlavské vodopády, Rýžoviště a zpátky po naučné Včelí stezce

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Harrachov - minipivovar a sklárna Novosad Asfalt 0,0 km
  Za začátek trasy jsme zvolili zdejší minipivovar Novosad, kam jsme zašli na oběd. Původně zde byla česká nejstarší soukromá sklárna Novosad & Syn. Byla založena před r. 1712. Snad proto, aby se sklárna ještě více proslavila, vybudoval zde majitel i minipivovar s restaurací. Návštěvník má možnost tak vidět nejen pivovarské varny, ale také nahlédnout přes prosklenou stěnu do sklářské hutě. A pokud má zájem, může si výrobní prostory sklárny projít i s průvodcem. Také je možno navštívit zdejší Muzeum skla. Po vynikajícím obědě a snad ještě lepším pivu jsme vyrazili ke kempu - vlevo směr polské hranice.
číslo 2 Harrachov - kemp Šotolina 0,4 km
  Vlevo je kemp, vpravo obchodní středisko a hned za ním je odbočka do lesa. Po této cestě opouštíme Harrachov.
číslo 3 Pod silnicí Šotolina 0,8 km
  Podcházíme silnici a směřujeme lesem dál po žluté až k Mumlavským vodopádům.
číslo 4 Odbočka cyklotrasy Šotolina 3,0 km
  Kousek před Mumlavskými vodopády odbočuje cyklotrasa vpravo zpátky do Harrachova. My pokračujeme dál po žluté.
číslo 5 Mumlavský vodopád Šotolina 3,2 km
  Mumlavské vodopády jsou na řece Mumlava na okraji Mumlavského dolu pod kopcem Ptačinec (950 m.n.m.). Voda se řítí do hloubky přibližně 10 metrů po celé šíři řečiště. Pod vodopádem vede přes řeku lávka, po které budeme dále pokračovat. Doporučuji ještě kousek jít podle řeky vzhůru. Na řece je několik menších vodopádů. Řečiště je tvořené různě vysokými skalním žulovými bloky, ve kterých voda s pískem a kamínky vymílá obří kotle, tzv. Čertova oka. Jejich velikost je od několika centimetrů až po několik metrů. Největší má 6 x 7 metrů a je hluboký 2,5 metru.
číslo 6 Vracíme se k lávce Šotolina 3,4 km
  Záleží na každém, jak dlouho se chce kochat tekoucí řekou Mumlava. Cesta vede podle řeky, takže se ani nechce se zpátky vracet.
číslo 7 Na lávce Šotolina 3,8 km
  Po lávce přejdeme na druhou stranu a pokračujeme po žluté na Rýžoviště. Poslední pohled na vodopád, dlouho se na druhé straně podle řeky už nejde.
číslo 8 Propadliny po důlní činnosti Šotolina 3,9 km
  Zhruba po 10 minutách dojdete do prostoru propadlin po důlní činnosti bývalého rudného dolu. Těžil se zde fluorit, baryl a galenit.
číslo 9 Rýžoviště 4,9 km
  Rýžoviště je velký lyžařský areál. Vede odtud sedačková lanovka na Čertovu horu. Tudy také prochází Včelí naučná stezka hraběte Jana Harracha. Po něm je pojmenováno toto lyžařské středisko, protože to byl on kdo v r. 1892 přivezl z Norska na své jilemnické panství první dva páry lyží. Podle nich nechal vyrobit lyže pro svůj lesní personál. Také to byl on, který r. 1904 nechal na svých pozemcích u Labského dolu vyhlásit první krkonošskou přírodní rezervaci. Ale už asi nikdo neví, že to byl náruživý včelař a zasloužil se o rozvoj a pokrok včelařství u nás. Byl to on, kdo v r. 1864 se stal spoluzakladatelem prvního českého včelařského spolku v Chrudimi. Velký podíl měl r. 1872 i na založení Ústředního včelařského spolku pro Čechy, dokonce se stal jeho předsedou. Proto jemu je věnována tato naučná stezka, která návštěvníky seznamuje se vším, co má nějakou souvislost s medem. Po této naučné stezce dojdeme až do Harrachova.
číslo 10 Rozcestí Harrachov - bus 6,0 km
  Dostáváme se do města. Zprava se k nám připojuje cyklotrasa od Mumlavského vodopádu.Vlevo se můžeme kochat pohledy na harrachovské skokanské můstky. Celkem jich je zde pět a Mamutí můstek K - 180, ten patří mězi šest největších můstků světa. Nejstarší skokanský můstek pochází již z roku 1920. Konají se závody v letech na lyžích. V r.1983 a 1992 zde bylo mistrovství světa.
číslo 11 Dětské hřiště 6,5 km
  Nedaleko je dětské hřiště. Když máte čas, tak se zde děti mohou vyřádit. My opouštíme přjezdovou komunikaci a odbočujeme vpravo ke sklárně, kde jsme nechali auto.
číslo 12 Novosad 7,9 km
  Jsme v cíli. Kupujeme pivo v Petce a spokojeni z perfektního výletu odjíždíme.

Zhruba 8 km dlouhý okružní výlet z Harrachova s převýšením cca 150 metrů. Takže příjemná procházka tam po lesní cestě, z Rýžoviště po Včelí naučné stezce Jana Harracha, která vede částečně po asfaltce, částečně po polní a lesní cestě. Tato naučná stezka v době naší návštěvy se teprve budovala, i nyní jsem se dočetla, že se stále ještě doplňuje. Takže výlet i částečně poučný. Dokonce při zpáteční cestě zahlédnete známé harrachovské Skokanské můstky.

Poslední aktualizace: 8.3.2015
Z Harrachova přes Mumlavské vodopády, Rýžoviště a zpátky po naučné Včelí stezce na mapě

Příspěvky z okolí Z Harrachova přes Mumlavské vodopády, Rýžoviště a zpátky po naučné Včelí stezce

Harrachov
Jedeme do města HARRACHOV v Krkonosich. Nejlepší dostupnost je dojet na…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát bych Vás rád pozval na…
Sklárna Novosad a syn, je nejstarší sklárna na světě. Výrobky…
Naše společná cesta začíná v Tanvaldu. Vyrážíme směr Desná/Harrachov.Po…
Turistické informační centrum se nachází v centru Harrachova v přízemí…
Do Harrachova můžeme přijet jakýmkoli dopravním prostředkem.  Záleží zda…
Pobývat v Harrachově a nenavštívit sklárnu snad ani není možné. Dozvíte…
Kaple sv. Alžběty byla postavena v novogotickém slohu v roce 1902. Stojí na…
Harrachov - lanovka na Čertovú horu Lanovka na Čertovú horu v meste…
Z Harrachova si pomůžeme lanovkou na Čertovu horu. Potom jdeme po…
                    Kaple svaté Alžběty (Harrachov) 22.8.2020 Kaple St. Elizabeth, tak psáno na recenzích mapy google Krásná zpřístupněná kaple.…
Sportovní areál Harrachov: Nadmořská výška: 650-1020 mPočet lanovek…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, tentokrát Vás pozvu na poměrně náročnou túru z Harrachova do Szklarské Poreby.Startem túry je…
Harrachovská kaplička svaté Alžběty s unikátním skleněným zvonem
Hned několika unikáty se může pyšnit kaplička sv.Alžběty v Harrachově, která byla postavena v roce 1902. Tím nejvýznamnějším je…
Harrachov zná nejspíš už skoro každý. Ale kdyby náhodou se přece jen našel někdo, kdo o něm ještě nic neslyšel, napíšu o…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,rád bych Vám doporučil za účelem…
Harrachov - kostel sv. Václava
Popisovat Harrachov jako středisko zimních sportů by bylo nošením dříví do…
Editováno v lednu 2020 : Coop proti restauraci U Paseků ukončil svůj…
Vážení přátelé Turistiky i turistiky,tentokrát Vás pozvu na vycházku po…
Do Harrachova je možné přijet autem, autobusem i vlakem. Jedeme za příro…