Z Doubravky do Bukovce a přes Chlum zpátky

číslo 1 Zastávka MHD Doubravka - konečná Asfalt 0,0 km
  Od konečné autobusu č. 16 jsme vyrazili po červené směr Chlum
číslo 2 Potoční park Asfalt 0,5 km
  Značená cesta vede okolo parku, doporučuji zde na chvíli odbočit a parkem se projít. Myslím, že je to jeden z nejhezčích plzeňských parků, i když jeho rozloha není největší. Park založila v r. 1942 skupina skautů, ale nebyl udržovaný a zarůstal náletovými dřevinami. Dočkal se obnovy podle projektu, který získal čestné uznání v Grand Prix architektů 1998 v kategorii krajinářská architektura a zahradní tvorba. Park je v noci osvětlen, využívá přírodního terénu a působí velice dobře.
číslo 3 Rozcestník turistických tras Plzeň - Dobravka (u trati) Asfalt 0,6 km
  Na křižovatce turistických cestu (nedaleko viaduktu) pokračujeme v přímém směru stále ještě kousek po červené.
číslo 4 U odbočky na Chlum Asfalt 0,8 km
  Opouštíme červenou značku, která odbočuje na Chlum. Pokračujeme rovně bez značení.
číslo 5 Odbočka k řece Asfalt 1,0 km
  Ani vlevo k řece neodbočujeme, jdeme stále rovně. Pokud si to chcete prodloužit, můžete odbočit. Tak si projdete část plzeňské naučné stezky Údolím Berounky - viz http://www.turistika.cz/trasy/okoli-plzne-naucna-stezka-udolim-berounky-aneb-z-mesta-az-do-bukovce. Dostanete se k Bukovecké papírně a po silnici do Bukovce. Chodník pro pěší tam není, ale provoz na silnici není velký.
číslo 6 Bukovec Asfalt 2,6 km
  Jsme v Bukovci na jednom ze zastavení Naučné stezky Údolím Berounky - viz http://www.turistika.cz/trasy/okoli-plzne-naucna-stezka-udolim-berounky-aneb-z-mesta-az-do-bukovce. Pokud se chcete jít podívat k řece a na náves, projděte vlevo pod viaduktem, dejte se v pravo a na návsi dolů z kopečka. Pokud se chcete vydat na naučnou stezku Zábělá, dejte se stejným směrem po červené turistické značce, která vás na ni dovede. Na Chlum se dostanete také po červené, ale směrem vpravo do kopečka.
číslo 7 Odbočka Asfalt 2,9 km
  Tady musím upozornit na odbočku, kterou jsme samozřejmě minuli. Není zde šipka, která by radila odbočit, ale značka je umístěna na domu, či lépe řečeno na plotu domu v odbočující Klidné ulici.
číslo 8 Opouštíme Bukovec Šotolina 2,9 km
  Poměrně mírným stoupáním po lesní cestě dojdeme až k rozhledně.
číslo 9 Na Chlumu (416 m.n.m.) Šotolina 3,4 km
  Veškeré informace, vč. otevírací doby a vstupného na rozhlednu si můžete přečíst na http://rozhledna-chlum.sweb.cz/. Je zde pro děti i pěkná skluzavka s netypickými přístupy. Tentokrát jsme na rozhlednu nešli - počasí nám nepřálo, bylo mlhavo. Za hezkého počasí je krásný kruhový výhled. Je vidět samozřejmě Plzeň a okolí, Brdy, dokonce až na Šumavu. Po krátkém občerstvení jsme se vydali dolů do Doubravky. Je možno jít po zelené nebo po červené turistické značce. Zelená vede po silnici, červená lesem, což se nám zdálo příjemnější. Došli jsme k cestě, kde jsme před časem prošli a okolo Potočního parku jsme došli zpátky na autobus.
číslo 10 Rozcestník turistických tras Plzeň - Dobravka (u trati) Asfalt 4,6 km
  Pokud nechcete do Doubravky, můžete zde odbočit a dostanete se na Bílou Horu.
číslo 11 Zastávka MHD Doubravka 5,1 km

Příjemná procházka v klidném prostředí o délce zhruba 6 km, vhodná i pro rodinu s dětmi. Jen s kočárkem by výjezd byl trochu složitější. Cílem je rozhledna Chlum - je vysoká 24,8 metry, na otevřenou vyhlídkovou plošinu ve výši 21,8 metru vede 121 schodů. Základní kámen ke zděné rozhledně s turistickou chatou byl položen 1. května 1926. Slavnostně byla otevřena za tři měsíce - 1. srpna 1926, Kvůli nedostatku financí byla postavena chata, rozhledna pouze do výše 1/3 projektované výšky. Pojmenována byla po plzeňském starostovi L. Pikovi. Až o tři roky později byla dostavěna do plánované výšky. Na vrcholu byl umístěn světelný maják, který sloužil letecké dopravě. To byl důvod, proč byla na vrchol zavedena elektřina a vybudována silnice. Před 2. světovou válkou až do r. 1951 byla na vrcholu postavena sáňkařská dráha a 2 skokanské můstky. Po válce se chata pronajímala, ale nebyla udržována a chátrala, stejně tak jako rozhledna. Nakonec bylo oboje uzavřené. V r. 1998 byly odstraněny chátrající zbytky Pikovy chaty. Na jaře r. 2002 až do r. 2007 byla zpřístupněna o víkendech. Od 15. 10. 2010 je přístupná i v týdnu, ale jen září – říjen, někdy i v listopadu. Přesnější informace si najděte na http://rozhledna-chlum.sweb.cz/.
Komu se to zdá málo, může se zajít v Bukovci podívat k jezu a prohlédnout si náves s lidovou architekturou a barokní šestibokou kapličkou se zvoničkou, která byla v r. 1995 prohlášena vesnickou památkovou zónou.
Procházku lze ještě prodloužit - z Bukovce se vydat na naučnou lesnickou stezku Zábělá a prodloužit si procházku o 6 - 7 km v Přírodní rezervaci Zábělá.
Poslední aktualizace: 10.4.2014
Z Doubravky do Bukovce a přes Chlum zpátky na mapě

Příspěvky z okolí Z Doubravky do Bukovce a přes Chlum zpátky

Plzeň-Doubravka - (Chlum) - Bukovec - Dolanský most - Věžka - Bílá Hora
Trasa, která začíná na konečné trolejbusu č. 16 a končí na zastávce…
Výlet ke kostelu svatého Jiří jsem spojila s procházkou k Boleveckému rybníku.  Jako dopravní prostředek jsem využila městkou hromad…
O tvrzi neexistuje žádný historický písemný pramen. Jednalo se…
Berounka vzniká na severním okraji Plzně spojením čtyř řek odvodňujících …
U příležitosti 73. výročí ničivého náletu na Plzeň byl 17. dubna 2018…
Rozhledna na kraji Plzně. Rozhledna vznikla jako Památník a po celorepublikové sbírce, kdy se vybralo 120.000 Kč byla postavena…
Lobzy byly dříve samostatnou vsí východně od Plzně, na břehu řeky Úslavy. Vznikly pravděpodobně již ve středověku, první dochované…
Naučná stezka začíná v Bukovci - linka MHD č. 28 , zastávka Bukovec, kde je první tabule s úvodními informacemi o této stezce.  Její…
Bukovec  je část města na severovýchodním okraji Plzně. Byl součástí…
Naučná lesnická stezka Zábělá je ideální na nenáročný odpolední výlet. Jít…
Naučná stezka „Po stopách Františka Malocha“ obsahuje celkem 11…
Max je famózní parťák na cesty. A když se k tomu přidají dvě úžasné krásky…
  Počátkem června 2014 byla otevřena další naučná stezka podél plzeňských…
Soukromá expozice historických vozidel v usedlosti ze 14.století. V úvodu…
Návštěvu Plzeňského Prazdroje mohu určitě doporučit. Člověk se podívá na…
Zastávka vlaku. Zde nebo v nejbližším okolí jsou k…
Směřujeme kousek od historického centra Plzně na druhý břeh řeky Radbuzy.…
Plzeňský pivovar
Právě v Plzeňském pivovaru se v polovině 19. století odehrála revoluce v pivovarnictví.…
Jedeme na výlet do města Plzeň, příjemně autem nebo vlakem (vzhledem k několika ochutnávkám doporučujeme vlak). Konkrétně pak do pivovaru, kde nás…
Každá země má své symboly a legendy. Mezi ty české patří plzeňský ležák –…