Z Chocně přes Brandýs, Pernou a Říčky do Ústí nad Orlicí

Na choceňském náměstí si na rozcestníku najdeme červenou turistickou značku vedoucí do Ústí nad Orlicí, je to odtud 19,5 km. Po ní půjdeme skoro celou cestu, ale v závěru značku změníme.

První zastávkou mají být podle ukazatele po 3 km Hradníky, avšak již po 1,5 km potkáme rozcestník v místě zvaném Peliny, což je vlastně přírodní park s naučnou stezkou, kterým jsme právě prošli. Hradníky jsou pak jakási samota, přejdeme lávku přes řeku a chvíli se brodíme kopřivami, až se dostaneme zpět na původní asfaltku, z níž jsme se zřejmě kvůli jakémusi lomu odklonili u rozcestí předchozího. Nyní už bude cesta opět docela nenáročná, příjemným údolím Tiché Orlice, podél železniční trati s ovšem poměrně hustým provozem, mineme penzion Mítkov (kde se lze také občerstvit v restauraci) a udržovanou cyklostezkou lemovanou občasnými lavičkami dorazíme brzy a snadno do Brandýsa nad Orlicí.

peliny
peliny  •  Foto: Isolda11

Město si samozřejmě prohlédneme, při troše štěstí můžeme nakouknout např. do malebného kostela na kopečku nad náměstím či navštívit cukrárnu Na Výsluní, která nás pak čeká také v cíli naší cestySmile. Někdo může zatoužit vylézt si i na nedalekou hradní zříceninu, ale my se tam vydáme až jindy, protože se budeme držet naší červené značky. Ta nás z Brandýsa zavede ke kapličce a pomníku J. A. Komenského, u něhož nalezneme také nový labyrint.

Kolem koupaliště pak pokračujeme k železničnímu přejezdu, za nímž nás čeká krásné odpočinkové zastavení u sochy sv. Jana Nepomuckého a rybníčku. Následuje úsek po silnici, ale provoz nebyl v neděli nijak hustý; dojdeme pak do osady Perná.

Zde nás cesta vede kolem statku s nejrůznějšími zvířátky a po 3 km dojdeme do další osady, tentokrát se zajímavým názvem Bezpráví. Následuje obzvláště pěkný úsek kolem lesa, chalup a studánky až na rozcestí u chatové oblasti Pod Klopoty, odkud již stoupáme do poslední vesnice Říčky.

Je to docela slušný kopec kolem momentálně vyschlého či spíše odvedeného potoka, odměněný pak ale nádherným rozhledem z horní části obce, kde také narazíme na rozcestník, na němž si zvolíme pro poslední úsek trochu kratší modrou značku. Ta nás pak po dalším lesním stoupání dovede k pěknému kříži s lavičkou, kde se můžeme chvíli zastavit.

mítkov
mítkov  •  Foto: Isolda11

Potom již klesáme pěšinou a poté po schodcích i se zábradlím (v deštivém počasí se hodíSmile) na zpevněnou cestu, z níž vede také odbočka ke Studánce U Zelené žáby. Následně projdeme zbytkem lesa a zahrádkářskou kolonií již pozvolna do města Ústí nad Orlicí, které je dnes naším cílem a jehož prohlídkou výlet zakončíme...

Poslední aktualizace: 27.6.2011
Z Chocně přes Brandýs, Pernou a Říčky do Ústí nad Orlicí na mapě
Autor: Isolda11

Příspěvky z okolí Z Chocně přes Brandýs, Pernou a Říčky do Ústí nad Orlicí

MĚSTO CHOCEŇ
Město Choceň se rozkládá na obou březích řeky Tichá Orlice. Choceň leží…
Předminulou neděli jsme se vydali chytat první pořádný turistický bronz do okolí Chocně. Hlavním cílem bylo zase jednou po letech…
Choceň leží ve Východních Čechách, severovýchodně od města Vysoké Mýto. M…
Informační centrum se nachází v centru města na hlavním Tyršově náměstí v…
Nachází se na Tyršově náměstí v historické části města. Je zdejší…
Jak už jsem někde určitě uvedl, smírčí kříže patří k nejzajímavěj…
V městě býval dříve nejspíš dřevěný kostel, později snad částečně zděný,…
  Oficálně se zove Tyršovým náměstím a je ozdobou historického jádra měs…
Procházíte - li historickým centrem města, jeho upravené zeleně, tvoří ho…
  Kostelů se samostatně stojící zvonicí jsem dosud na svých cestách mnoho nespatřil. Pokud si matně vzpomínám, tak kromě Chocně snad…