Z Branky k Tetřeví chatě

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Branka Asfalt 0,0 km
  Horské sedlo, zde končí asfaltka z Vernířovic
číslo 2 Vyhlídka Šotolina 1,0 km
  Modrá TZ k Františkově myslivně, bílá cyklo k okruhu
číslo 3 Pod Homolí Šotolina 1,3 km
  Rozcestí cyklotras zelené a bílé spojky
číslo 4 U Margaretky Šotolina 5,6 km
  Rozcestí u lovecké chaty, bílá trasa k Uhlířské cestě
číslo 5 Start paragliderů Šotolina 7,9 km
  Nejvyšší bod u startu létacích vynálezů
číslo 6 U Tetřeví chaty Asfalt 8,6 km
  Tady jsme u asfaltky z Loučné na Dlouhé stráně

Někdy se to tak vyvrbí. Ráno ve městě krásně vymodřené, tak si řeknu vyrazím na hory něco nafotit. Zvláště když je podzim a na nejvyšších vrcholcích leží už první sníh, pak jsou ty obrázky ještě efektnější, prostě barevné listí a bílé vrcholky.

Bohužel hory a příroda si poručit nedají a než vylezu (v tomto případě vyjedu) do vyšších poloh, tak se zatáhne a modrá obloha je ta tam. No aspoň že neprší.

Tak se mi to vcelku stalo v jednom říjnu. Cestu do Vernířovic ani popisovat netřeba, je to po silnici a dál údolím kolem Merty vcelku v lese, takže když už se zatahovalo, ani jsem tu moc nefotil.

Až na Branku (rozcestí) je to po asfaltce, takže hory jakoby začínají tady, ve výšce asi 920 m n.m.

Popsaný úsek je vlastně část trasy zimního okruhu Mravenečník, který se upravuje od lanovky v kouteckém skiareálu.

Od Branky vede k trase cykloturistická spojka značená bílou barvou s číslem 6264. Spolu s ní jde v souběhu modrá pěší TZ k serpentině s vyhlídkovým místem, ta pokračuje k Františkově myslivně. Bílá značka a lesní cesta serpentinou vystupuje k rozcestí Pod Homolí, kde už je v trase zelené okružní cyklotrasy s číslem 6263. Vlastně jsem tehdy chtěl dojet na Dlouhé stráně, ale zamračená obloha mě odradila od dalšího postupu, takže místo doprava odbočím jednodušeji doleva.

Ve zmíněném rozcestí už mám překonanou slušnou nadmořskou výšku (1050). Kdo to zná z běžek, ví, že tato část „jižní“ poloviny okruhu je taková jednodušší. Sice následuje stoupání, ale to je spíš táhlé než prudké. V podstatě stabilně se klikatí po západním svahu Homole, k jižnímu úbočí Vřesníku a zhruba v úžlabině pod Dlouhými stráněmi kde přejíždí Studený potok (který teče do Švagrova) dosahuje výšky necelých 1200 m. Následuje kratší sjezd, rovinka a po přejetí dalšího potoka (Kamenitého) sjezd k rozcestí Margaretka (podle nedaleké lovecké chaty).

Foto: Bobkart

Tady už jsme pod samotným Mravenečníkem na jeho jihozápadním svahu. Trasa opět táhle stoupá po západním svahu hory, v úžlabině Tříramenného potoka se k cestě přimykají malé skalky, které ale ani tak nejsou původně přírodní, ale spíš vylámané při stavbě lesní cesty. V nejvyšším bodě trasy ve výšce přes 1200 m jsme u udržované paseky, která slouží jako startovací plocha původně rogalistům, dnes ve větší míře paragliderům.

Kousek za plochou následuje panelová cesta, která doráží až rozcestí u Tetřeví chaty, kde je vlastně konec popsaného úseku.

Vlastně by se zdálo, že jde o jednoduchou záležitost. Jednodušší je to samozřejmě vyjet v Koutech lanovkou a vzít to v obráceném směru, ovšem z Vernířovic žádná lanovka nevede.

Jak bylo v textu uvedeno, původně jsem chtěl na Dlouhé stráně, tak zde popis, jak se mi to povedlo.

Poslední aktualizace: 9.3.2018
Z Branky k Tetřeví chatě na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Z Branky k Tetřeví chatě

Branka – horské sedlo
Komunikačně významné sedlo v Hrubém Jeseníku mezi Jestřábím vrche…
Po necelých 1,5 km na trase naučné stezky u Švagrova najdeme…
Jak v okolí Dlouhých strání přibývají turistické a cykloturistické značky,…
Přírodní památka Zadní Hutisko (0,2965 ha) se nachází asi 3 km …
      Překrásné ráno na dnešní den slibuje bohaté cestovatels…
Naučná stezka určená zejména návštěvníkům Střediska ekologické výchovy na Švagrově, které provozuje Dům dětí a mládeže Vily Doris v Šumperku.…
Nové školící a pobytové středisko bylo dobudováno v bývalé osadě Švagrov u…
Vodopády Merty
Pomineme-li Hučivou Desnou, která po soutoku s Divokou Desnou…
Tahle Čertova stěna na rozdíl od své slavnější jihočeské kolegyně operou nikdy zvěčněna nebyla. I když nedosahuje pompéznosti té, ji…
Turistické značení: Vernířovice | Kosaře - rozcestník po žluté…
     Podle názvů některých tajemných skal v Zemi české a moravské…
Ski areál u Brněnky najdeme na konci osady Sedmidvory, která…
Barevné Jeseníky -  pár  tipů na výlety Ze  tří říjnových dnů s…
Vlakem. Do Koutů nad Desnou, šlo by to i autobusem, nejsme tak…
  Naši krátkou dovolenou trávíme v Koutech nad Desnou a tak do našeho iti…
Velká lovecká chata postavená r. 1865. Postavit ji nechal tehde…
Břidličná hora se nachází na hlavní hřebenové trase vedoucí až Na Ovčárnu a dále na Praděd. Jde o 1358 metrů vysoký kopec s…
O tomto gigantickém vodním díle už byly popsány stohy papíru. V anketě o 7…
Jedeme na služební cestu Na Dlouhé stráně. Autem z Prahy přes Šumperk. No…
Jedeme za jedním ze sedmi největších divů ČR - přečerpávací vodní…