Všestary žst - bojiště na Chlumu

číslo 7 Úvoz mrtvých - Chlum kostel Asfalt 3,1 km
číslo 8 Chlum kostel - areál bojiště Asfalt 3,4 km
číslo 9 bojiště na Chlumu 3,9 km

Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na bojiště na Chlumu putovat pěšky, nachází se na trati Hradec Králové - Hořice - Jičín. Od nádraží se vydáme po červeně značené turistické značce, první připomínkou krvavé bitvy roku 1866 jsou pomníky u všestarského kostela. Pokračujeme dále po silnici až do Rozběřic, kde zaujme impozantní pomník zvaný Deutchmeister. Z Rozběřické návsi je možno využít odboček červené značky k pomníkům u Hejcmanky, nebo k pomníkům u Šrámova kříže. Ke stoupání na Chlum využijeme Úvoz mrtvých, během dvaceti minut zde rakouská strana přišla o téměř 10 000 můžu, z toho 6 600 mrtvých, úvoz se tedy změnil v potok krve, cesta úvozem dodnes vyvolává mrazení v zádech…. Za kostelem Proměnění Páně se dáme vlevo a jsme u cíle cesty. Na návštěvu čeká Baterie mrtvých, Ossariu, Pruský hřbitov, Mauzoleum u statku na obcí Lípa a rozhledna z jejíž vrcholu se za jasného počasí nabízí impozantní pohledy na Český ráj, Krkonoše, Orlické hory, ale i Suchý vrch a Železné hory. Rekonstruovaná a rozšířená budova Muzea bude otevřena v létě tohoto roku.

Poslední aktualizace: 21.1.2010
Všestary žst - bojiště na Chlumu na mapě
Autor: Martens

Příspěvky z okolí Všestary žst - bojiště na Chlumu

Všestary žst - Hrádek u Nechanic
Od Všestarského nádraží vyrazíme po modré značce směrem k Rosnicím, kde míjíme pomník obětem bitvy r. 1866 a po silnici směřujeme k…
Turistický rozcestník, který se nachází u nádraží ve Všestarech, ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po značce červené ve směru…
Vybudování zdejší železniční trati souvisí se stavbou České obchodní dráhy…
Původně těmito místy tekla pouze říčka Melounka, jež bývala dříve nazývána…
Obec Světí je prvně písemně  doložena v roce 1365, kdy kostel a ves…
Původní kostel byl gotický a první zmínka o něm pochází z roku 1369, kdy…
O dávném osídlení v okolí Všestar svědčí nálezy popelnicové pohřebiště…
Území Všestar, které se nachází u potoka Melounky a staré obchodní stezky na Hořice a Jičín, bylo osídleno již v mladší době bronzov…
První zmínky o Bříze pochází z roku 1383 ve spojitosti s tvrzí, která patřila Prokopu Rohlíkovi z Břízy. Tato tvrz měla zaniknou ke…
První zmínka o této vsi nedaleko Hradce Králové má pocházet z roku 1360,…
Lokalita, kde se nachází tato obec, byla osídlena již v době kamenné.…
U všestarského kostela najdeme soubor pomníků na hrobech obětí bitvy r.…
Původní objekt s čp. 40 stával úplně jinde, což můžeme zjistit nahlédnutím…
Daným pomníkem je mohutná pískovcová pyramida věnovaná 350 pruským vojákům padlým v bojích o Rosnice a pohřbeným do hromadného hrobu…
Podle pověsti stávala prý ve Všestarech na místě dnešní fary původně kaple…
V roce 1360 byl zmíněn zdejší kostel Nejsvětější Trojice Boží jako farní,…
Všestarský pseudorenesanční kostel Nejsvětější Trojice byl postaven v r.…
Pokud pojedeme Rosnicemi po hlavní silnici, uvidíme poblíž ní u čp. 7 novou dřevěnou zvoničku, která byla slavnostně požehnána 5. zá…
Pojmenování této vsi má být odvozeno buď od toho, že jde o osadu Rosniců …
První písemná zmínka o Rosnicích je z 1. poloviny 14. století ve spojitosti s rychtářem Hradeckým a jeho maželkou Markétou, kteří…
Blízkost obce Bříza u hlavního bojiště bitvy Prusko-rakouské války 3.7.1866 dokládají pomníky na hrobech mrtvých vojáků, které se…
Naše cesta směřuje cca 8 km od centra Hradce Králové do Všestar do pravěké…
Jedeme z dovolené a stále se pohybujeme v okolí Hradce Králové. Tentokrát…
Když dorazíme do Světí od Hradce Králové, Předměřic nad Labem nebo od…
Pomníky na hrobech obětí bitvy Prusko-Rakouské války ze dne 3.7. 1866 nad Břízou se nalézají při cestě z obce ve směru k Rozběřicím…
Žižkův stůl - místo dalekých kruhových rozhledů, které se nachází severně, cca 7 km, od centra Hradce Králové. Od Žižkova stolu se…
Vlakem se vydáme do obce Všestary nedaleko Hradce Králové. Všestarské nádraží je zřejmě nejvýhodněji položené pro ty, kdo chtějí na…
Areál bojiště bitvy u Hradce Králové (u Sadové) ze dne 3.7.1866 se nachází…
Hradec Králové je krajským městem Královehradeckého kraje a leží východním směrem od Prahy. Metropole východních Čech, Hradec Králov…