Vrbno – Jeseník (přesněji Adolfovice)

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Vrbno pod Pradědem ulice Jesenická Asfalt 0,0 km
  Možný start u křižovatky na okraji Vrbna
číslo 2 Občerstvení Asfalt 3,7 km
  Občerstvovna a ubytovna Bílý Potok
číslo 3 Bílý Potok odbočka Asfalt 3,9 km
  Odbočka s hlavní cesty
číslo 4 Weisenštejn Šotolina 5,4 km
  Odbočka významové značky ke zřícenině hrádku
číslo 5 Pásmo Orlíka Asfalt 10,4 km
  Rozcestí pěších tras a cyklotrasy, další úsek v šotolině s kamením
číslo 6 Vrchol trasy Šotolina 10,8 km
  Úsek spíš na vedení kola
číslo 7 Pod Orlíkem Asfalt 11,3 km
  Část úseku po zelené cyklotrase
číslo 8 Pod Velkým Bradlem Asfalt 12,0 km
  Rozcestí se zelenou pěší TZ
číslo 9 Cesta Svobody Asfalt 18,8 km
  Rozcestí s bílou cyklotrasou k Rejvízu
číslo 10 Napojení k zelené pěší Asfalt 20,4 km
  Připojuje se zelená kolem Šumného potoka
číslo 11 U Vodárny Asfalt 21,6 km
  Rozcestí TZ, přístřešek
číslo 12 Vodárna Asfalt 21,9 km
  Vodárna
číslo 13 Javor Asfalt 23,6 km
  Torzo památného stromu, ale už je tam vysazen nový
číslo 14 Adolfovice Asfalt 24,5 km
  V Adolfovicích jsem v podstatě u konce

Pokud se chce výletník v Jeseníkách vydat na nějaké klidnější místo, kde ho nebudou otravovat příliš početné davy turistů, nabízí se k tomuto účelu část Hrubého Jeseníku, která se nazývá Medvědí (nebo Medvědská hornatina). Stručně řečeno, rozkládá se zhruba mezi Vrbnem na východě a Jeseníkem na západě, z jihu horstvo omezuje dejme tomu Videlské sedlo (a Střední Opava), na severu pak hornatinu uzavírá Rejvíz.

Ač je pohoří o něco nižší než hlavní hřebeny Hrubého Jeseníku, nejvyšší body dosahují něco málo přes 1200 m, i tak je tu vcelku dost dalších solidních tisícovek, takže zas tak malé hory (přesněji středohory) to nejsou.

Kdo by si chtěl Medvědí horantinu projet na kole (raději horském), má tu i pár možností k přejezdu pohoří. Jedním z nich je např. Trasa mezi Vrbnem a Jeseníkem, přesněji do Adolfovic (ale tam už je do Jeseníku kousek).

Foto: Bobkart

Z Vrbna se vyjede jednoduše do údolí Střední Opavy, po silnici č 451, (cyklotrasa 6029). Někomu sice bude vadit silniční provoz, ale těch necelých 5 km se to snad dá vydržet, navíc je silnice pěkně vedle říčky a okolní hory nabízí pěkný pohled (např. na špici Karliných kamenů). Tu silnici musíme vydržet k osadě Bílý Potok, kde ji opustíme. Nicméně zejména pro otrlejší či ostřílenější výletníky doporučím kousek popojet k nedaleké ubytovně a občerstvovně (je asi 200 m za odbočkou zamýšlené trasy). Majitel a provozovatel lokálu je totiž značně svérázný chlapík a podnik vyzdobil vším možným i nemožným harampádím, zejména s mysliveckou a loveckou tématikou. Navíc je to vlastně poslední možnost na dlouhou dobu něco pozřít a popít, další trasa je totiž dosti „suchá“ (nepočítáme-li potok kolem cesty). Medvědí hornatina je vlastně prostá jakékoliv horské chaty, takže se hodí mít v zavazadle nějaký pamlsek a bidon s tekutinou.

Nuže vrátíme se kousek k původní trase, jde o modrou terénní cyklotrasu s číslem 6067, první kilometr a půl ji navíc provází modrá pěší značka. Ta vede poutníka ke zřícenině strážního hrádku Weisenštejn (tedy Bílý kámen, nakonec kolem teče Bílý potok). Hrádek tvořil soustavu strážních objektů spolu o něco výš položeným Rabenštejnem. Moc z něj nezbylo, ale není důvod se na zbytky nepodívat (musí se překonat potok), asi 150 m od potoka ve svahu jsou skromné zbytky na mohutné skále (přesněji asi dvou skalách). Ale už ty samotné skály stojí za malou zmínku. V údolí je jich rozesetých daleko víc, a trošku i připomínají nedaleké (2 km jihozápadnější) údolí Skalního potoka. Tam je těch skal přeci jen víc a ještě větších).

Lesní cesta pokračuje stále údolím Bílého Potoka a dá se říci, že stoupání je celkem konstantní bez nějakých výraznějších trháků. Vcelku dobrý povrch je tvořen spíše zaježděným štěrkem (kdysi to byla asi asfaltka, ale už po ní nejsou stopy). Nevýhodou (ale i výhodou) je fakt, že jedeme pořád v údolí, takže z trasy nejsou žádné výhledy, zato v parnu je celkem příjemný stín. Téměř v závěru stoupání, kdy již překonáváme výšku 900 m se cesta promění ve skutečnou asfaltku, ovšem taky se přidají prudší výjezdy, protože se blížíme k rozcestí Pásmo Orlíka. Jde vlastně o původní křižovatku pěší zelené a žluté značky. Zelená překračuje horstvo od východu k západu, vlastně podobně s naší trasou, žlutá jde od jihu (Vidly) na sever (Rejvíz). Někdy se v textech dá setkat i s pojmem Pásmo Orlíka, které se svého času vžilo jako synonymum Medvědí hornatiny.

Na křižovatce jsme již téměř u vrcholu svého snažení, ale ještě musíme nějaký metr překonat. Značení cyklotrasy využívá souběh se žlutou TZ. Je to poněkud do kopečka (a z kopečka). Povrch je ale tak kamenitý, že zřejmě nejeden cyklista sleze ze stroje a ten zhruba půlkilometr raději potlačí.

Foto: Bobkart

Naštěstí ten půlkilometr je dál nahrazen už jen parádní vozovkou. Modrou cyklotarsu na čas vyměníme za zelenou s číslem 6074, ale jen k nedalekému rozcestí Pod Velkým Bradlem, kde začíná další modrá cyklotrasa nyní s číslem 6209. lesní cesta je stále slušně asfaltová a pěkně se vine po úbočích hor. Nejdříve kolem Velkého Bradla, dál Srnčího vrchu, Dlouhé hory. Na rozdíl od úseku kolem Bílého potoka si ale dlouho dobu drží výšku a dá se říci že klesá spíš neochotně, tak akorát, ani se nemusí moc šlapat. Jako všude v lese i tady se samozřejmě těží, takže občas se najde nějaký průsek nebo mýtina, tak se dá zastavit a pokochat výhledy do kraje. V prvé řadě na klenbu Keprníka, rozhodně nás nejdřív přitáhne Šerák, později objevíme i samotný Keprník, Vozku, Červenou horu, nakonec i pohled do údolí Bělé, i nějaký ten vrchol v blízkém okolí (Malé Bradlo).

Cesta pod úbočím Dlouhé hory dostala název Cesta svobody. Má vlastně svůj prapůvod ve 30. letech minulého století. Kolem se stavěly pevnůstky pohraničního opevnění, je to tedy vlastně něco jako vojenská silnice (jako je třeba na Kraličáku, nebo bunkrovka v Orlických horách a jinde).

Již dosti v lese a níže narazíme na rozcestí s pojmenováním Cesta svobody, tam odbočuje trasa k Rejvízu (bílá 6248), z mýtiny si můžeme užít výhled k Jeseníku (trošku na lázně), ale hlavně k Dolní Lipová a kopce kolem Pomezí. K autorově radosti na louce roste i pár orchidejí, v tomto případě vemeník dvoulistý. Ten se ovšem musí trošku pohledat, protože jinak je všudypřítomná lupina neboli vlčí bob z Kanady.

Od blízké serpentiny pak již cesta klesá rychleji k Šumnému potoku, tam se připojí i již zmíněná pěší značka. Podél potoka již mírným klesáním mineme vodárnu, textační bod Pod Vavřincem (ten je ti kvůli zimním běžkařským trasám). V poli narazíme na torzo památného klenu a už jsme v podstatě v cíli, tedy Adolfovicích.

Poslední aktualizace: 27.6.2017
Vrbno – Jeseník (přesněji Adolfovice) na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Vrbno – Jeseník (přesněji Adolfovice)

Vrbno pod Pradědem – secesní vila Grohmannů (Parkhotel garni)
Jednu z velmi zajímavých – byť překvapivě těch méně známých -  památek…
Druh javor mléč (Acer platanoides L) je rozšířen v podstatě v celé Evropě. Patří do čeledí mýdelníkovitých (nebo rovnou javorovitých – podle různých …
  Velmi pěkným cyklovýletem ( za pěkného počasí ) je okružní jízda která…
V ulici Střelniční, což je místo v podstatě na periferii města, konkrétně v severním úpatí Vysoké hory stojí poněkud kuriózní pomník povodně r. 1997.…
Délka trasy: 23,7km   Popis trasy: Dnešní den máme v plánu zdol…
Zbytky přemyslovského hradu Fürstenvalde najdete na Zámecké hoře, která se…
Kdo projíždí z Karlovy Studánka do Vrbna přes Ludvíkov (jinudy to skoro nejde), nemůže si nevšimnout poněkud nakloněné věžičky na místním kostele. Po…
  Bývalý Ludwigsthal (Ludvíkov) obývá jen něco přes 300 stálých obyvatel…
Ludvíkovské skalní město Tisíce starohorních skalních útvarů, úte…
Nechci tímto článkem nikoho přesvědčovat o tom, že celé Bruntálsko patří…
Areál hřbitova ve Vrbně pod Pradědem patří mezi severomoravské historické…
  Skalních útvarů se v okolí Ludvíkova nachází tolik, že by je odtud…
Supermoderní smuteční – nebo chcete-li obřadní – síň u hřbitova ve Vrbně…
Procházíte - li centrem Vrbna pod Pradědem, na hlavním vrbenském náměstí…
Vrbno pod Pradědem je město v Jeseníkách, žije zde 6500 obyvatel. Leží…
  Znalcům okolí Vrbna pod Pradědem není třeba jeho požehnané skalnaté…
Uprostřed náměstí Sv. Michala stojí empírový jednolodní farní kostel sv.…
Na východní části jižního průčelí farního kostela Sv. Michala ve Vrbně pod…
Bývalý městský špitál ve Vrbně pod pradědem byl postaven v r. 1770 a…
Skála Vyhlídka
 Svahy údolí Střední Opavy jsou pokryty překrásnými hvozdy, ve kterých se…