Vodopády Pošny a Hejšovina z Machova po nových značkách

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Machov, náměstí Asfalt 0,0 km
  Začátek trasy. Jdeme po silnici po červené značce kolem kostela (foto 1) k rozcestí Lhota, most.
číslo 2 Lhota, most 0,6 km
  Ještě kousek po asfaltu, poté odbočíme vpravo po cestě do kopce s výhledem (foto 2) a lesem sestoupíme do osady Řeřišný.
číslo 3 Řeřišný Šotolina 1,6 km
  Červená značka společně s modrou nás dovedou mírným stoupáním k rozcestí U zabitého, kde cestu křižuje žlutá značka a o 100 m dále u studánky odbočuje značka zelená k Pánovu kříži.
číslo 4 U zabitého, studánka 3,0 km
  Odbočíme po zelené značce lesem vzhůru (foto 4). Otevírá se tu pohled na skály Junácké vyhlídky na Signálu (foto 3). Chcete-li ale ušetřit čas a síly, pokračujte po červené a modré asi 1 km dále k Machovskému kříži.
číslo 5 Pod Pánovým křížem 4,2 km
  Zde odbočuje žlutá značka ke „kamennému zvěřinci“ (foto 5) a na Božanovský Špičák.
číslo 6 Božanovský Špičák 4,7 km
  Vyhlídka (foto 6 – jak vidno, počasí jsem měl zajímavé). Následuje pozvolný sestup.
číslo 7 Pánův kříž 5,4 km
  Od Pánova kříže půjdeme po značce červené mírným sestupem.
číslo 8 Machovský kříž 6,8 km
  Kříž stojí asi 50 m od hranic. Od něho začíná nová polská modrá značka. Ta vede zprvu pěšinou po hranicích (foto 9 a 10), později širokou lesní cestou. Po vyjití z lesa se poprvé otevře pohled na Hejšovinu (foto 11 – to mi zrovna pršelo) a údolí Pasterky (foto 12).
číslo 9 Pasterka, rozcestí se zelenou Asfalt 8,8 km
  Zde novou modrou opustíme, její zbývající část projdeme při návratu.
číslo 10 Schronisko Pasterka 8,9 km
  Na dalším rozcestí odbočíme ze silnice vzhůru do luk (foto 13) po žluté značce. Chodí se většinou po louce, ale hlídejte si cestu podél lesa a její značky. Jakmile cesta vejde do lesa, přejděte na ni.
číslo 11 Historický rozcestník 10,0 km
  Cesta začíná klesat, zprvu jen lesem, později se objevují skály (foto 14).
číslo 12 Rozcestník nad Skalnymi wrotami (foto 15) 11,7 km
  No a teď trochu toho masochismu. Sestup dolů k vodopádům trvá asi čtvrthodinku, ale už při něm jsem si nadával, co jsem to za vola, že tohle polezu zase zpátky. Pokud vás vodopády nezajímají a stačí vám obrázky, odbočte rovnou vpravo po modré značce.
číslo 13 Wodospady Pošny 12,2 km
  Jenže ten potůček je krásný a stojí za vidění (foto 16 – 25). A to v době mé poslední návštěvy bylo málo vody, v době tání sněhu nebo po deštích to je teprve nádhera. Nicméně teď hurá nahoru. Výstup si zpříjemníme aspoň kocháním se přírodním scenériím (foto 26 – 31). Dá se jít od vodopádů i trochu pohodlněji přes parkoviště (zelená a později modrá značka) ale metry musíte vystoupat stejně a je to delší.
číslo 14 Rozcestník Skalne wrota 12,8 km
  Rozcestník Skalne wrota Teď už pohodlnější cestou s krátkou silniční vložkou (foto 32) do sedla mezi oběma Szczelinci, tedy Hejšovinami.
číslo 15 Hejšovina (foto 33 – 35) 14,6 km
  Máte-li chuť, čas a pár peněz (6 zlotých na osobu), projděte si okruh skalami – viz třeba http://www.turistika.cz/fotogalerie/38176/bludne-skaly-a-hejsovina-bledne-skaly-a-szczeliniec-wielki. Jinak po schodech dolů poněkud v protisměru ke vstupu nad Karlowem.
číslo 16 Nad Karlowem (foto 36 a 37) Šotolina 15,0 km
  Je možné si udělat ještě procházku do Karlowa, v sezóně tu bývá hodně stánků. Trasa ale pokračuje od východu ze skal vpravo po modré značce. Je rovněž vyznačená nedávno. Vede kolem Malého Szczelince po široké lesní cestě téměř po rovině.
číslo 17 Pod Szczelincem 16,4 km
  Parkoviště pro pár aut, konec modré značky a hlavně žlutá značka z Hejšoviny do Pasterky (foto 38). Po žluté půjdeme dolů lesní pěšinou. Asi po půl kilometru se napojíme na silnici (foto 40), po které jdeme Pasterkou kolem kostela sv. Jana Křtitele (foto 39) a nám již známého rozcestí u Schroniska k rozcestí na dolním konci Pasterky.
číslo 18 Pasterka, rozcestí 17,9 km
  A jsme opět na oné nové modré značce přicházející od Machovského kříže. Vede dále společně se zelenou přes les a pak krásnými loukami (foto 41).
číslo 19 Nad Pasterkou, rozcestí 18,6 km
  Je tu další rozcestí, kde se obě značky rozdělují. Zelená jde na Bledne skaly, polská modrá se stáčí vlevo ke Karlowu a hlavně zde začíná nově vedená česká modrá značka do Machovské Lhoty a Machova. Pěšina s tímto značením záhy vstupuje do lesa a s občasnými výhledy na Skalniak neboli Bor (foto 42) postupně klesá k loukám u Machovské Lhoty (foto 43 a 44).
číslo 20 Machovská Lhota, U Lidmanů Asfalt 20,6 km
  Značka vyúsťuje na silnici v Machovské Lhotě pár metrů od penzionu, kde je i rozcestník se žlutou značkou. Po silnici jdeme obcí (foto 45) ke konečné autobusu.
číslo 21 Machovská Lhota, bus 21,0 km
  Machovská Lhota, bus Ještě jeden krátký výstup nad Machovskou Lhotu, z louky je krásný výhled na obec a Pasterskou Góru (foto 46), odkud jsme přišli, na Bor (foto 47), údolí mezi oběma vrchy (foto 48) i na Broumovské stěny (foto 49 – Signál). A pak už nezbývá, než jen sejít k silnici a po ní na náměstí v Machově (foto 50).
číslo 22 Machov, náměstí Asfalt 22,0 km
  Konec trasy

Od přátel jsem dostal echo, že „se nějak“ změnilo značení turistických tras mezi Machovem, polskou Pasterkou a Hejšovinou, pročež jsem se to vydal prozkoumat. Skutečně jsem dost změn zaregistroval, popsal jsem je zde. Svůj průzkum jsem spojil s návštěvou Božanovského Špičáku, vodopádů na Pošně a samozřejmě i Hejšoviny a celou tuto trasu vám předkládám k případnému následování s tím, že novinky a změny značek v popisu jednotlivých úseků trasy avizuji. Předem upozorňuji na dosti značnou náročnost celé trasy. Machov má nadmořskou výšku nějakých 470 m, Božanovský Špičák 773 m, z něho spadnete – máte-li v sobě trochu (no, teda spíš hodně) masochismu – k Wodospadům Pošny zpět na 470 m, abyste si pak zašplhali na 900 m vysokou Hejšovinu. Žádná legrace, ušlých 22 km (plus 2 hodiny stezka mezi skalami Hejšoviny), ale spousta krásných míst stojí za tu námahu. Chybí-li vám onen masochistický prvek povahy, vynecháte Božanovský Špičák a vodopády a potom je to celkem pohodlná procházka.

Poslední aktualizace: 2.10.2012
Vodopády Pošny a Hejšovina z Machova po nových značkách na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Vodopády Pošny a Hejšovina z Machova po nových značkách

Z Machova na nejvyšší vrchol Broumovských stěn
Vydejte se s námi na pěší výlet do východní části Broumovských stěn.…
Turistické rozcestí leží na severovýchodním rohu náměstí.…
Vážení přátelé turistiky i Turistiky, rád vás pozvu na krásný výlet, jehož mezibodem je nádherné skalní město Bledne skaly, které se…
V článku o Blednych Skalach (https://www.turistika.cz/mista/bledne…
Máte-li rádi zimní turistiku a skály k tomu, určitě si na tuto…
Turistické rozcestí leží na okraji Machovské Lhoty. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená SV směrem - Řeřišný, U zabitého, Machov…
Další trasa, využívající nedávno vytyčené turistické značky na…
Toto je poslední machovská trasa na území Polska, která nám ještě…
Machov je určitě nejčastějším startovním místem mých tras. Celkem…
Rekreační obec Machov ležící jihovýchodním směrem od Police nad Metují. Jedná se o centrum letní i zimní rekreace v Broumovský…
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě na konečné autobusu. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Penzion U Lidmanů,…
Velká Hejšovina (neboli v originálu Szczeliniec Wielki) je…
Zvu vás na další "polský skalní" okruh z našeho oblíbeného…
Další  velice hezký okruh z Machovské Lhoty. Nejdříve je sice…
Na Machovsku, v severní části Kladského pomezí, se…
V tomhle koutě republiky jsem ještě nebyl. Pro průzkum jsme si vybrali zakotvení v Machovské Lhotě. Jedná se útulnou horskou vesnici. Z důvodu špatn…
Turistické rozcestí leží v Machovské Lhotě u penzionu U Lidmanů. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: modrá V směrem - Pod Pasterkovem (…
V blízkosti obce Machov, na odbočce z modře značené cesty na Bor,…
Dříve samostatná obec dnes součást Machova. Obec se poprvé připomíná r.…
Ráno jsme po dobré snídani vyráželi. Po té žluté, kterou jsme si večer…
První část cesty byla stejná, jako včera. Po žluté k Zabitému (ani jsme se neptali, proč se to tak jmenuje). Ve vzduchu byla cítit…
Turistické rozcestí leží uprostřed osady Řeřišný. Procházejí tudy tyto turisticky značené trasy: červená V směrem - U zabitého, Machovská kříž, Pá…
Machovská Lhota plynule navazuje na městys Machov směrem k česko…
Kopců jménem Signál je u nás víc. Jen v oblasti Kladského Pomezí…
Hraniční přechod pro pěší a cyklisty na silničce vedoucí z Machovské Lhot…
Malé seskupení skal těsně pod vrcholem vrchu Signál nad osadou Řeřišný u Machova. Pozoruhodná je na tomto místě určitá ponurost, zřejmá zejména…
BOR (850 m.n.m., na polském území je nejvyšším bodem Skalniak –…
Východisko Machovská Lhota. Cíle Bledné Skaly, Svitavy, Svojanov…
Pokud máte rádi starou lidovou architekturu, neváhejte navštívit skanzen …