Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Drnholec Šotolina 0,0 km
  Jedeme po pěšině po tomto břehu řeky Dyje.
číslo 2 Horní Nádrž Asfalt 4,7 km
  Napojili jsme se na cyklotrasu a jedeme podle přehrady.
číslo 3 Pasohlávky Asfalt 6,5 km
číslo 4 AQUALAND MORAVIA Asfalt 10,2 km
číslo 5 Řeka Jihlava Asfalt 13,4 km
číslo 6 Řeka Svratka Asfalt 14,0 km
číslo 7 Penzion u Štupru Asfalt 17,9 km
  Zde je možnost dát si pivo, odvážnější i víno. Koncem prázdnin nyslím větší nabídka nebyla.
číslo 8 Strachotín Asfalt 18,6 km
číslo 9 Šakvice Asfalt 23,6 km
číslo 10 Opouštíme cyklotrasu Šotolina 25,5 km
  Jedeme po břehu nádrže
číslo 11 Kempy, koupačka Šotolina 27,6 km
  Jen s občerstvením to bylo horší. Otevřeno bylo, ale jídlo neměli. Jen pivo, limo.
číslo 12 Rozcestí tras Šotolina 28,9 km
  Opouštíme červenou a dál jedeme po zelené
číslo 13 Pavlov Asfalt 34,1 km
  Zde je poměrně velké občerstvení. Ale moc toho k jídlu neměli. Polévka jim došla, aspoň byl párek v rouhlíku. Už zase jedeme po cyklostezce
číslo 14 Dolní Věstonice Asfalt 36,9 km
  Je zde hezký kostel a zajímavé náměstí.
číslo 15 Brod nad Dyjí Asfalt 45,4 km
číslo 16 Brod nad Dyjí - penzion Pastuška Asfalt 46,4 km
  Tento penzion mohu jen doporučit - výborné jídlo i pivo a pěkné prostředí.
číslo 17 Kousek po hlavní a jsme doma Asfalt 49,2 km
číslo 18 Drnholec 50,4 km

Necelých 60 km dlouhá okružní trasa okolo Novomlýnských nádrží s celkovým převýšením 386 metrů. Vede převážně po cyklotrase. Vyjimka je mezi Šakvicemi a Pavlovem, kde jsme jeli po turistické trase. Na několika místech je možnost se vykoupat. Horší je to s občerstvením. Byli jsme tam doslova na konci prázdnin, kempy byli již zavřené a možností občerstvení bylo minimálně.

Novomlýnské nádrže byly vybudovány na jižní Moravě – na řece Dyji severně od CHKO Pálava v 70. až 80. letech 20. století, aby se zabránilo každoročním záplavám a tím se umožnilo rozšířit zemědělství v této oblasti pomocí rozsáhlých systémů zavlažovacích kanálů. Po r. 1989 se tyto plány přehodnotily a zavlažovací kanály se nakonec nebudovaly.
Jsou to tři na sebe navazující přehradní nádrže, které byly vybudovány na Dyji v letech 1975–1988 .
Když se to bere podle toku řeky Dyje, tak první je Horní, také Mušovská nádrž. Hráz je vysoká 6,4 m a dlouhá 2 484 m a vede po ní silnice z Mikulova do Pohořelic. Na severním břehu jsou Pasohlávky, kde je autokemp a dvě uměle vytvořená jezera - Velká a Malá Laguna. Pasohlávky jsou spojeny silnicí s Brodem nad Dyjí na druhé straně nádrže. Nádrž se využívá se jako protipovodňová ochrana, k chovu ryb a rybolovu, také k rekreaci – může se zde plavat, provozovat windsurfing i jezdit na loďkách.
Druhá je Střední, také Věstonická nádrž. Ta zatopila vesnici Mušov. Z ní zbyl kostel svatého Linharta, který stál na kopečku nad vesnicí. Nyní je vidět na ostrůvku uprostřed nádrže. Kostel je pojmenován po poustevníkovi, který zde žil přibližně v 6. století. Proslavil se řadou zázraků a byl patronem vězňů. Původně románský kostel sv. Linharta byl postaven na přelomu 12. a 13. století. Ve 14. století byl přestavěn v gotickém stylu, dochovala se však jižní stěna s románským portálem a okny. Dnes má barokní podobu, v interiéru byly obnoveny gotické nástěnné malby a malba z 1. poloviny 16. století. Je to pravděpodobně nejstarší románská církevní stavba na Břeclavsku a patří k nejstarším a velmi vzácným kulturním památkám na jihu Moravy. Vedle má být ještě ostrov, kde bylo objeveno více než dva tisíce hrobů z období Velkomoravské říše. Zhruba uprostřed severní části nádrže vtékají řeky Jihlava a Svratka. Na východě je hráz, po které vede silnice z Dolních Věstonic do Strachotína. Tato nádrž je od r. 1994 přírodní rezervací. Je významným hnízdištěm mnoha ptačích druhů, proto byla r. 2005 vyhlášena ptačí oblastí soustavy Natura 2000.
Třetí – nejvýchodnější je Dolní, také Novomlýnská nádrž. Hráz je vysoká 9,5 m a dlouhá 2 815 m. Tato samotná nádrž je největší vodní plochou na Moravě. Na severovýchodním okraji nádrže jsou Šakvice, kterými protéká potok Štinkovka. Je zajímavé, že teče při severním břehu nádrže a u Strachotína se vlévá do Strachotínského rybníka. Na jižním okraji nádrže jsou Nové Mlýny, na jihozápadním břehu je Pavlov. Tato Dolní nádrž se využívá ke stejnému účelu jako první – Horní nádrž - jako protipovodňová ochrana, k rybolovu a k rekreaci. V hrázi se nachází Malá vodní elektrárna Nové Mlýny.
Celá kaskáda zabírá plochu 32,3 km². Výstavba tohoto díla měla nežádoucí vliv na životní prostředí. Zaniklo několik desítek hektarů původních lužních lesů, které uměly zadržovat vodu. Nakonec se ve Střední nádrži snížila hladina o 85 cm, vznikly tak dva ostrůvky, na kterých se původní lužní lesy samy obnovily. I když jsou nádrže stále předmětem diskusí, převládá odborný názor, že jsou a budou důležitým zdrojem vody v době, kdy dochází ke snižování hladiny spodních vod. Bohužel jejich protipovodňová funkce se osvědčila pouze u menších lokálních povodní. Při velké povodni r. 2006 se však neosvědčila.
Poslední aktualizace: 18.4.2018
Vodní nádrž Nové Mlýny (Mušovská, Věstonická a Novomlýnská) - okružní cyklotrasa na mapě

Příspěvky z okolí Vodní nádrž Nové Mlýny (Mušovská, Věstonická a Novomlýnská) - okružní cyklotrasa

Drnholec - putování po zajímavostech městyse a jeho okolí
Drnholec je městečko s 1670 obyvateli a nachází se na levém břehu…
Jednoho pěkného slunného dne v první polovině června jsem se rozh…
Minulýtýden jsem se rozhodl pro výjezd na Vinobraní do Drnholce. K tomuto…
Rozsáhlý zámek se nachází v městečku Drnholec na Břeclavsku v…
Tohle město jsme si vybrali jako ideální místo pro naše výlety do okolí –…
Nachází se v přízemí nově opravené staré radnice na náměstí Svobo…
Drnholec - zámek
Rozlehlý zámek, který tvoří jednu z dominant městyse, se nachází …
V letech 1714 – 1715 zasáhla Drnholec jen okrajově epidemie moru. Z vděčnosti bylo zahájeno budování morového barokního mariánského…
Budova bývalé radnice je památkově chráněným renesančním objektem…
Památkově chráněný objekt byl na faru přestavěn z někdejšího raně…
Památkově chráněný kostel byl vybudován v letech 1750 – 1757 podle návrhu Františka Antonína Grimma (1710-1784). Základní kámen ke stavbě kost…
Drnholec byl centrem rozlehlého panství až do roku 1762, kdy celý …
Někdy na jaře r. 2015 jsem našla na Slevomatu ubytování se snídaní v hotelu Drnholec za hodně zajímavou cenu. Už delší dobu mne lákalo zajet se podívat na…
Zhruba 40 km dlouhá okružní trasa přes vinařské obce Mikulovské vinařské…
První písemná zpráva pochází z roku 1249. Počátky tohoto významn…
Hřbitov se nachází ve východní části městyse. Na dnešním místě by…
Nachází se na řece Dyji v horní části Mušovské nádrže poblíž Drnh…
Obecně se uvádí, že akvadukt je umělý vodní most, který překonává…
"Mezi vinicí a hvězdami" se nachází Nové vinařství, kde kromě…
Nachází se na ploché vyvýšenině mezi vinohrady v nadmořské výšce …