Turistické značení: Vernířovice | Kosaře - rozcestník po žluté|Zadní hutisko po modré | pak neznačený chodník úbočím nad říčkou Mertou až na cestu s modrou Tz | U Františkovy myslivny po modré Tz | Nad Malým kotlem, zelená Tz | Nad Malý Kotlem | Jelení studánka po zelené Tz|Čertová stěna | Kosaře |Verniřovice po žluté Tz.
Náročnost: V úvodní části je výstup nenáročný (asfaltová silnice, mírné stoupání). Po neznačeném chodníku kolem Merty je výstup středně náročný. Od Jelení studánky následuje prudký sestup, obtížnost hodnotím 3 – náročný. Doporučuji kvalitní obuv!
Délka trasy: 15,5km
Popis trasy: Za posledním domem ve Vernířovicích na malém plácku (tak pro tři auta) můžete zaparkovat auto. Ušetříte tak asi 2km šlapání po asfaltu oproti zaparkování v obci. GPS „plácku“: N50° 02‘ 03.7‘‘ E17° 08‘‘ 42.5‘. Jdeme kolem říčky Merta po žluté Tz, která kopíruje silnici. Od rozcestníku Kosaře dále pokračujeme po modré. Značka pokračuje dále po silnici, zatímco žlutá odbočuje mírně vpravo do lesa (po ni se vrátíme zpět), až k rozcestníku U Františkovy myslivny. My však máme v plánu trochu dobrodružnější výstup a tak značku opouštíme v místě prudkého ohybu (cesta se obrací téměř do protisměru). Těsně za mostem přes Mertu (po jejím levém břehu, když stojíte čelem proti proudu) je viditelná stezka jdoucí úbočím nad říčkou (možno stáhnout soubor GPX s trasou, kterou jsme šli). I ti co nemají navigaci se, nemusí obávat opustit značku, chodník je celou dobu jasně patrný a po úvodních asi 20m kde je potřeba přelézt pár spadlých stromů i velmi dobře schůdný. Naleznete jej i vyznačený v mapě KČT. Je škoda, že tudy nevede značka. Říčka Merta při svém průtoku dolinou vytváří řadu peřejí, líně se převaluje přes kameny, aby v zápětí zběsile uháněla kamennými koryty. Je zde nesčetně skalních prahů vytvářejících malé vodopádky. V závěru doliny je tok nejkrásnější. Nám se na mnohých místech líbil více než Bílá Opava, možná proto, že jsme nepotkali ani živáčka. Chodník vyúsťuje opět na lesní silnici s modrou Tz., po které pokračujeme až k rozcestníku U Františkovy myslivny. Od rozcestníku nás pak zelená značka přivede až Nad Malý kotel a k Jelení studánce. Od studánky se začínáme vracet zpět po žluté Tz. Chodník se klikatí v prudkém svahu mezi Jelením hřbetem a Břidličnou horou. Je potřeba bedlivě sledovat turistické značení. V jedné části je chodník kvůli spadlým stromům jen obtížně průchodný, jeden dokonce podlézáme po čtyřech. Přitom by stačilo vzít pilu a těch pár stromů proříznout a trasu tak zprůchodnit, jenže kdo by to udělal, když z toho žádný peníz nekápne. Dalším místem, kterým procházíme je Čertová stěna podle mapy místo s dalekým rozhledem, opak je však pravdou, díky stromů bránicím ve výhledu. Z tohoto místa pak už jen jdeme lesem až do výchozího bodu.

Co by Vás mohlo zajímat:
Říčka Merta pramení v Hrubém Jeseníku na jihovýchodním svahu Vřesníku (1342 m) v nadmořské výšce 1240 m. Teče převážně jihozápadním směrem. Protéká Vernířovicemi, Sobotínem a Petrovem nad Desnou, kde se zleva vlévá do řeky Desné na jejím 17,0 říčním kilometru v nadmořské výšce 360 m. (zdroj: Wikopedie)
Vernířovice - První písemná zmínka o obci pochází z roku 1558. Tato hornická osada spolu s dalšími obcemi po dlouhých 400 let zásobovala železné hutě v Sobotíně kvalitními magnetitovými rudami. Železářské výrobky proslavily tuto oblast po celém světě. Vernířovice jsou přitažlivé nejen pro turistiku a rekreační sporty, ale i pro milovníky starých důlních děl a minerálů. V okolí jsou zbytky štol a jam po kutání rudy.

Poslední aktualizace: 16.5.2011
Vernířovice-vodopád Merty-Nad Malým kotlem-Jelení studánka-Čertová stěna-Vernířovice na mapě
Autor: ivan_g

Příspěvky z okolí Vernířovice-vodopád Merty-Nad Malým kotlem-Jelení studánka-Čertová stěna-Vernířovice

Kočičí skalka
Vlastně jsem místo objevil tak nějak mimoděk. Sice už kdysi dávno mě zajímala lokalita, díky názvu Kočičí skalka se dalo usoudit, že…
Jeden ze tří nejmohutnějších stromů na území CHKO Jeseníky.Památný strom vyhlášený v roce 1999.Obvod kmene v roce vyhlášení: 840 cm…
Jeseníky neměly to štěstí jako jiné velkolepější hory byly ozdobené od přírody nějakými jezery či plesy a tak aby se v jejich vodách mohly zhlížet majestát…
Někdejší hornická osada Vernířovice se nachází v údolí říčky Merty, podhůř…
      Překrásné ráno na dnešní den slibuje bohaté cestovatels…
Už nějaký pátek uplynul od doby, kdy jsem popisoval peřejky na středním …
Vernířovice na Šumpersku, obec s temnou minulostí čarodějnických procesů, sice proslavily hlavně záležitosti turisticko-rekreační, ale…
Nenápadný potůček je levostranný přítok Merty. Pramení pod západním svahem…
Opakování je matka moudrosti. Stejně to platí i o pohybu v horách, no chceme-li se vydat do terénu. Inu nemusíme stále vyhledávat nové nenavštívené loka…
Jednou z novinek roku 2023, kterou může výletník navštívit je Permoníkova stezka. Že ji najdeme ve Vernířovic…
Cesta vede zejména lesem, občas jsou nutné všechny čtyři končetiny a většinou i dobré plíce. Na pár místech jsou přes cestu popadané…
Drtivá většina výletníků, kteří mají za cíl horní nádrž vodního d…
Kostel ve Vernířovicích byl postaven r. 1776 na místě starší kaple z r. 1711, jednoduchá podélná orientovaná stavba s kvadratickou věží a boční obdé…
Vernířovice jsou malou horskou rekreační obcí se 178 stálými obyv…
Malý lyžařský areál LAV Vernířovice najdeme téměř přímo v centru obce pár desítek metrů před návsí. Areál disponuje jedním kotvovým vlekem o délce…
Majestátní Břidličná určitě s podivem shlíží, co se to na jejím úpatí děje…
Trasa mírně vycházková využívá z části neznačených lesních cest a…
Lyžařský areál disponuje 4 vleky:- největší vlek o délce 490 m, na červené…
Zajímavý kvarcitový skalní výchoz s balvanovými proudy v…
Něco kolem 10.30-ti vyrážíme ze Skřitku po zelené značce směr Ztr…