Velká hřebenovka

Trasy Běžky Velká náročnost

číslo 1 Skřítek motorest Šotolina 0,0 km
  Na dlouhou dobu poslední hospoda
číslo 2 Nad Skřítkem Šotolina 0,6 km
  Sem ještě jen mírně, pak už do kopce
číslo 3 Pod Ztarcenými kameny Šotolina 1,9 km
  Konec upravené stopy
číslo 4 Ztracené kameny Šotolina 3,0 km
  Výhledové skály
číslo 5 Pec Šotolina 3,7 km
  První vrchol trasy nad 1300m
číslo 6 Pecný Šotolina 4,4 km
číslo 7 Jelení studánka Šotolina 5,8 km
  Dál zelená značka, kamenný přístřešek
číslo 8 Nad Malým kotlem Šotolina 8,1 km
  Odbočka zelené značky k Františkově myslivně, dost prudké
číslo 9 Kamzičník Šotolina 8,9 km
  Výstup na druhou nejvyšší horu Jeseníků
číslo 10 Vysoká hole hraniční kámen Šotolina 10,0 km
  U objektu Telecomu starý hraniční kámen
číslo 11 Nad Petrovými kameny Šotolina 10,3 km
číslo 12 Sjezdovka modrá Šotolina 10,7 km
  Po sjezdovce
číslo 13 Ovčárna Asfalt 11,3 km
  Parkoviště u Ovčárny, dále chata Sabinka, hotel Figura, kyvadlová doprava z Hvězdy
číslo 14 U Barborky Asfalt 12,2 km
  Rozcestí U Barborky, nedaleko hotel Kurzovní a někde najdem metr s vyznačením stavu sněhu
číslo 15 Praděd rozcestí Asfalt 13,7 km
  Máme-li dost sil tak na vrchol
číslo 16 Švýcárna Asfalt 16,1 km
  Nejstarší chata v Jeseníkách
číslo 17 Slatě Šotolina 16,2 km
  Odbočka s protažené stopy
číslo 18 Sjezd z Jezerníku Šotolina 16,7 km
  Prudký sjezd či výstup
číslo 19 Malý Jezerník vrchol Šotolina 17,5 km
číslo 20 Pod Malým Jezerníkem Šotolina 18,7 km
  Spojka na modrou značku s upravenou stopou
číslo 21 Výrovka vrchol Šotolina 19,4 km
číslo 22 Velký Klínovec Šotolina 20,2 km
  Srubovitý přístřešek
číslo 23 Červenohorské sedlo Asfalt 21,8 km
  Konečně nějaká hospoda

Hřebenová trasa Hrubého Jeseníku je všeobecně uznávaná jako nejhezčí výletní trasa i jako jedna z nejnáročnějších. A to nejen díky poměrně náročným výstupům (zejména na nástupech), ale pak hlavně díky délce. Hlavní úsek ze Skřítku na Ramzovou má něco přes 40 km, ale celou ji chodí většinou jen šílenci a nedočkavci. Běžnější turisté si ji většinou rozdělí a klasickým předělem bývá Červenohorské sedlo. Má to i své zeměpisné opodstatnění. Z Červenohorského sedla na Ramzovou trasa prochází tzv. Keprnickou klenbou, a protože je kratší (cca 15 km) a přes Keprník (1424m) i nižší, říká se jí malá hřebenovka. Druhý úsek ze sedla na Skřítek prochází Pradědskou klenbou (či hornatinou) a je nejen delší (přes 25km) ale pokud vystoupíme i na Praděd je i nejvyšší (a stačilo by jen projet Vysokou holí, ta je na 2. místě).

Zimní průjezd velkou hřebenovkou patří pak ke správnému vychování každého lyžaře-běžkaře v Jeseníkách. Trasu jsme většinou projížděli od Skřítku, tudíž i popis volím v tomto směru. Ačkoliv není třeba se příliš rozepisovat, je to stejná trasa, jako se chodí i v měsících bez sněhu, jen s poznatky z lyžařských záludností. Samotný Skřítek je snadno dosažitelný díky silnici č. 11 Praha – Ostrava, snad jen malý problém přináší horší dostupnost veřejnou Dopravou o víkendech, kdy má asi většina lyžařů volno – v pracovní dny je to lepší.

Ale zpět na trasu. Ačkoliv hřebenovka je významná trasa, značení ze Skřítku je vyvedeno v zelené barvě, která nás vyvede od rozcestí nad Skřítkem až na hřeben. V zimě bývá tento úsek rolbován k rozcestí Pod Ztracenými kameny (tedy asi do poloviny výstupu), pak už je stopa pouze vyšlapaná (a někdy i ne). Stoupání není sice extrémně prudké, ale přece jen dosti dlouhé, aby přišla vhod vyhlídka ze Ztracených kamenů, kdy už jsme relativně blízko hřebene. Brzy končí les a na Peci hlavní výstup končí. To už jsme na pláni hlavního hřebene a trasa je v celé délce provázena tyčovým značením až k Petrovým kamenům. Terén na hřebenovce je mírný, trošku stoupáme ještě na Pecny, pak je to tak na horu, dolů kolem Břidličné (sem trasa nevede) až k Jelení studánce. Odtud je již hřebenovka konečně červená (z Rýmařova přes Žďárský Potok a Alfrédku). I dál cesta vede pod vrcholy Jeleního hřbetu a Velkého Máje (přece jen nepatrně do kopce) a od rozcestí nad Malým Kotlem trošku delší výstup přes Kamzičník (1420m) na vrcholovou plošinu Vysoké hole. Hlavní vrchol hory je sice někde napravo od stezky ale je tu taková placka, že to ani nejde poznat. Stranou od trasy máme Petrovy kameny, kolem nich už ale nějakou dobu značka nevede, ale jak dnes směřuje k sjezdovkám na Ovčárnou se beztak v zimě chodilo vždycky Doprava, sjezd po sjezdovce byl vždy mírnější než z Petráků dolů. Tím máme hlavní a asi nejzajímavější úsek za sebou. V okolí Ovčárny najdeme několik horských chat a hotelů k případnému občerstvení a odpočinku. A kdo by toho měl dost, může sednout na kyvadlovku na Hvězdu, kde by chytil nějaký spoj.

Po putování ve volném terénu máme od Ovčárny zase možnost se projet upravenou stopou a když je hezky stojí to vyjet si na Praděd. Od rozcestí (stejné jméno s horou) je na vrchol značka modrá. Ale jsou tu i svodidla a asi tisíce návštěvníků všeho druhu, takže se budeme motat a to zřejmě i na další cestě až na Švýcárnu. Kousek za chatou na Slatích odbočíme z upravené stopy a opět jen po vyšlapané stopě k Velkému Jezerníku, kde nás čeká další lahůdka. Ne dlouhý ale dosti prudký sjezd lesní cestou, čili opatrně, pak rovnější úsek přes Malý Jezerník i mírnější sjezd pod něj – zde možnost odbočky k modré značce na upravenou stopu. Na Výrovku je výstup totiž krkolomější, ale je to poslední vrchol na trase, takže otrlí si nenechají ji ujít, ještě sjezd k přístřešku u Velkého Klínovce a kolem něj přes sjezdovky až na Červenohorské sedlo.

Výhodou úseku mezi Sedlem a Ovčárnou je možnost využít „komunistické“ trasy – zelená a modrá značka, která se upravuje a je i chráněná při nepohodě. Na vrcholovém úseku od Pece na Vysokou holi žádnou podobnou variantu nemáme, to je skutečně trasa pro otrlé, většinou v zimě bývá trasa zmrzlá nebo zafoukaná. A při mlze ani trasa nemá žádný půvab. Proto je dobré si sem plánovat cestu skutečně při dobré předpovědi a nejlépe v pozdějším období (únor, březen), ostatně sníh nahoře bývá do května a i v dubnu bývá hřebenovka alespoň zčásti sjízdná.

Poslední aktualizace: 12.12.2012
Velká hřebenovka na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Velká hřebenovka

Skřítek - motorest
Rozcestí turistických tras se nachází na hlavní cestě přes Jesení…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
V týdnu sympaticky nasněžilo, takže konečně se dá vyrazit i do řekněme…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice …
V České republice máme dvě (z části tři) pohoří, kde je vyvinuté…
Příchod zimy v prosinci 2021 nabudil naděje milovníků lyžování a zimních s…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením…
Hrubý Jeseník tvoří výraznou hranici mezi Moravou na jihu a Horní…
Když se jedna naše výborná kamarádka odstěhovala do Petrova, vyvstanula na pořad dne…
Jak praví encyklopedie používaná uživateli webových stránek, není zcela jistý původní resort, který Dianě přiřkla římská mytologie. …
Turistické značení: Skřítek – Hvězda po zelené Tz, Hvězda –…
Ačkoliv jsem letmo již sošku Skřítka na Skřítku zmínil v příspěvku o tamním motorestu, dotaz na foto od jedné mladé kamarádky mě přiměl o této ozdůbc…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Skřítek – ideální začátek putování At´ už jste stálým návštěvníke…
Že se i nepříjemná náhoda může proměnit v celkem pěknou procházku…