Velenice - Sloup v Čechách

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Velenice Asfalt 0,0 km
  Obec má 150 obyvatel a leží v nadmořské výšce 270 až 330 m, v údolí potoka Svitávka. První písemná zmínka o vsi pochází z 1399. Nachází se zde barokní, jednolodní kostel Nejsvětější Trojice z roku 1735. Uvnitř má tři oltáře. Nyní chátrá, propadá se mu strop a byl vykraden. Je zde několik roubených staveb a roku 1995 zde byla založena vesnická památková zóna.
číslo 2 Velenický vodopád Asfalt 0,3 km
  Vodopád se nachází na pískovcové skále na malém bezejmenném potůčku, který vytéká z rybníčku nad vodopádem. Vodopád je vidět ze silnice, ale vzhledem k malému průtoku bývá dost nenápadný. Jeho výška je kolem 9 metrů. Skála okolo vodopádu je upravovaná, jsou zde vysekané schody a záseky, které usnadňují výstup podél vodopádu.
číslo 3 Boží hrob Asfalt 1,5 km
  U silnice z Velenic do Brniště je do pískovcové skály vytesaná jeskyně Boží hrob, kterou v letech 1710-1711 vytesal místní statkář Schille později zastřelený Švédy. Uvnitř jeskyně je skalní kaple, kde se nachází reliéfy Kristova utrpení.
číslo 4 Velenický hrádek Šotolina 2,3 km
  Za vsí na severní straně jsou znatelné a obtížně přístupné zbytky zříceniny středověké tvrze, rodového sídla Pancířů ze Snojma. Tvrz zanikla kolem roku 1440.
číslo 5 Rabštejnská vyhlídka Asfalt 3,7 km
  Kamenná terasa, k níž vedou ve skále vytesané schody.
číslo 6 Pekelné doly Asfalt 4,6 km
  Motorkářská hospoda v prostorách jeskyně,kterou kdysi údajně vytesali mniši.
číslo 7 Svitava 5,9 km
  Malá osada, ležící bezprostředně na jih od Lindavy.
číslo 8 kaplička Nanebevzetí Panny Marie Asfalt 6,0 km
  Poblíž se nachází pískovcová socha sv.Jana Nepomuckého
číslo 9 Záhořínská kaple Šotolina 7,7 km
  V lese mezi Šišákem a Slavíčkem stojí na křižovatce lesních cest zděná výklenková Záhořínská kaple sv. Františka Serafinského postavena v roce 1740 Adamem Melzerem.
číslo 10 Sloup v Čechách 9,8 km
  Zastávka autobusu Nový Bor - Česká Lípa

Do Velenic jsme přijeli autobusem, který sem zajíždí bohužel pouze v pracovní dny. Vystoupili jsme na návsi u kostela Nejsvětější trojice. O pár metrů dál jsme objevili Velenický vodopád, malý čůrek, který vytéká z malého rybníčku v malé vesničce. Po asfaltce jsme došli až k Božímu hrobu. Uvnitř kaple je možno vidět reliéfy Kristova utrpení. Po asfaltce jsme došli ke zbytkům Velenické tvrze a po prohlídce jejich nepatrných zbytku jsme vystoupali k Rabštejnské vyhlídce. V další části túry jsme dokráčeli k motorkářské hospodě Pekelné doly, vybudované v jeskyních. Tyto jeskyně zná každý milovník filmových pohádek z pohádky S čerty nejsou žerty. Po konzumaci grilované klobásky a gambáče jsme pokračovali do Svitavy, malé osady u Lindavy. Prošli jsme kolem kaple Nanebevzetí Panny Marie a sochy sv.Jana Nepomuckého a konečně jsme opustili asfaltku. Za obcí jsme odbočili na polní cestu, po které jsme došli až ke zděné Záhořínské kapli ukryté v lesním zátiší. Odtud už to byly jen dva kilometry do Sloupu v Čechách.

Poslední aktualizace: 2.12.2013
Velenice - Sloup v Čechách na mapě
Autor: Evosheek

Příspěvky z okolí Velenice - Sloup v Čechách

Turistická známka č. 2345 - Velenický hrádek
Na severozápadním okraji Velenic se nad údolím Svitávky zvedá nevelký strmý zalesněný hřbítek, nazývaný dříve Z…
Na severozápadním okraji Velenic se nad údolím Svitávky zvedá nev…
Okolí Velenic snad zapomněli značkaři Klubu českých turistů zmapovat,…
Jeskyně Pustý kostel u Velenic. Nedaleko Velenic …
Tato dvě zajímavá místa se nachází severně od města Zákupy při toku říčky…
Skalní kaple Božího hrobu je asi 400 m východně od Velenic u silnice do…
Motoklub „PEKELNÉ DOLY“ u Velenic. Na severu Če…
Velenický kopec (417 m) je výrazný zalesněný čedičový vrch, vyční…
Skalní kaple - Boží hrob u Velenic. Nedaleko Vele…
Po návratu ze Sloupského vyhlídkového okruhu projedeme obcí Svita…
Pekelné doly známé také jako Lindavské kostely jsou rozsáhlé podzemní prostory a chodby v údolí říčky Svitávky.…
Brnišťský vrch (491 m) je výrazný zalesněný čedičový kopec, osamě…
Lindava je protáhlá, téměř 4 km Dlouhá Ves, ležící v širokém údol…
Sobota 21. 8. 2021 Nakonec jsme skoro v noci zvolili na spaní prima místo, auta tady nejezdila nebo jsme je neslyšeli. Že bude v noc…
Zámek Zákupy stojí na Návrší nad stejnojmenným městem na Českolipsku v Li…
Ortel (554 m) je výrazný zalesněný vrch pravidelného kupovitého tvaru,…
Kousek v lesích nad Sloupem v Čechách se nachází místo, které jistě stojí za zhlédnutí. Jedná se o jeskyni, která dostala své jméno…
Modlivý důl je asi 1 km dlouhé romantické skalnaté údolí, hluboce zaříznuté do pískovcových skal pod Slavíčkem a Tisovým vrchem na…
Zákupy leží v Severních Čechách, jihovýchodním směrem od města Nový Bor. …
Slavíček je výrazný čedičový vrch (535 m), strmě vystupující z ni…