Ve stopách atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha

Trasy Cyklotrasa Střední náročnost

číslo 1 Zámek v Panenských Břežanech Asfalt 0,0 km
  Dolní zámek (neoklasicistní budova) byl sídlem říšského protektora von Neuratha a posléze i sídlem zastupujícího říšského protektora R.Heydricha, odkud se také vydal na svou poslední cestu. Dnes je majitelem zámku jeho potomek a v plánu je mj. tvorba muzea. V obci dále stojí za shlédnutí Santiniho zámecká kaple. http://www.panenskebrezany.cz
číslo 2 Kobyliská střelnice - památník Asfalt 14,9 km
  Místo poprav množství lidí v rámci Heydrichády ale nejen v tomto období. Pietní území
číslo 3 Holešovická zatáčka - Vychovatelna Asfalt 18,4 km
  Pomník parašutistům stojí zhruba v místech spáchaného atentátu - 27.5.1942. Zde se odehrávaly ty nejzásadnější okamžiky atentátu, v místě bývalé zatáčky se Josefu Gabčíkovi zasekl samopal a Jan Kubiš zasáhl Heydrichovo auto granátem. Odtud byl pak odvezen do nemocnice - na Bulovku a atentátníci prchali. Původní křížení ulice V Holešovičkách bylo na úrovni dnešní tramvajové trati.
číslo 4 Nemocnice Bulovka Asfalt 18,9 km
  Místo úmrtí (4.6.)R.Heydricha. Několik ulic se jmenuje podle odbojářů, činných při atentátu, a obětí Heydrichády (Vosmíkových, Krejčího, Podlipného...)
číslo 5 Nehvizdy - kostel, fara Asfalt 43,2 km
  V těchto místech kontaktovali parašutisté první občana protektorátu - místního faráře a zjišťovali, kde byli vysazeni. Původní místo bylo plánováno ve 100 km vzdálených Ejpovicích u Plzně, kterou přeletěli, neboť nebyla tak výrazná, jak se předpokládalo. Setkání dopadlo dobře a výsadkáři z Anthropoidu mohli pokračovat do Plzně, kde kontaktovali první odbojáře. Pomník seskoku.
číslo 6 Nehvizdy - bývalý zahradní domek Asfalt 43,8 km
  Zde našel majitel zahradního domku ze sousedních Horoušan pozůstatky výsadku (padák), hlásil to na četnictvu v Nehvizdech, ale s četníkem se dohodl, že nebudou nikoho informovat.
číslo 7 Lom Nehvizdy Šotolina 44,7 km
  Místo seskoku Josefa Gabčíka a Jana Kubiše. http://cs.wikipedia.org/wiki/Anthropoid
číslo 8 ČD Čelákovice Asfalt 49,5 km
  Z nádraží pokračujeme vlakem linky S2 na Masarykovo nádraží v Praze, odkud je to již jen kousek do kostela Sv.Cyrila a Metoděje v Resslově ulici - místa posledního odporu účastníků operace. Památník. Interval linky S2 (S20) je 2x za hodinu v pracovní dny, 1x za hodinu o víkendech a svátcích.

V rámci této trasy se podíváme na místa poslední cesty R.Heydricha a na místo seskoku parašutistů z operace Anthropoid.

Trasa vede převážně po silnicích (mimo úseku za Nehvizdy), začínáme u zámku v Panenských Břežanech, dále pokračujeme souběžně s poslední Heydrichovou cestou - nevhodná pro cyklistiku - zvýšený provoz, na Ďáblickém sídlišti odbočíme vpravo ulicí Šimůnkova, pak vlevo ke sřelnici (značeno) a zpět, dále projedeme sídliště Kobylisy a napojíme se na hlavní Horňáteckou, tudy již Heydrich projížděl.

Na Stírce pak odbočíme vpravo ulicemi Nad Rokoskou a Kubišova k památníku na Vychovatelně, najedeme zpět na Zenklovu (úsek se zvýšeným provozem), ze které u Bulovky odbočíme do ul. Na Stráži, pak opět vlevo a podél hlavní dojedeme k architektonickému skvostu - stanici metra Střížkov. Odtud ulicemi Lovosickou, Proseckou, kolem metra Letňany, po cyklotrase A44 kolem letiště Letňany, přes Kbely do Satalic a po vedlejších silničkách dokličkujeme do Nehvizd.

Pokud se budeme ptát po pamětní desce, místní nás jistě rádi navedou (mám s tím dobré zkušenosti). Pak zbývá jen dorazit do Čelákovic na nádraží, vlakem na Masarykovo n. a proplést se centrem do Resslovy ulice, ke kostelu sv. Cyrila a Metoděje. Pro návrat do Panenských Břežan lze využít vlakovou linku S4 z Masarykova n. do Libčic n. Vlt., pak přívozem do Máslovic a do Břežan.

Vzpomeňtě si cestou, co to muselo být za odvahu, pustit se do takového podniku, vždyť v té době to znamenalo jistou smrt! Kdyby ovšem nebylo zrady Karla Čurdy, který nahlášením jejich úkrytu chtěl ochránit své rodiště - Novou Hlínu na Moravě - kdo ví, co by se stalo. Vždyť den po odhalení úkrytu (18.6) měl pro odbojáře přije pohřební vůz a dopravit je do bezpečnějších míst...

Poslední aktualizace: 8.6.2012
Ve stopách atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha na mapě
Autor: david.3an

Příspěvky z okolí Ve stopách atentátu na zastupujícího říšského protektora Reinharda Heydricha

Panenské Břežany
Panenské Břežany jsou velice zajímavým místem ležícím nedaleko naší pražs…
Přesto, že je středočeská obec Panenské Břežany písemně zmiňována…
Lidstvo by si mělo připomínat svojí minulost. Jedno z temných období naší…
Středočeská obec, nacházející se nedaleko Prahy i dvojměstí Brand…
Ve středu večer jsem se rohodla, že se pojedu podívat do Prahy. Mám ještě dva dny dovolené a nechci jen doma pracovat, vařit, zavařo…
Největší rodinný festival Kašpárkohraní se konal v pražsk…
Místo s názvem Odolena Voda můžete navštívit při svých cestách východočeským krajem. Nachází se v…
Kostel sv. Klimenta je situován na vršku nad starou částí města, je viditelný z obou náměstí a je symbolem měst…
Na vyvýšeném místě nad městem stával svatostánek již ve 14. století a byl…
Středočeská obec Veliká Ves se nachází v okrese PrahA – východ a …