V Plzni okolo borské přehrady České údolí

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Konečná autobusu č. 16 Bory Šotolina 0,0 km
  Z konečné autobusu hned odbočíte vlevo do Borského parku. Je zde řada cestiček. Potřebujete se dostat šikmo z kopce k trati.
číslo 2 Tunýlek pod tratí Šotolina 0,6 km
  Tunýlkem projdete z Borského parku do Českého údolí. Zde je možnost odpočinku, je zde dětské hřiště, pramen pitné vody, spousta laiček. My procházíme přes údolí k řece - k mostu.
číslo 3 Slunečný most přes Radbuzu Šotolina 0,8 km
  Za mostem vás čeká krátké prudší stoupání - cesta vás dovede ke známé chatové oblasti Na výslunní. Naše cesta nevede do chatové oblasti, hned za lesíkem odbočujeme vpravo a téměř přímou cestičkou, která kopíruje tok řeky, jdeme rovně až ke hrázi Borské přehrady.
číslo 4 Hráz přehrady České údolí Šotolina 1,4 km
  Vodní nádrž České údolí byla vybudována v r. 1968 – 1973 na řece Radbuze (pramení v Českém lese ve výšce 690 m). Hráz je vysoká 8,6 – 12,6 m, je dlouhá 106 m a vede po ní silnice z Plzně do Litic. Hráz má dvě výpusti o rozměrech 1,6 – 1,25 m. Zatopená plocha je 151,6 ha. V zimním období se úroveň hladiny snižuje. Teplota Radbuzy se měří od r. 1913 – průměrná teplota v červenci je 15,3 – 19,8 stupňů. V nádrži České údolí dosahuje teplota v tomto období 25 stupňů. V současné době je nad hrází vybudována hlavní silnice do Klatov, která značně ulehčila provozu v Liticích. My přecházíme přes silnici – zůstáváme na stejném břehu kousek za přehradou ze silnice odbočujeme vpravo.
číslo 5 Multifunkční sportovní a rekreační areál Škodaland Šotolina 1,7 km
  Nejdřív jsme minuli občerstvení (v zimě zavřené) na pláži a přešli k nově budovanému (v naší době ještě nezkolaudovanému) areálu. Vzniká na ploše 5 ha a je to místo, kde si budete moci odpočinout i zasportovat. Již nyní je zde vidět hřiště, dětské prolézačky, skatepark a pod. Ale podle toho, co jsme se dočetli ve zpravodaji našeho městského obvodu, tak to bude něco úžasného. Bude zde i koutek pro seniory s řadou posilovacích strojů, hřiště na fotbal, volejbal i plážový volejbal, koupací jezírko se speciálně upravovanou vodou a s vlastním sociálním zázemím. Vybudovaná je Inline dráha, která splňuje všechna kritéria profesionálního okruhu. Mohou se zde konat závody jakékoli kategorie. Obdobně vypadá i hřiště na minigolf - hrací dráhy odpovídají požadavkům na konání oficiálních závodů. V areálu je postavena patrová budova s restaurací, velkým sálem, šatnami a bytem pro správce objektu. A před objektem je parkoviště, které má kapacitu téměř 200 míst. A to vše bude k dispozici plzeňákům a údajně bez placení vstupného. Takže se máme na co těšit a jen doufám, že nám to dlouho vydrží v nezničeném stavu. Od areálu odcházíme směrem k Liticím po cestě – vedlejší silnici, která kopíruje hlavní silnici. Ale je to fajn, nemusíme po hlavní.
číslo 6 Křižovatka Šotolina 2,6 km
  Když už si myslíme, že budeme muset po hlavní, vidíme zprava silnici, po které se chceme vydat k lávce pro pěší a cyklisty. Silnice je značená jako cyklotrasa. Takže jen dojít na hlavní silnici a ihned odbočit vpravo a sledovat značky cyklostezky. Ty vás dovedou přímo k lávce.
číslo 7 Lávka přes přehradu Šotolina 3,6 km
  Je to kovová lávka, která zde byla postavena při rozvoji cyklostezek. Je to nádherná ukázka toho, jak se nechala využít konstrukce mostu, který kdysi překlenul železniční trať nedaleko hlavního nádraží. Od lávky pokračujeme v přímém směru. Hlavní silnici jen opatrně přecházíme.
číslo 8 Černý most Šotolina 4,3 km
  Jsme v další chatové osadě. Za mostem pokračujeme po silnici rovně - cyklotrasa odbočuje vlevo a později doprava - s kopce. Silnice nás dovede na hlavní silnici Z Dobřan. Ale po té půjdeme jen kousek.
číslo 9 Valcha - zastávka autobusu č. 26 Šotolina 5,1 km
  Jsme na další křižovatce. Hlavní odbočuje vpravo do Plzně, my opatrně přejdeme a jdeme stále rovně - trochu do kopečka, ale hlavně do lesa. Momentálně se napojujeme na žlutou turistickou značku, která nás dovede až do Plzně.
číslo 10 Opět na silnici Šotolina 6,9 km
  Přecházíme silnici Dobřany - Plzeň a pokračujeme dál po cestičce podle přehrady. Na cestě je občas i lavička, takže se můžete posadit, odpočinout a pozorovat krajinu před sebou.
číslo 11 Silnice z Litic do Plzně Šotolina 8,2 km
  A jsme již skoro u cíle. Ani teď nemusíme na tramvaj po hlavní silnici. Za silnicí vcházíme opět do Borského parku. A nyní již záleží na každém, zda při silnici dojde na tramvaj č. 4, autobus č. 30 nebo projde parkem na autobus č. 16, příp. zvolí jakékoli další spojení. Také se ještě může posadit a odpočinout si ještě na čistém vzduchu v klidném prostředí parku.
číslo 12 Konečná stanice tramvaje č. 4 Bory 9,1 km

Procházka dlouhá cca 13 km okolo borské přehrady - přes Litice a Valchu. Cesta je v dosahu městské hromadné Dopravy, vede přes okrajové městské čtvrtě, přesto klidným prostředím, parkem, okolo řeky, přehrady, lesem. Rušné silnice pouze přecházíte, podcházíte. Takže příjemná relaxace s nepříliš velkým převýšením, i když podle výškového profilu to nevypadá. Nenechte se zmást - převýšení je cca 40 m, jen se to trochu vlní.

Poslední aktualizace: 26.2.2011
V Plzni okolo borské přehrady České údolí na mapě

Příspěvky z okolí V Plzni okolo borské přehrady České údolí

Plzeň a Plzeňský pivovar
Autem jsme se vydali do centra Plzně. Navštívit jak památky tak…
Blíží se 28. říjen a najednou jsme v Plzni na Borech objevili sto…
Okruh západním okolím Plzně vede rovinatým terénem a měří cca 27 km.…
Necelých 15 km dlouhá procházka z Plzně do Dobřan. Zpátky se nechá jet…
Z konečné stanice tramvaje č. 4 (Plzeň - Bory)  okolo Památníku obětem zla…
První část dvoudílného, zcela českého, cestopisu popisuje, jak již název napovídá,  západní polovinu našeho kolomotání se. Část, odstartovanou v…
Zahrada smíření v zahrádkářské oblasti na předměstí Plzně, založil plk.Luboš Hruška poté co se vrátil z jedenáctiletého vězení. V…
Jedeme do Plzně. Do Dinoparku se dopravíme MHD nebo autem: Cesta…
Když jsem se konečně dostala k tomu, abych si udělala pořádek ve fotkách i…
Kostel sv. Jana Nepomuckého v Plzni se nachází na Chodském náměstí. Byl…
Plzeň vždycky byla, je a bude městem piva, nicméně pokud se sem…
Podmračené ráno nevěstí nic dobrého. Přesto se rozhodujeme pro výlet do Plzně,…
Nové přímé linky do Curychu, Bregenzu, Augšpurku nebo Ingolstadtu…
TIP: Výlet do Plzně – Přemýšlíte kam vyrazit za zábavou a za nový…
Ranní zpráva o teroristickém útoku v Paříži je po ránu dosti šoku…
Plzeň – katedrální kostel sv. Bartoloměje
Se stavbou tohoto kostela se započalo současně se založením města Plzně, tedy po roce 1295. Původně byl pouze filiálkou kostela Všech Svatých v…
Naše společná cesta začíná na Exitu 67 dálnice D5, odkud směřujeme na…
Techmania science center Plzeň,  …
Monumentální trojkřídlá trojjpatrová budova, položená při jihovýchodní st…