Údolím Sejfů z Černovíru do Žamberka

číslo 1 Černovír, vlaková zastávka Asfalt 0,0 km
  Od zastávky vlaku jdeme k Tiché Orlici (foto 1 a 2) po silnici a bez značky. Využít můžeme tzv. povodňovou lávku.
číslo 2 Černovír (foto 3) Asfalt 0,3 km
  Krátký úsek údolím.
číslo 3 Na Tiché Orlici (foto 4) 1,1 km
  Zde si na rozcestníku vybereme žlutou značku směr Žampach. Začíná lesní stoupání vlhkou stezkou podél potoka (foto 5).
číslo 4 Studánka Sejfy (foto 6) 2,2 km
  Za studánkou začínají ty pravé bledulové hody (foto 7 - 10).
číslo 5 Humperk Šotolina 4,3 km
  Malá osada (foto 11 - 14).
číslo 6 Nad Humperkem Šotolina 5,5 km
  Z vyvýšeniny vodárenského domečku je nádherný výhled na Žampach, Hnátnici a okolí (foto 15 - 19). Jen to chce mít lepší počasí.
číslo 7 Za Horou Šotolina 6,5 km
  Další malá osada s rybníčkem (foto 20). Jinak je to náhorní planina (foto 21) s pastvinami.
číslo 8 Hlavná (foto 22) 8,1 km
  Vylezeme nad Hlavnou a lesem sestupujeme k lukám nad Žampachem. Otevře se nám krásný pohled na kopec Žampach (foto 23).
číslo 9 Žampach (foto 24 - 27) Asfalt 9,8 km
  Jdeme kolem arboreta (foto 28 - 30), poté po silnici z mírného kopce (foto 31 - 34) do Písečné.
číslo 10 Písečná Asfalt 11,2 km
  Opustíme žlutou značku a asi 200 metrů jdeme podle směrníku po neznačené silnici vpravo kolem mlýnku na potoce (foto 35 - 37). Narazíme na zelenou značku a té se budeme držet až do cíle. Vyjdeme nad Písečnou (foto 38), dolů k rybníku (foto 39). Pak chvíli lesní pěšinou do kopce a opět dolů na silnici k Dlouhoňovicím (foto 40). Po ní až k přejezdu u žambereckého nádraží. Odbočíme vlevo a jsme v cíli.
číslo 11 Žamberk, nádraží Asfalt 15,1 km
  Konec trasy

Na bledulkové koberce známého Údolí Sejfů nedaleko Ústí nad Orlicí jsme se chystali už několik let. Naposledy jsme tu byli totiž někdy v roce 1995. Jenže nakonec jsme vždycky našli nějakou jinou trasu, kterou "bylo nutno" projít a na bledule nezbyl čas. Teď se nám to konečně podařilo. Bledulky kvetou jako o závod, proto hned píšu report. Kdo chcete ty tisíce bledulí vidět v květu, neváhejte a vyrazte co nejdřív.

Vlastní Údolí Sejfů začíná v místě zvaném Na Tiché Orlici, kde je rozcestí tří turistických značek. K němu se dostanete velice jednoduše z Ústí nad Orlicí po žluté značce přes Oldřichovice nebo po zelené značce z vlakové zastávky v Dolních Libchavách. Třetí možnost je ta, kterou jsme zvolili my. Vlakem jsme dojeli do stanice Černovír, sešli do vesnice a z ní došli k zmiňovanému rozcestí po značce modré.

Na rozcestí u mostu přes Tichou Orlici si vybereme žlutou značku a za chvilku už lesem stoupáme proti proudu malého potoka. Bledule se začnou objevovat až po několika stech metrech. Nejdříve jen sem tam nějaká, ale krátce poté, co mineme studánku Sejfy (je na 6. fotce), uvidíme pod sebou doslova bledulový koberec. nádhera. Kdyby snad někoho přepadlo pokušení si jich pár natrhat nebo dokonce vydloubnout, rychle to pokušení zavrhněte. Bledule jsou samozřejmě chráněné, ale i kdyby nebyly. Jsme přeci turisti a tedy milovníci přírody, tak si ji určitě nebudeme ničit.

Ty hlavní koberce bledulek nás provázejí hezkých pár set metrů, ale ani pak není cesta fádní. Z lesa vyjdeme Na Humperku a pokud nechytnete počasí jako my, čeká vás spousta krásných výhledů na krajinu Orlického podhůří. Přes Hlavnou spadneme do Žampachu, kde je možné vyšplhat na stejnojmenný kopec se zbytky zříceniny hradu (už dříve jsme viděli, ale dvakrát tam lézt za to nestojí) nebo si projít místní arboretum. Sejdeme do Písečné, po zelené značce přes dva mírné kopečky do Dlouhoňovic a jsme v Žamberku u nádraží. Tady trasu končím. Samozřejmě je možné dojít ještě cca 2 km do centra města. Kdo by si chtěl cestu ještě trochu prodloužit, může v Písečné pokračovat po žluté značce a vzít to do Dlouhoňovic přes Kozinec - moc hezká trasa (https://www.turistika.cz/mista/kozinec-hreben-u-zamberka).

Popsaná trasa je dlouhá asi 15 km. Její větší část vede do kopce, ale mírného. Na nějaké velké propocení to není. V případě, že byste šli z Ústí nad Orlicí, přidejte si 2 km, prodloužení přes Kozinec je rovněž asi dvoukilometrové. Poznámka na závěr: Na jaře, v době květu bledulí, bývá hlavně (ale nejen) úvodní část trasy dost podmáčená a blátivá. Chce to tedy vhodnou obuv a "božíhodové" kalhoty bych radši taky nechal doma.

Poslední aktualizace: 16.3.2015
Údolím Sejfů z Černovíru do Žamberka na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Údolím Sejfů z Černovíru do Žamberka

Kaple sv. Gottharda v Černovíru
Kaple se nachází v centru vesničky Černovír poblíž Ústí nad Orlicí. P…
Jedná se o 15 přírodních lokalit vyznačující se geologickými nebo vodními…
Nachází se v horní části obce. Prochází tudy modře značená turistická cesta. Jedním směrem vede na rozcestí Na Tiché…
Když se chodí na výlety téměř každý týden víc jak 10 let, začnou…
Trasa není náročná, ani dlouhá je to ideálně strávené nedělní odpoledne. Jelikož jsme z Letohradu, vyrazili jsme vlakem do Lanšperka…
Je to už hodně let, co jsme se se ženou zúčastnili tradičního…
Turistické rozcestí leží poblíž přejezdu silnice č. 360 u železniční stanice Lanšperk. Začíná zde modrá značka do Hnátnice a Letohradu (nové značení, na starších ma…
Od zastávky ČD Lanšperk po zelené značce kolem pensionu Lanšperk až…
Že nám přípoj v Ústí nad Orlicí „navazoval“ až za více než hodinu, to nás…
Turistické rozcestí ukazuje průběh červené značkyna trase Choceň - Brandýs nad Orlicí - Ústí nad Orlicí - Horákova kaple - Dolní Dobrouč - Letohrad…
Tento tip na výlet nás provede méně známými hrady, zámky, hradn…
Zveme vás na prohlídku méně obvyklých papírových malovaných betlé…
Malebné zříceniny hradu Lanšperk se nachází na okraji stejnojmenn…
Sobota 10. 7. 2021 - dopoledneV noci na parkovišti hospůdky u pivovaru…
Minirozhledna na hradě Lanšperk
Na hradě Lanšperk je nyní vybudovaná minirozhlednička, která nabízí krásný…
Nachází se v údolí Tiché Orlice poblíž turistického a vodáckého centra Cakle. Prochází tudy modře a zeleně značená cesta. Modrá…
Lanšperk je znám spíše svojí zříceninou hradu, je zde ale ještě jedno místo, které rozhodne stojí za návštěvu. Jedná se o kapli postavenou koncem 1…
Ústí nad Orlicí - aquapark, koupaliště
Letní AQUAPARK s atrakcemi nejen pro děti ale i dospělé:  tobogán,…
Nachází se uprostřed hlavního Mírového náměstí a je jeho dominantou. Sloup se sochou Panny Marie pochází z roku 1737. Jeho okolí je…
Trasa je dlouhá něco přes 16 km. Její náročnost není nijak velká,…
  Na Mírové náměstí, krášlící historické centrum města, mohou být ústečtí právem pyšní. Co by to ale bylo za rynek bez nějaké…
Ústí nad Orlicí leží ve Východních Čechách, severozápadním směrem od Česk…
  Vila, mající vzhled půvabného zámečku, patří k nejhezčím stavbám města a vertikála věže pnoucí se nad jejím průčelím i k jeho domi…
Městské muzeum Ústí nad Orlicí
Městské muzeum najdete v Ústí nad Orlicí, v krásné reprezentativní vile z období tzv. florální secese, která byla …
Bývalá stará slovanská osada dala základ ke vzniku dnešního města…
  V raném odpoledni sedáme ve Svitavách do rychlíku a necháme se jim přes …
Socha byla vytvořena v roce 1762 a umístěna na hlavním, dnešném Mírovém náměstí. V 60. letech minulého století byla odsud odstraněna…
Kopec Strážný se nachází jihozápadně od Dolní Dobrouče a východně od Ústí…
Andrlův Chlum
Obecný popis Vystupující Rozhlednu Andrlův Chlum můžeme spatřit nad jihozápadní částí města Ústí nad Orlicí, v pardubickém kraji. Stojí v nadmořské…