Údolí Krounky (Šilinkův důl)

číslo 1 Krouna, vlaková zastávka (foto 1 a 2) Asfalt 0,0 km
  Po hlavní silnici bez značení se zajdeme podívat na památník železničního neštěstí (foto 3 a 4)
číslo 2 Památník Asfalt 0,4 km
  Vrátíme se zpět na křižovatku a nastoupíme na červenou značku vedoucí po silnici (foto 5) do Otradova.
číslo 3 Otradov (foto 6 a 7) Asfalt 1,6 km
  Až na konec obce jdeme po asfaltu.
číslo 4 Údolí Krounky, začátek 2,8 km
  Tady už nás čeká příjemná a romantická cesta lesem podél řeky (foto 8 - 13).
číslo 5 Rovinka 5,1 km
  Odtud následuje trochu náročnější úsek vysokou trávou a s výstupy do stráně.
číslo 6 Kutřín (foto 14) 7,1 km
  Sejdeme brzy opět ke Krounce (foto 15).
číslo 7 Šilinkův důl 8,2 km
  Tady už začíná nejhezčí úsek cesty. Podél Krounky jdeme kolem tábora (foto 16 a 17), výletní restaurace (foto 18) a pak už údolím a po skalách (foto 19 - 34).
číslo 8 Pod Rychmburkem (foto 35) 11,2 km
  Vylezeme do stráň nad řekou (foto 36) na vyhlídku na hrad (foto 37 a 38) a zase dolů k řece. Od ní se ale brzy odkloníme kolem rybníka (foto 39) a lesem dojdeme k rozcestí Nad Krounkou.
číslo 9 Nad Krounkou 12,9 km
  Přejdeme na zelenou značku. Lesem a přes louku (foto 40) jdeme na Malhošť (foto 41).
číslo 10 Malhošť Asfalt 14,7 km
  Po silnici s občasnými výhledy (foto 42 a 43) do Skutče.
číslo 11 Skuteč, náměstí (foto 44 - 46) Asfalt 16,6 km
  Na nádraží nás dovedou místní šipky ulicí Vítězslava Nováka a Husovou.
číslo 12 Skuteč, nádraží Asfalt 17,3 km
  Konec trasy

Řeky, říčky a potoky mají v krajině vždycky svůj půvab. Když navíc tečou lesním údolím, obklopené skalami a jejich dno je plné balvanů a kamení, stává se z nich skutečná a vyhledávaná turistická atrakce. To je přesně i případ jinak docela nenápadné říčky Krounky, zejména v úseku, kterému se říká Šilinkův důl. Pravda, taková "bomba", jako proslulá šumavská Vydra nebo Doubrava nad Chotěboří to není, ale každopádně procházka podél Krounky je příjemná a krásných míst je tu dost.

Pro absolvování popisované trasy je potřeba se dostat do Skutče. Odtud se přemístíme hromadnou Dopravou do Krouny. Ve všední dny autobusem, o víkendu jede příhodný vlak po půl deváté (přímý vlak z Pardubic, ten jsme využili my). Z vlaku vystoupíme už ve stanici Krouna, zastávka. Je to sice ještě před obcí, ale nádraží leží také mimo centrum, jen o víc jak kilometr cesty po silnici dál. Zastávka je u železničního přejezdu, tady narazíme na červené značky, kterými se budeme řídit. Hned na první křižovatce si můžeme udělat malou zacházku po hlavní silnici. V červnu roku 1995 se tady totiž stalo velké železniční neštěstí, které u trati připomíná památník.

Červená značka nás dovede nejdříve po silnici do Otradova. Zde už se připojíme k říčce Krounka a tu budeme více jak 10 km sledovat. Zprvu se jedná o velice pohodlnou, téměř parkovou cestu lesem. Později, v blízkosti osady Rovinka, přechází cesta v sotva patrnou pěšinku, vedoucí střídavě trávou (rosa se tu drží hodně dlouho, takže sice příjemně chladí lýtka, ale také máčí boty) a lesní strání nad říčkou. Potom vystoupá do Kutřína, aby za ním opět sestoupila ke Krounce. Krátce poté začíná nejatraktivnější úsek - Šilinkův důl. Zde se cesta mění ve stezku přímo po břehu řeky a některé Skály, spadající až do vody, překonává pomocí žebříků a řetězů. Ferraty holt nejsou jen v Alpách.

Šilinkův důl končí pod hradem Rychmburk. Ten dnes slouží jako domov pro chronicky duševně nemocné, ale pro veřejnost je zde otevřená hradní galerie. Naše cesta vyšplhá na stráň s výhledem na hrad a pak zase - už naposledy - sestoupí ke Krounce v blízkosti kamenolomu. Červenou značku, sledující i dále říčku, opustíme na rozcestí Nad Krounkou.

Zbývající úsek trasy nás povede značka zelená. Zpočátku se jde lesem, později přes louku. Prochází zajímavou lokalitou Malhošť s březovým lesem na skalních výchozech. Odtud už se pak jde po silnici rovnou do Skutče ke hřbitovu a přes náměstí na nádraží.

Popsaná trasa je dlouhá asi 17 km. Nejsou na ní žádná velká převýšení, jde se spíše z mírného kopce. Přesto na trasu doporučím dobré obutí (vlhko, skály), docela vhodný bude i repelent proti hmyzu. V loukách kolem řeky je dost klíšťat a komárů. Pro cykloturisty tato trasa není vhodná vůbec. Šilinkův důl si naopak dobře užijí i malé děti.

Poslední aktualizace: 3.6.2016
Údolí Krounky (Šilinkův důl) na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Údolí Krounky (Šilinkův důl)

Údolí Krounky
Krounka je malá říčka sbírající své vody severních svazích Žďárských…
K tragické nehodě na železniční trati Z Poličky do Žďárce u Skutč…
Původně raněgotický dřevěný Kostelík se poprvé připomíná v roce 1…
Krouna je velká údolní obec a najdeme ji u severního okraje chráněné krajinné oblasti Žďárské vrchy, západním směrem od Hlinska a jižním směrem od…
Monumentální novogotická stavba s věží vysokou 52 m se nachází v jižní části obce. Základní kámen objektu byl zde položen v roce 1874 a kostel…
Lokalita, ve které se hotelový komplex nachází, je bohatá na kulturní…
Už v průběhu týdne jsem doma avizoval své ženě, že nedělní výle…
Vojtěchovská rozhledna
Vojtěchovská rozhledna byla otevřena 10. července 2010. Když do ní zavítáte je cítit ještě novotou. Nachází se na hlavním tahu Polička - Hlinsko v ob…
Vydali jsme se na výlet na rozhledny Borůvka, Toulovcova rozhledna a hrad Rychmburk.  Naše první zastávka byla u Toulovcovy…
Gotický hrad Rychmburk, který stojí na ostrohu mezi Kro…
Rozhodli jsme se s přáteli navštívit Peklo. Vydali jsme se autem na Vysočinu, kousek od HLINska v Čechách. V obci s příznačným názve…
Proseč leží ve Východních Čechách, jihozápadním směrem od města…
Třetí, nejnovější z rozhleden v mikroregionu Toulovcovy Maštale. Byla otevřena v červnu 2005 v blízkosti obce Hluboká. Originálnost její konstrukce …
V střední části obce se zachovalo několik unikátních skalních oby…
Terezka
Terezka - Druhá ze tří (Toulovcova rozhledna, Borůvka) dřevěnoocelových rozhleden v oblasti Toulovcových Maštalí nedaleko Litomyšle. Z trojice rozhle…
Zderaz je malou…
Kolumbovo vejce - skalní útvar
Mezi nejvýznamnější skalní pískovcové útvary v Budislavských skal…
Borůvka
Třetí a ?nejmladší? ze tří dřevěnoocelových rozhleden (Toulovcova rozhledna, Terezka) v oblasti Toulavcových Maštalí nedaleko Litomyšle. Na první poh…
  Líbilo by se vám o dovolené vstávat už ve 4 hodiny ráno ? Že nee !? No…
Příroda, nacházející se na území přírodní rezervace Maštale a…