Týniště nad Orlicí - Potštejn

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Týniště nad Orlicí, nádraží Asfalt 0,0 km
  Po zelené značce na náměstí (foto 1 a 2), k Vodárenské věži (foto 3) a k Náhonu Alba (foto 4 - 6).
číslo 2 Rozcestí U Floriána Šotolina 3,3 km
  Od náměstí se nás držela taky značka žlutá, zde nás opouští. Zelená značka vede lesem Voklíkem (foto 7 a 8).
číslo 3 Rašovice 6,3 km
  Z Rašovic jsme moc neviděli, zrovna nás tu chytla úžasná vánice (foto 9 a 10). Ale značka tuto obec stejně jen lízne okrajem, náves je kus jinde. Za vesnicí nás čeká výstup na Malý Chlum.
číslo 4 Malý Chlum 6,8 km
  Chlum je malý, ale výhledy velké. Tedy za lepšího počasí (foto 11 - 14). Lesem (foto 15) sejdeme do Čestic.
číslo 5 Čestice Asfalt 9,1 km
  Vlaková zastávka (foto 16) je odtud vpravo, značka jde naopak doleva a po pár metrech po místní komunikaci vpravo směr Častolovice (foto 17 - 20).
číslo 6 Častolovice (foto 21 - 23) Asfalt 11,9 km
  Kolem zámku k přejezdu, za ním ke trati s výhledem na zámek (foto 24) a podél trati (foto 25 - 26) údolím Divoké Orlice.
číslo 7 Kostelec nad Orlicí, vlak Asfalt 14,1 km
  Přejdeme po mostě Orlici, odbočíme vlevo (ulice U Kapličky) a jdeme po břehu řeky bez značení.
číslo 8 U Kapličky 15,1 km
  Před kapličkou vlevo opět bez značení.
číslo 9 U splavu 15,5 km
  Odtud nás povede modrý a později i zelený panáček místního značení. Jdeme přes louku k lesu a vzhůru do Lipové Stráně (foto 28 a 29). Potkáme malou odbočku na Sálek (foto 30) a dojdeme na silnici s místním rozcestníkem (foto 31). Po silnici nahoru do kopce.
číslo 10 Nad Lipovou Strání Asfalt 16,9 km
  Zprava se připojuje červená značka. Po ní z lesa ven (foto 32 - 34) a přes Suchou Rybnou (foto 35) nad vesnici.
číslo 11 Rozcestí Suchá Rybná, bus (foto 36) Asfalt 18,3 km
  Po modré značce a po silnici.
číslo 12 Vyhlídka pod Kastelem (foto 37 - 40) 18,8 km
  Od přístřešku sejdeme přes pole a lesem nad Příkazy (foto 41).
číslo 13 Příkazy Asfalt 19,9 km
  Připojuje se žlutá značka, tou se budeme řídit dále. Dovede nás do Doudleb (foto 42 a 43).
číslo 14 Doudleby nad Orlicí 20,7 km
  Pokračujeme po břehu Divoké Orlice (foto 44 a 45) k soutoku se Zdobnicí (foto 46 a 47) a do Záměle.
číslo 15 Záměl Asfalt 23,7 km
  Cestou jsme měli výhled na hrad Potštejn a Velešov, potkali jsme památný dub, čeká nás střed obce, studánka Hastrmanka a kostel sv. Marka (foto 48 - 54). Za ním už je Potštejn (foto 55).
číslo 16 Potštejn (foto 56 - 57) Asfalt 26,3 km
  Zelená značka nás z centra dovede k nádraží.
číslo 17 Potštejn, nádraží Asfalt 26,8 km
  Konec trasy, poslední pohled na hrad (foto 58) a do vlaku.

To nás takhle po Vánocích napadlo, že bychom si v rámci rozpouštění povánočních tuků mohli dokázat, jak jsme ještě mladí a turisticky výkonní a naplánovali jsme si tuto 27 km dlouhou trasu. Jako jeji velkou výhodu jsme viděli fakt, že se mnohokrát přibližuje k železniční trati. Byla tu (a je) tedy možnost v případě totální vyčerpanosti sednout na vlak a nechat se dovézt zase domů. To jsme ale ještě ani několik kilometrů za Týništěm netušili, že tuto možnost využijeme hned při nejbližší příležitosti, v Česticích. Ne proto, že bychom už nemohli, ale: Meteorologové na tu sobotu sice hlásili čerstvý vítr od severozápadu (nám tedy do zad) a sněhové přeháňky, jenže ona to chvílemi byla vichřice s vánicemi přímo šílenými. I to bychom nejspíš přežili. Jenže Věrka si v týdnu předtím koupila nové boty, sice se je snažila už dříve patřičně rozšlápnout, nicméně po pár kilometrech jí jedna bota tak rozedřela patu, že sotva dopajdala k vlaku a pak k autu. Neboli z 27 km bylo jen 10.

Druhou část z Čestic do Doudleb jsme tedy absolvovali později, ovšem dále jsme pokračovali úplně jinam. A ten třetí úsek z Doudleb do Potštejna, ten jsme zase šli obráceně a až ze Žamberka, což už je přece jen trošku příliš. Čili popisovaná trasa je vlastně složeninou z našich tří výletů, kterou si dle libosti můžete mezi železničními stanicemi jakkoliv rozdělit nebo naopak protáhnout.

Začátkem trasy tedy bude nádraží v Týništi nad Orlicí. Tady prochází zelená značka, té se budeme držet hodně dlouho. Nejdříve nás dovede přes náměstí za město (Kdo Týniště zná, může si cestu zkrátit Nádražní ulicí k vodárenské věži u přejezdu). Za městem půjdeme chvíli podél vodního toku, kterým je umělý Náhon Alba, protékající lesem Voklíkem. Tímto lesem dojdeme až do Rašovic. Za ním nás čeká "vysokohorská vložka" v podobě padesátimetrového převýšení na Malý Chlum. Z něho jsou krásně vidět Orlické hory.

Následují Čestice. Tady jsme napoprvé skončili v Čestické hospodě, což je motorest s vynikající kuchyní. Podruhé jsme tu naopak začínali. Zelená značka odtud vede dále přes malý hřbítek do Častolovic. Pokud vás tu nezdrží prohlídka zdejšího nádherného zámku, pokračujeme podél trati údolím Divoké Orlice (zde ale divoké jen podle názvu) k vlakové zastávce Kostelec nad Orlicí, město. Od zastávky je samozřejmě možné jít do centra města a pak po červené a žluté značce sejít zase k Orlici. Doporučím ale zkratku - přejít most přes řeku a hned za ním odbočit vlevo do ulice U Kapličky. Pak se totiž jde přímo po břehu Orlice a k té kapličce se dojde taky.

U kapličky si dáme pro změnu "orientačně-dobrodružnou vložku", když odbočíme doleva na neznačenou cestu. Po 400 metrech se ocitneme u mostku přes řeku, kudy vede žlutá značka a taky místní značení - modrý panáček na bílém čtverečku. Na jedné z fotek ta značka je. Panáček nás povede dál. Vpravo sotva znatelnou pěšinou k lesu tzv. Lipové Stráně. Jedná se o místní Stezku Mistra Jana Husa, k níž se brzy přidá i zelený panáček Stezky K. J. Erbena. Obě nás dovedou k místu zvanému Sálek. On se tady v lese totiž od 80. let 19. století až do 2. světové války nacházel opravdu taneční sál. Docela kuriozita. Panáčkové nás poté dovedou k silnici a ta k červeným značkám do Suché Rybné.

Nad ní odbočíme na křižovatce na značku modrou. Z ní jsou krásné výhledy na Doudleby, Vamberk a samozřejmě na Orlické hory za těmito dvěma městy. I proto je tu turistický přístřešek a mohu vás ujistit, že svačina pod ním chutnala opravdu skvěle (aby ne, když to byl řízek!). Od přístřešku sejdeme lesem dolů do Příkaz a následně do Doudleb nad Orlicí.

Po zbytek trasy nás povede žlutá značka prakticky po břehu Divoké Orlice a tím pádem i po rovině. Uvidíme soutok Orlice se Zdobnicí a projdeme celou Záměl. Napít se můžeme ze studánky Hastrmanka a obdivovat chráněný buk u kostela sv. Marka na malé vyvýšenině. Z ní už spadneme na okraj Potštejna a když přes centrum dojdeme k nádraží, máme těch 27 km za sebou. Kdyby vám to nestačilo, tak si můžete přidat ještě šest podél Divoké Orlice do Litic nebo taky 16 do Žamberka...

Poslední aktualizace: 10.3.2016
Týniště nad Orlicí - Potštejn na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Týniště nad Orlicí - Potštejn

Vodácko-turistické centrum RAMPA sport Týniště nad orlicí
Půjčovna lodí na Divokou Orlici,Tichou Orlici a Orlici.V našem Vodácko…
Vlakem,autem,na kole do půjčovny lodí RAMPA sport v Týništi nad Orlicí.…
Zajímavý obloukový silniční most sice není klasický turistický cíl, ale je…
První zmínka o osadě je z rok…
Kostel sv. Mikuláše, který se nachází na východní straně Mírového náměstí je původně gotickou stavbou z r. 1362. Po požáru v roce…
Park v Týništi nad Orlicí má za sebou více jak stoletou historii. Vybudován byl v místě velkého bahniště po zaniklém Rybníku Stošek.…
Hlavní turistický rozcestník v Týništi nad Orlicí se nachází v ulici T. G.…
Před rekonstrukcí odpovídal stav budovy kulturního domu v Týništi nad…
Městské kino, které se nachází nedaleko náměstí je součástí městského…
Vodárenská věž v Týništi nad Orlicí je architektonickou dominantou města a významným orientačním bodem. Se stavbou Věže bylo…
Turistický rozcestník, který se nachází u vlakového nádraží v Týništi nad Orlicí, ukazuje turistům cestu po zelené značce ve směru…
Příjemnou půldenní procházku lesy začneme nejlépe tím, že si pop…
Pěkná a opravená kaplička se nachází v lokalitě Voklík nedaleko starého nadjezdu. Letopočet MDCCCCII, který je na Kapličce uvedený…
Jez a vodní elektrárna, které se nalézají na okraji Albrechtic nedaleko…
Podorlická naučná stezka se nachází mezi Třebechovicemi pod Orebem a…
Albrechtice najdeme jižně od Týniště n/Orlicí nedaleko soutok Tiché a…
Památný dub, zvaný jako dub Spravedlnosti se nachází na východním okraji…
Středa 6. 9. 2023 U vlakové zastávky Bolehošť, kam jsme včera več…
Paintballové hřiště v Týništi nad Orlicí. 2 speciální hřiště v jednom…
Cykloturistický rozcestník, který se nachází v mezi Týništěm nad Orlicí a…
Týnišťské přírodní koupaliště se nachází na severovýchodě města při…
Cyklostezka, která je vhodná i pro inline bruslaře se nachází západně od Týniště nad Orlicí ve směru k Třebechovicím pod Orebem.…
Přírodní památka U glorietu se nalézá v oboře nedaleko Týniště nad Orlicí. Předmětem ochrany jsou zde zejména borovice pancéřové…
Turistický rozcestník u Floriána, který se nachází východně od Týniště nad Orlicí ukazuje turistům cestu ve dvou směrech. Po značce…
Pohodové a romantické, volně přístupné místo, nás očekává pod obcí Světlá,…
Dlouhá Louka - dříve samostatná osada obklopená lesy, zmiňovaná roku 1869, v současnosti část obce Lípa nad Orlicí. Dnes v osadě při…
Nenápadný pomníček Miroslava Říčaře se nalézá u hájovny nedaleko Týniště nad Orlicí v místech, kde p. Říčař položil dne 23.2.1943…
Poorlická naučná stezka
Poorlická naučná stezka je věnována přírodě kolem toku řeky Orlice mezi…
Pomník, který je věnován pilotům, kteří položili svůj život za 2. sv. války se nachází cca uprostřed tábora na Sutých Březích.…