Trochu zimní okruh z Božanova přes Korunu a Kamennou bránu

číslo 1 Božanov, rozcestí (foto 1) Asfalt 0,0 km
  Na parkovišti opustíme auto a vyrazíme po žluté značce )foto 2). Od počátku do kopce.
číslo 2 Nad táborem 0,8 km
  Tady už je stoupání mnohem "výživnější". Jde se ale krásným, převážně bukovým lesem a od začátku nás provázejí zajímavé kameny a skály (foto 3 - 8).
číslo 3 U Zeleného hájku 2,4 km
  Na rozcestí odbočíme vpravo k hradbě skal, stále do kopce. (foto 9 - 11).
číslo 4 Koruna, odbočka k vyhlídce 2,6 km
  Z rozcestí nás na vyhlídku povede žlutá významová značka.
číslo 5 Koruna, vyhlídka (foto 17 - 19) 3,2 km
  Krásný výhled na Božanov, Soví hory, Hejšovinu a Bor. V galerii jsem si musel vypomoci podzimními fotkami (foto 20 - 22), zrovna tady na nás padl mrak se sněžením a vidět bylo "kulové". Z vyhlídky se pak vrátíme stejnou cestou zpět k rozcestí. (foto 23 - 26)
číslo 6 Koruna, Broumovská vyhlídka 3,6 km
  K této vyhlídce vede jen neznačená vyšlapaná pěšina, je ale z trasy viditelná. Vyplatí se na ni těch pár kroků udělat. Výhled je na Broumovskou kotlinu a Javoří hory (foto 12 - 14). Pak pokračujeme mezi skalami na hlavní vyhlídku na Koruně (foto 15 a 16).
číslo 7 Koruna, rozcestí (foto 27 a 28) 3,9 km
  Následuje atraktivní úsek z kopce mezi skalami, místy po lávkách mělkou a často hodně vlhkou rokličkou (foto 29 - 38).
číslo 8 Kamenná brána, odbočka 4,9 km
  Odbočíme vpravo mezi skály k vyhlídce (foto 39 - 43).
číslo 9 Kamenná brána, vyhlídka 5,0 km
  Krásný přírodní útvar s nádherným výhledem na Broumovsko, když není mlha. Opět jsem si musel pomoci podzimními fotkami (foto 44 - 46). Vrátíme se zpět na cestu a pokračujeme po žluté stále z kopce (foto 47 - 48).
číslo 10 Studánka Pod Velkou kupou 5,5 km
  Studánka s výbornou vodou (foto 49 - 51). Od ní sestoupíme k ústí Třešňové rokle a pak víceméně po rovině k ústí Zaječí rokle (foto 52 - 55).
číslo 11 Zaječí rokle 6,7 km
  Kousek sestupu po zelené značce.
číslo 12 Cyklotrasa č. 4001 Šotolina 7,5 km
  Dále nás bude zajímat modře značená cyklotrasa č. 4001. Z cesty ze Zaječí rokle se po ní dáme vpravo.
číslo 13 Svatá Anna (foto 58) Šotolina 8,1 km
  Z cesty uvidíme kapličku, od ní začíná křížová cesta a je výhled na Velkou kupu (foto 56 a 57). I dále jdeme po cyklotrase č. 4001 (foto 59 a 60).
číslo 14 Pod Velkou kupou Šotolina 9,2 km
  Zde odbočuje z modré cyklotrasy zelená s číslem 4004, půjdeme lesem po ní.
číslo 15 Nad Božanovem (foto 61 a 62) Asfalt 12,1 km
  Nad Božanovem se napojíme znovu na žlutou značku, po které jsme okruh začínali a vrátíme se na parkoviště.

Taky se vám zdá tento způsob zimy poněkud nešťastným? Vyznavačům běžek asi ano, zemědělcům a zahrádkářům určitě, mně tak napůl. Taky bych si trochu toho sněhu a pár pořádných mrazů dal říct. Ale na druhou stranu, počasí je takové, že chodit se dá, přitom spousta těch choulostivých je zazimovaná a my blázni tak máme klid i tam, kde to v létě připomíná Václavák. Což je i případ nádherného koutu Broumovských Stěn mezi Korunou a Kamennou bránou. Můžete se přesvědčit, letošní "pseudozima" ještě chvíli potrvá. Popisovaná trasa patří mezi ty relativně jednodušší a svojí délkou cca 12,5 km i časově přívětivé. Počítejte tak 4 - 5 hodinek v přírodě, to je tak akorát, ne?
Trasu začneme v v Horním Božanově na parkovišti kousek nad konečnou zastávkou autobusu. Tady začíná žlutá značka, která nás povede celou hlavní část pochodu. Začátek je pohodový. Sice do kopce, ale mírného. Ale jen co se sleze z hlavní cesty do lesa, tak začne funění a pocení i v zimě, protože následující skoro dva kilometry představují krpál dost výstavní. Já tu cestu znám z dřívějška i v létě, kdy jsem tady šplhal ve vedru v kraťasech a triku a nahoře na vyhlídce jsem pak triko i trenky vyždímal a sušil na zabrádlí. Tak to v zimě nehrozí, přesto jsme dole preventivně sundali, co se dalo.
Vyleze se tedy nejdřív na rozcestí U Zeleného hájku a o kousek výš na další rozcestí Koruna, odbočka na vyhlídku a tím máme hlavní stoupání za sebou. K vyhlídce (vlastně vyhlídkám, protože jsou tu dvě) už se jde skoro po rovině. Nicméně pohodlná chůze to úplně všude není. Občas je to z kamene na kámen, občas mohou těm objemnějším dělat potíže zúžené průlezy, ovšem obě vyhlídky za trochu té námahy stojí. My teď měli tu smůlu (nebo štěstí?), že nám tady nahoře drobně sněžilo, na první vyhlídce na nás padl mrak a výhledy se rázem nekonaly. Nevadilo, fotek odtud máme v archívu spoustu a aspoň v té mlze krásně vynikla ona pro Korunu tak typická borovice na poslední skále.
Z vyhlídky se vrátíme zpět na rozcestí a pokračujeme dále po žlutých značkách na Kamennou bránu. Nádherný úsek, plný zajímavých skal, navíc převážně z kopce. Několikrát se jde po dřevěných lávkách, nepamatuju, že by tady někdy bylo sucho.  Samotná Kamenná brána je nádherný skalní útvar, ten se Matičce Přírodě opravdu povedl. Zvlášť, když je z něho ještě úchvatný výhled na celou Broumovskou kotlinu a Javoří hory, které ji lemují.
Od Kamenné brány cesta dále klesá kolem studánky Pod Velkou kupou, která je zároveň zdrojem pitné vody 1. stupně a klesání končí až ve vyústění Třešňové rokle. Z ní naopak nepatrně vystoupáme k další rokli - Zaječí. Tady na rozcestí přejdeme na značení zelené, ale jen na chvilku. Sejdeme na širokou lesní cestu, po níž vede cykltrasa č. 4001. Je značena modrými cykloturistickými značkami. Dáme se po ní vpravo nad Martínkovice. Zastavit se můžeme u kapličky svaté Anny, případně si prohlédnout pár zastavení křížové cesty. Po cyklotrase lehce lízneme horní okraj Martínkovic a lesem dojdeme k rozcestí cyklotras Pod Velkou kupou. Na něm začíná zelená cyklotrasa 4004, která nás pohodlnou cestou lesem dovede až nad Božanov. Cestou potkáte u rozcestí Pod Korunou poutač na občerstvení v Chatě pod Korunou. Ale pozor, chata je otevřená jen v létě a na podzim o víkendech. Teď v zimě je zavřená. Takže občerstvení jiné než z vlastních zásob je možné si dát až v Božanově v restauraci. A to je asi tak všechno. Snad ještě jedno moje tradiční upozornění pro neznalé. Ať je zima jakákoliv, ve skalách to rádo klouže. Kvalitní obuv je nezbytností, kvalitní nesmeky silně doporučovaná pomůcka a ani hůlky nejsou od věci.

Poslední aktualizace: 11.3.2020
Trochu zimní okruh z Božanova přes Korunu a Kamennou bránu na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Trochu zimní okruh z Božanova přes Korunu a Kamennou bránu

Koruna - skály a výhled
Koruna (769 m) je strmý, skalnatý vrch nacházející se nad obcí…
   I dneska se budíme do překrásného rána a po přesunu na nádraží…
Božanovský Špičák je nejvyšším vrcholem Broumovských stěn (773 m n…
Božanovský Špičák (772,7 m n.m.) se nachází v jižní části Broumovských st…
  Kostel sv. Máří Magdalény v Božanově je další ze slavné „Broumovské…
Trasa je opravdu vyhlídková, těch výhledů si budete moci užít do s…
Pátek 11. 6. 2021 Po včerejším výletu do polských Stolových hor se nám…
Větší část letošní dovolené trávíme na Broumovsku, kde je nádherná příroda…
PŘÍJEMNÝ VÝLET NA SKORO CELÝ DEN -DO MACHOVA Z BOŽANOVA,MŮŽEME TÉŽ…
Božanov (Barzdorf) , O obci je již zmínka kolem roku 1256 V Božanově se m…
Broumovské stěny
Broumovské stěny (10/2014) Broumovské stěny tvoří s…
V minulosti mě fakt hodně mrzelo, že když se zabírala území…
Každá zoologická zahrada je něčím unikátní, ale takovou, jako se nachází…
Pánův kříž (Oberfořtův) Pískovcový kříž stojící v sedle pod Božanovským Špičákem. Kdysi se jednalo o důležité místo staré…
Upravená vyhlídka z okraje malého skalního bludiště mezi vrcholy…
Kamenná brána
Krásný skalní útvar na okraji Broumovských stěn (masív…
Hvězda se nachází v nadmořské výšce 671m n m. Patří k nejnavštěvovanějším turistických atraktivních místům v Broumovsku a je také…
Broumovské stěny se nachází mezi městy Police nad Metují a Broumov. …
Malé seskupení skal těsně pod vrcholem vrchu Signál nad osadou Řeřišný u Machova. Pozoruhodná je na tomto místě určitá ponurost, zřejmá zejména…
Milovníci houbaření ví, že každá oblast je jinak úrodná pro různé druhy…