Studánkové putování okolo přírodní památky Vysoký kámen

číslo 1 Start trasy 0,0 km
číslo 10 Žandova studánka 7,0 km
číslo 11 Kemp Pávov 12,4 km
číslo 12 Cíl 12,6 km

Výlet se nachází na Vysočine na okraji Jihlavy. Po cestě uvidíme 5 studánek a přírodní památku Vysoký kámen.
Začínáme na parkovišti u kempu Pávov. Jdeme po žluté kolem kempu až na rozcestí Pružinka, zde zatáčíme doprava na zelenou. Procházka vede příjemně lesem, po dvou kilometrech narazíme na studánku Pod Kopulajem. Po dalších 600 metrech dojdeme ke studánce Emanuela pojmenované podle křestního jména jistého ochránce přírody, který se o studánku léta stará. Zajímavostí je, že zde byli v minulosti nalezeny střepy nádob z období středověku, což dokazuje, že studánka měla význam již v dobách dávných.
Vydáme se dále a ocitáme se u rozcestí Mlaka, kde se napojíme na modrou turistickou značku. Další na řadě jsou hned dvě 200 metrů od sebe vzdálené studánky, a sice Eliška a Anetka pojmenované podle člověka, který studánky upravil do dnešní podoby.
Teď se musíme vrátit zpět až na rozcestí Vysoký Kámen a odbočíme doprava na zelenou. V zápětí se ocitáme u dnešního hlavního cíle, u přírodní památky Vysoký kámen ve výšce 661 metrů nad mořem. Lokalita je vzácná zachovanými původními bučinami. Z chráněných rostlin můžeme jmenovat měsíčnici vytrvalou, česnek medvědí nebo kozlík dvoudomý, ze zvířecí říše třeba holuba doupňáka, krkavce velkého nebo netopýra černého.
Dá se vylézt až nahoru na skálu, rozhled není žádný, ale místo je to zajímavé. Nachází se zde základy jakési stavby, křížek, ale především stromy s vyrytými nápisy starými i sto let.
Až se pokocháme Vysokým kamenem, pokračujeme dále po zelené až k poslední Žandově studánce. Dříve bývala krásně ukryta v lese, dnes je místo vykácené. Zde zatočíme doleva mimo turistickou trasu a obejdeme celý "Vysák". Abychom nešli zpět pořád po té samé cestě, tak před rozcestníkem Mlaka odbočíme doleva, radší se podíváme na mapu, kde je vše vyznačené.
Cesta je dlouhá 12 kilometrů a dá se zvládnout i na kole a s kočárkem. Akorát studánky jsou většinou 50 metrů od cesty, takže kočár je potřeba nechat na cestě.

Poslední aktualizace: 8.5.2020
Studánkové putování okolo přírodní památky Vysoký kámen na mapě

Příspěvky z okolí Studánkové putování okolo přírodní památky Vysoký kámen

ATC Pávov
Výchozí bod turistických tras. Autokemp v blízkosti Pávovského rybníka. M…
Rozcestí Pružinka se nachází na okraji lesa za Autocampem Pávov. Žlutá a …
Mezi bývalými hranicemi Čech a Moravy uprostřed ČM vrchoviny možno navš…
Ski areál Šacberk Ski areál Šacberk se nachází 3 kilome…
26. etapa 10 000 kroků Jihlava (Zborná) – Lipnice nad Sázavou    …
Zborná je ves 4,5 km s. od Jihlavy. V současnosti je rekreačním c…
Kopec o výšce 615m, který se nedá přehlédnout na sever od Jihlavy. Na vrc…
Hornická naučná stezka je asi 6 km dlouhá stezka mezi Jihlavou, Zbornou a…
Na vrcholu skalní žulové útvary porostlé přirozenou bučinou. Vyskytuje se…
V lesích mezi Lesnovem a Zbornou na Jihlavsku se kromě jihlavského krematoria a známého rozcestí U lyžaře nachází také několik drobných zajímavostí -…
Rozcestí turisticky značených cest na návrší mezi Jihlavou a obcí Zborná…
Jde o vrch severně od Jihlavy, a zároveň o chráněné území, kt…
Tento cyklovýlet je dlouhý 50 km a jelikož se nacházíme na Vysočině mezi Jihlavou a Havlíčkovým Brodem, náročnost je střední až na v…
Jeden z pozůstatků po dolování stříbra naleznete na Bedřichově (č…
Rybník Borovinka se nachází mezi Hybrálcem a Jihlavou na Smrčenském potoc…
Jedeme do Jihlavy, možností je celá řada, my zvolili tentokrát ranní…
Jihlavské podzemí a katakomby
Naším prvním cílem během třídenního výletu na Vysočině bylo Jihlavské podzemí. Velmi jsme se těšili na svítící chodbu. Na prohlídku jsme přišli včas…
ZOO leží v malebném údolí řeky Jihlávky. V areálu jsou vodní ploc…
Katakomby v Jihlavě.
Vstup do katakomb je ze zadního traktu domu sv. Ignáce, který stojí na…
Zajímavým místem na odpolední vycházku je bezesporu jihlavská zoo. Město se jí snaží postupně modernizovat, a tak zamřížované výběhy jsou už…