Start Jesenické magistrály - Písařov - Malá Morava

číslo 1 Písařov horní konec Asfalt 0,0 km
  Dorazíme odbočení u školy
číslo 2 Hájovna U Tří tabulí Šotolina 1,7 km
  Odbočka zelené TZ, průběh červené cyklotrasy
číslo 3 Čečel silnice Šotolina 2,3 km
  Rozcestí turistických a cyklotras
číslo 4 Hrubý les Šotolina 3,0 km
  Rozcestí nese název lesního celku, odbočka modré TZ
číslo 5 Bouda rozcestí Šotolina 6,8 km
  Rozcestí v centrální části Hrubého lesa
číslo 6 Pramen Rudolf Šotolina 7,7 km
číslo 10 Rozcestí Bouda Šotolina 10,9 km
  Pokračujeme po žluté TZ
číslo 11 Odbočka ze žluté značky Šotolina 12,1 km
  Odbočka za žluté značky do Bohdíkova
číslo 12 Pod Pohořelcem Šotolina 13,4 km
  Neznačená lesní cesta míjí červenou TZ od SM chaty na Vršavu
číslo 13 Podlesí kostel Šotolina 15,2 km
  Okraj Podlesí, můžeme objet kolem statku, nebo projít obcí
číslo 14 Podlesí hřiště Šotolina 15,9 km
  Fotbalový stadión
číslo 15 Rybářská bašta Asfalt 17,7 km
  Pstruýí sádky s restaurací
číslo 16 Malá Morava přejezd Asfalt 17,9 km
  Hospoda u železničního přejezdu

Širší lyžařské obci zatím málo známé, ovšem místním dobře známé lyžařské terény se dají najít v hlavní části Hanušovické vrchoviny, tedy té, které se říká Jeřábská hornatina (případně Hrubý les). Oblast je vlastně podhůřím dvou nejvyšších moravských pohoří – Hrubého Jeseníku a Králického Sněžníku a ve svém nejvyšším vrcholu na Jeřábu dosahuje výšky 1003m. Můžeme zde najít zajímavé lyžařské stopy. Tou hlavní je trasa, která se má nazývat jako Jesenická lyžařská magistrála. Velkolepé označení sice trošku pokulhává za skutečným užíváním a údržbou trasy, nicméně je škoda ji nevyzkoušet. Samotná magistrála začíná nedaleko oblíbené zájezdní hospody Kocanda u Písařova. Jedná se o místo značené jako Hambálek, místními obyvateli jmenované jako Čertí brána. Magistrála sleduje po loukách průběh červené TZ, kolem vrchu Na Stráži (s vysílačkou) a dál přes Skalku k rozcestí Čečel.

Ovšem výhodnější je zvolit k nástupu horní konec Písařova (zčásti si pomůžeme autobusem), kousek se musí projít obcí a u školy se vydat po zelené TZ. Nadmořská výška je poněkud vyšší než u Hambálku a navíc místní lyžaři zde stopu udržují. Sledujeme tedy zprvu zelenou TZ, u Hájovny U Tří tabulí pokračujeme rovně (cyklotrasa 4071) a brzy dorazíme k již zmíněnému rozcestí Čečel – silnice. Rozcestí nese název blízkého kopce, kterému ovšem místní říkají Šošola.

Na rozcestí máme za sebou v podstatě nejtěžší stoupání, další převýšení je již mírné. Nyní definitvně sledujeme červenou TZ, tedy i lyžařskou magistrálu, která objíždí vrcholy Kamence a Boudy (956m, druhý nej vrchol Jeřábské hornatiny) do rozcestí, které nese i jméno hlavního vrcholu. Ve výšce 864 m dosahujeme nejvyššího bodu trasy. V podstatě po rovině mineme Grabnerův pramen a dorazíme k poutnímu kostelíku Svatá Trojice. V zimě má okolí kostelíku své kouzlo, zejména při hojnosti čerstvého sněhu nabízí zasněženou křížovou cestu. To už je ale nedaleko Severomoravská chata (kousek podél silnice, nebo od Grabnerova pramene lesem), kterou si nesmíme nechat ujít.

K další pouti si můžeme vybrat – zkratkou po sjezdovce přímo nad Podlesí, nebo se kousek vrátíme k rozcestí Bouda, dál po žluté značce a asi po 2km odbočíme doleva na lesní cestu k mírnějšímu sjezdu do Podlesí. Kdysi lidnaté městečko Krumperky se začalo vylidňovat s výstavbou železnice a továren v Hanušovicích, proces pak urychlil odsun, takže najdeme-li otevřenou nějakou hospodu nebo obchod neslibuji. Ovšem po loukách (modrá TZ) je celkem dobrý sjezd k okraji Vysokého Potoka. Ten i s Podlesím je součástí Malé Moravy. A právě v údolí u řeky Moravy najdeme útočiště buď v Rybářské baště, případně v hospodě U Přejezdu již za řekou. Zde pak můžeme najít zpáteční autobus, nebo o víkendu znovuobnovený osobák s nádraží Podlesí, které je od zmíněného přejezdu asi 0,5 km vzdálené.

Jak jsem z hovoru na SM chatě zjistil, obtížně se shání informace o stavu stopy z Písařova, nejlépe na webu orlicko.cz a pro zajímavost fotky z 16.2.2013:

Poslední aktualizace: 13.2.2013
Start Jesenické magistrály - Písařov - Malá Morava na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Start Jesenické magistrály - Písařov - Malá Morava

Písařov – Pomník světových válek
Jaká byly Velká válka z let 1914–18 pohromou se dozvídáme z četných pomníků a památníků, rozesetých po téměř celé Evropě. Ale protože…
Vcelku zajímavou proměnou prošel v roce 2014 kříž se sousoším Kalvárie v horní části Písařova na Štítecku. Kdo by ji chtěl rychleji…
Kuriózní sbírku všemožných tabulek, cedulí, nápisů i uměleckých skvostů,…
Po létech přišla zase zima jak se patří, to znamená využít příležitosti a…
O faktu, že jakožto člen Klubu českých turistů se ve volnějších dnech zabývám značením jsem se už párkrát zmiňoval. Důvod je vcelku …
Písařov je podhorská rekreační obec a najdeme ji na úpatí vrcholk…
Jestliže první dva víkendy plnily večerní zprávy „dramatické“ záběry z plně obsazených až narvaných prostor uzavřených lyžařských st…
S probouzejícím se jarem nezačíná jen vegetační období, ale i turistická sezóna, cyklosezóna, sezóna zahrádkaření, steakování,…
Jedno z pořekadel tvrdí, že neštěstí nechodí po horách, ale po lidech. Zde…
U nás na horách, přesněji tedy v okolí oblasti, které říkáme Hanušovická…
Na začátku se zopakuju trošku z loňska. Je relativní paradox. Že v Sudetech za války „řádili“ partyzáni. Napsal jsem řádili celkem úmyslně, protože n…
JEDEME  ZE ŠTÍTŮ SMĚR Šumperk A PŘI…
Nic nepotěší tolik, když po dlouhé vysilující túře nebo výletu objevíte…
Že k našim oblíbeným trasám v zimním období patří i upravená stopa z…
Rozcestí červené a zelené turistické značky pod vrchem Čečel v Hanušovické vysočina (červená TZ od Hambálku ke Svaté Trojici) je pojmenováno …
Poněkud skrytá veřejnosti je skulptura Nejsvětější Trojice u Písařova. Důvod je jednoduchý, stojí u starší cesty, která se v současn…
Při malování turistického značení jsem se dostal už celkem do celkem…
Vlastně jsem už tuto popsal vícekrát, sice v různých variantách, tedy s…
Když jsem objížděl uzavírku na silnici č.11 mezi Bušínem a Kocandou přes Jakubovice, při nutné zastávce ve zdejší hospodě U Straků mě zaujal rozhovor…
Nenáročná pěší turistika, trasa o délce 11 km, začíná v železniční stanici…
Jakubovice jsou malou podhorskou obcí se 185 obyvateli a najdeme…
Nedaleko rozcestí Hambálek či jak se lidově říká Čertí brány najdeme…
Janoušov je malá rekreační podhorská obec s 50 trvalými obyvateli. Obec se rozkládá na úpatí vrcholků Hrubého Jeseníku a v údolí Bušínského potoka. U…
Hartíkov Horská vesnička je součástí nedalekého Bušína.…
Janoušovský okruh je atrakcí téměř neznámou, což je jistě škoda,…
Rozhledna na Křížové hoře
První zmínka o Křížové hoře (německy Kreuzberg) je v Gramizově popisu v Zemském archivu v Brně z roku 1653. Jméno pravděpodobně…
Rozhledna na Křížové hoře První zmínky o Křížové hoře u Červené Vody jsou z r. 1653. Pravděpodobně pojmenována byla podle kříže, který tu stával…
V popisu oblasti Orlické hory se praví, Divoká a Tichá Orlice pramení v Orlických horách. To není zcela pravda. Divoká Orlice pramení v oblasti,…
Štíty leží na Severní Moravě, západním směrem od Šumperka. Městečko se rozkládá pod…