Slavkovský les - k ruinám raketové základny Smrkovec

Trasy Pěší trasa Velká náročnost

číslo 1 Start Asfalt 0,0 km
  Start - Javořinka (Kňafák)
číslo 2 Nad Javořinou Šotolina 1,8 km
  Nad Javořinou
číslo 3 Odbočka na lesní cestu Šotolina 2,9 km
  Odbočka na neznačenou lesní cestu
číslo 4 Zeď základny Šotolina 4,2 km
  Poutní kaple panny Marie
číslo 9 Cíl - Javořinka Asfalt 12,4 km
  Cíl - Javořinka

Slavkovským lesem k ruinám raketové základny u zaniklé obce Smrkovec

Trasa vede Slavkovským lesem k vrcholu Kozák (747 m.n.m.) u kterého leží bývalé stanoviště protivzdušné obrany státu – raketová základna Smrkovec.

Cestu začínáme na místě pojmenované Javořinka, kterému místní říkají Kňafák. Sestoupíme do údolí Podleského potoka a pak následuje dlouhé a prudké stoupání.

Pokračujeme po zelené značce až k místům U Těšovské hájenky, kde opouštíme značenou trasu a po lesní cestě se vydáváme k ruinám raketové základny.

Základna byla vybudována v bývalém vojenském prostoru Prameny koncem 70. let 20. století a jednalo se o palebné stanoviště 12. protiraketového pluku z Mariánských Lázní – Klimentova. Opuštěna byla po roce 1991.

Asi po kilometru se před námi mezi stromy vynoří z mlžného oparu betonová zeď. Pokračujeme podél zdi asi 300 metrů a dojdeme k odbočce vedoucí k bývalým kasárnám. Vystupují z mlhy a působí bizarně. Stejně jako většina opuštěných objektů v České republice, ani tyto budovy neměli šanci přežít bez úhony řádění zlodějů a vandalů. Ruiny budov působí v mlžném oparu až hororově.

Dále po cestě se asi po 1 km dostaneme k pomníku zaniklé obce Smrkovec.

Obec Smrkovec zanikla po roce 1945 jednak v souvislosti s odsunem německého obyvatelstva a také začleněním území do vojenského prostoru. Všechny domy včetně kostela zničila armáda při ostrých dělostřeleckých střelbách, zbylé ruiny byly nakonec zahrnuty buldozery. Jak vidno, časem dopadla zařízení armády v podstatě stejně, jen život se odtud jaksi vytratil.

K bývalé obci Smrkovec se dá i přiblížit autem – GPS: 50.0755044N, 12.5996044E – k odbočce ze silnice, která je zároveň cyklotrasou č. 2136.

Dalo by se možná pokračovat okolo pozorovacího stanoviště Smrkovec na turistickou trasu Stezka svatého Václava, která také vede zpátky do Javořinky nebo nějakou z lesních cest v mapách, ale cesta už by byla dost dlouhá a jelikož výlet podnikáme koncem října, stmívá se už poměrně brzo a cestu potmě tady rozhodně nechceme riskovat. V létě by byla situace asi jiná, Slavkovský les je opravdu nádherný, ale holt někdy příště. Otáčíme se.

Vracíme se ve vlastních stopách opět okolo dlouhé betonové zdi raketové základny až ke značené turistické trase a po té k bodu Nad Javořinou. Odtud pokračujeme neznačenou lesní cestou okolo vrchu Javořinky a pak sešupem k modré turistické trase E3 (Stezka sv. Václava), po níž docházíme k hrázděné poutní kapli Panny Marie. Kaple je postavena na místě původní vyhořelé. To už jsme v podstatě zpátky u výchozího bodu.

Celá trasa je dlouhá přes 11 km a místy prudce stoupá. Žádné občerstvení cestou není, i když v samotné Javořince (výchozí a konečný bod) asi v letních měsících možná něco jako občerstvení funguje, ale jistě to tvrdit nemohu. Po sezoně tu není nic!

Za návštěvu ještě stojí nedaleké radioaktivní minerální prameny. Hlavní byl nazván krásně Radiovka a druhý menší Nektar. Kdysi se minerální voda stáčela do lahví a používala pro léčivé účely. Dnes jsou oba v tristním stavu (https://mapy.cz/s/jukotuloga).

Zajímavé odkazy k raketové základně Smrkovec:

Blog o dalších navštívených místech a cestách autora článku: www.siloto.cz

Poslední aktualizace: 7.12.2019
Slavkovský les - k ruinám raketové základny Smrkovec na mapě
Autor: siloto

Příspěvky z okolí Slavkovský les - k ruinám raketové základny Smrkovec

Radiovka -zapomenutý minerální pramen
V obci Podlesí se nachází polozapomenutý minerální pramen zvaný Rádiovka…
V místech nynějšího dvora bylo nejpozději ve 13.století opevněné …
Poblíž Dolního Žandova na CHEBsku je ve vísce Úbočí ukryta malá židovská…
Hrad Boršengrýn stával na vyvýšenině nad vsí Úbočí poblíž Dolního Žandova…
Lesný je hora v okrese Cheb, nejvyšší bod Slavkovského lesa. Leží poblíž…
Slavkovský les je malé pohoří  ve tvaru trojúhelníku vklíněné mezi naše…
Zámecký park u zámku v Kynžvartu nechali vybudovat Metternichové, kteří se…
Zřícenina hradu leží asi 1 km od lázní Kynžvart a vede sem žlutá…
Klasicistní Zámek Kynžvart leží v údolí pod městečkem Lázně Kynžvart v…
Lázně Kynžvart leží v Západních Čechách, severozápadním směrem od…