Skuteč - Chrast u Chrudimi

číslo 1 Skuteč, nádraží Asfalt 0,0 km
  Žádnou značku tu nenajdete. Vyjdete z vlaku a pak opravdu rovnou za nosem.
číslo 2 Skuteč, náměstí Asfalt 0,6 km
  Z náměstí už jdeme po zelené značce kolem hřiště ven z města.
číslo 3 Pod Fimberkem, rozcestí 1,3 km
  Tady začíná žlutá značka, zatím ji přejdeme bez povšimnutí.
číslo 4 Kozí hrádek, rozcestí (foto 3) 1,7 km
  Tady už ale na žlutou značku přestoupíme a vydáme se mezi skály, jezírka a lomy (foto 4 - 6)
číslo 5 Leštinka (foto 7) 2,6 km
  U základny odbočíme vlevo k vyhlídce na zatopený lom.
číslo 6 Kaňon (foto 8 - 11) 3,0 km
  A dále lesem po žluté.
číslo 7 Kamenný val 4,1 km
  Za chvilku vyjdeme z lesa a před námi se ukáže Skutíčko (foto 12).
číslo 8 Skutíčko (foto 13) 5,1 km
  Za Skutíčkem půjdeme kousek do kopce s výhledem (foto 14 a 15). Zajdeme do lesa Dusavce pod Kosteleckou hůrou (foto 16 a 17).
číslo 9 Vrbatův Kostelec (foto 18 - 21) 8,5 km
  Z návsi se vymotáme ven, sestoupíme k říčce Žejbro (foto 22 - 24).
číslo 10 Podskala (foto 25 - 27) Asfalt 11,1 km
  Z Podskaly jdeme pohodlně po silnici (foto 28). Za chvíli se před námi objeví Horecký rybník (foto 29).
číslo 11 Horecký rybník (foto 30 - 32) 13,5 km
  Od rybníka vylezeme ke kapličce (foto 33) a alejí (foto 34) dojdeme k zámeckému parku.
číslo 12 Zámecký park Asfalt 15,1 km
  Tady se asi chvilku zdržíte, je tu hodně hezky (foto 35 - 40).
číslo 13 Chrast, náměstí (foto 41 a 42) Asfalt 15,6 km
  Zbývaíi poslední necelé 2 km na nádraží.
číslo 14 Chrast u Chrudimi, nádraží Asfalt 17,5 km
  Konec trasy

Jsou oblasti, které už není ani nutné propagovat a lidi se tam stejně hrnou po tisících. A jsou naopak jiné, zcela mimo zájem turistů. I přes fakt, že jsou tam vyznačeny turistické trasy a ty se obvykle nevyznačují pro nic, za nic. Skutečsko mezi takové regiony zřejmě patří. Ačkoliv jsme sem jeli ve svátek a za ideálního "chodícího" počasí, za celých 17 km jsme kromě pár starousedlíků v několika vesničkách nepotkali živou duši. Však také, když jsme se zmínili našim přátelům - vášnivým turistům - kam se chystáme na túru, dívali se na nás dost udiveně. "Skuteč? Co tam chcete vidět?" Pak viděli fotky a za měsíc tam jeli taky. Protože ono je tam hezky. Protože ono je v přírodě hezky skoro všude.

Trasu začneme klasicky na nádraží. Spojení mezi Skutčí a Chrastem je docela slušné, takže když v jednom z těchto měst zapíchnete auto, do toho druhého se bez problémů dostanete. Snadno a rychle se ve Skutči dostanete i z nádraží do centra. Je to prostě pořád rovnou za nosem, jen ho nesmíte moc vyklánět do strany. Na náměstí si vybereme zelenou značku směr Vrbatův Kostelec a můžeme vyrazit.

2-Skuteč
2-Skuteč  •  Foto: HonzaC8

Hned za městem začíná les, Žulová naučná stezka a taky žlutá značka. Zatím si jí všímat nebudeme. Zachází k místnímu koupališti a nic mimořádného na ní není. (I když, nevím, jak v parném létě. Děvčata v bikinkách by možná za ty metry navíc stála...) Na žlutou značku přestoupíme až na rozcestí Kozí hrádek. Žlutá nás totiž provede mnohem hezčí partií lesa se skalami, jezírky, zatopenými lomy (těžila se v nich žula, proto Žulová NS), takže je pořád na co koukat. Nakonec se značka napojí zpět na zelenou a ta nás dovede do Skutíčka.

Celá trasa je víceméně spíš z kopce, ale za Skutíčkem se přece jen dočkáme také stoupání. Není nijak dlouhé, ani náročné, spíš jen tak lehce na procvičení některých svalů a plic. Ostatně ani na vrchol té Kostelecké hůry nevyjdeme, jen na její úbočí, kde je les Dusavec. Značka nás totiž vede k zajímavému útvaru. Vypadá to jako jeskyně, říká se tomu jeskyně, jmenuje se to Drápka a je to nedokončený vchod do štoly. Ono se tu totiž dá najít černé uhlí. Každopádně je to místo zajímavé.

Z lesa docela příkře spadneme rovnou do Vrbatova Kostelce. Tady je docela hezká náves a kostel a hlavně tu změníme barvu značení na modrou. Následuje moc hezký úsek po proudu říčky s úžasným jménem: Žejbro. Fakt hezký. Údolí je zakončeno stylově skalní stěnou, pod níž je osada Podskala s docela známým kostelem. Z Podskalí pak vede úzká místní asfaltka k Horeckému rybníku. Od něho vyjdeme ještě jednou trochu do kopečka k malé kapli, od níž se nám naskytne pohled na alej Lipku. Hodně stromů je zde mladých, jak postupně probíhá obnova aleje, a zdaleka ne všechny jsou lípy. Alej končí u zámeckého parku v Chrastu a ten park, to je nádhera. Malý, ale stojí za vidění. V zámku je muzeum, můžete navštívit.

Tím jsme se dostali na chrastecké náměstí a čeká nás poslední úsek - na nádraží. Tam pokračuje modrá značka a dá nám to skoro půlhodinku chůze pohodlným tempem. Celkem tedy budeme mít v nohách asi 17 pohodlných kilometrů a i s nějakým tím občerstvením to je výlet tak na 5 hodinek na nohách.

Poslední aktualizace: 26.1.2016
Skuteč - Chrast u Chrudimi na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Skuteč - Chrast u Chrudimi

Skuteč - rodný dům V.J.Tomáška  (pamětní síň)
Skuteč - rodný dům V.J.Tomáška (pamětní síň)
Rodný dům hudebního skladatele V.J.Tomáška (1774-1850) najdete v dnešní Tomáškově ulici. V domě se nachází od roku 1992 jedna z…
Barokní budova děkanství se nachází za kostelem Nanebevzetí Panny Marie.…
Pískovcová Socha sv. Jana Nepomuckého z roku 1747, která se nachází ve výklenku domu č.p. 43 v ulici V.Nováka, původně stávala na…
První písemná zmínka je z roku 1350. Původně se jednalo o gotickou stavbu, která byla po požáru v roce 1550 renesančně upravena. Došlo zde ke zvýšení…
Okresní či Městský dům je jednou z nejvýraznějších památek východočeské Skutče, která spoluvytváří podobu zdejšího Palackého náměstí. Jedná se přitom…
Kašna sv. Jana Nepomuckého se nachází na skutečském náměstí. Jejím autorem je ak. sochař M.Moravec. Sochařské práce pod jeho vedením…
Pamětní deska připomínající vyhlašní stávky kameníků v roce 1932, se…
Trasa začíná ve Skutči na náměstí a po zelené značce vychází z města. Po účelové komunikaci dojde až na rozcestí Malhošť a dále drobnými lesíky…
Monumentální školní budova ve východočeské Skutči rozhodně…
Jedeme do východočeského města Skuteč, které leží 20 km jihovýchodně od Chrudimě. Můžeme využít vlak, ale ve stanici Žďárec u Skutče…
Pamětní deska hudebního skladatele a pedagoga Vítězslava Nováka (1870-1949), mj. žáka Antonína Dvořáka, se nachází na domě v…
Pamětní deska připomínající tragický osud žákyně zdejší školy dvanáctileté Marie Hrdé z Ležáků, se nachází na budově ZŠ Komenského v…
Pamětní deska obrozeneckého básníka, spisovatele, spoluzakladatele…
Budova bývalého Okresního soudu, která byla postavena v letech 1850 až 1852 v novogotickém stylu architektem…
Nachází se v dolní části Palackého náměstí. Byl zde v roce 1815 sestaven sochařem Vítem Čermákem ze starších prvků, které město v dřívější době pro…
Gotický kostel zde vyrostl v roce 1391, jeho pozdně gotické rozší…
Kostel sv. Václava je unikátní stavebně-historická památka, jedna z…
Velmi zajímavou okružní naučnou stezku najdeme v těsné blízkosti …
Řekne-li se Skuteč, většině z nás si asi vybaví boty a název místní…