Skřítek - Rabštejn - Skřítek

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

Turistické značení: Skřítek – Hvězda po zelené Tz, Hvězda – Rabštejn červená Tz se žlutou, Rabštejn – Skřítek modrá Tz.

Náročnost: Trasa je nenáročná

Popis trasy: Ze Skřítku se vydáváme po značené trase přes les směr Hvězda. Trasa vede lesním chodníčkem a asi po 500m se napojuje na silnici (asfalt). Po cestě se zastavujeme u skalního útvaru zvaného Krtinec. Skála poskytuje omezený rozhled do údolí Sobotína, Velkých Losín… Pokračujeme dál k rozcestníku Hvězda, u kterého je příjemné kryté posezení.  Od rozcestníku vedou značené trasy na Traťovku, Kamenný vrch, Rudoltice a Rabštejn.  Jdeme dál lesní cestou směr Rabštejn. Tento úsek více méně kopíruje vrstevnici. Na louce pod zříceninou hradu je stejnojmenná chata, která skýtá možnost občerstvení. My vystupujeme na samotnou zříceninu, kde trénují horolezci. Ze zbytků hradu a skály je krásný rozhled. Od hradu se vracíme zpět na Skřítek po zpevněné lesní cestě.

Foto: ivan_g

Co by Vás mohlo zajímat:
Hrad Rabštejn byl založen koncem 13. století, první písemná zpráva pochází z roku 1318. Další písemnou zmínku máme až z roku 1398, kdy markrabě Jošt zastavil Pročkovi z Kunštátu a Bouzova rabštejnské zboží. Od 15. století často střídal zástavní majitele, v sedmdesátých letech 15. století jej drželi Tunklové z Brníčka. Počátkem 16. století jej získali Žerotínové a sídlo panství přenesli do Janovic. Vzhledem k jeho poloze nebyl hrad užívaný a v roce 1535 je uváděn jako pustý. Za třicetileté války Rabštejn dobyli roku 1645 Švédové, ale již následujícího roku jej obsadili zase císařští, aby byl jejich oporou na severní Moravě až do konce války. Ještě koncem 17. století byl hrad opravován jako možná záštita proti tureckému nebezpečí, ale po porážce Turků u Vídně roku 1683 byl opuštěn a změnil se ve zříceninu.

Podle pověsti se v opuštěných zdech sídla zjevuje duch čaroděje, který zde v dávných dobách přebýval. Co přivedlo tohoto záhadného muže do zdejších končin věděli jen zasvěcení. Rabštejn je totiž jedním ze tří vrcholu magického trojúhelníku zbylé dva tvoří Skřítek a Kamenný vrch. Takováto místa jsou vhodná pro působení mágů a čarodějů. A tak tenhle muž prováděl na hradě Rabštejně kouzla nejen pro pobavení šlechty, ale i k zažehnání zlých mocností a přivolání dobra pro zdejší obyvatele. Od těch dob mohou vnímavý lidé, kteří navštíví Trosky hradu pociťovat přítomnost tajemných sil magického trojúhelníku…  Pozorný návštěvník si může v jedné ze skal všimnout zkamenělé tváře čaroděje.

Foto: ivan_g

Na vlastní kůži jsme si ověřili, že na staré pověsti je něco pravdy. Po vystoupání na hrad dýchla na nás atmosféra dávných věků, cítíme, jak proudí z hlubin země pozitivna energie. Vydrželi bychom zde sedět celé hodiny.

Přírodní rezervace Rabštejn se rozprostírá na ploše 20 ha v nadmořské výšce 620 až 803 m.n.m. Rezervace je tvořena jedlobukovým lesem všech věkových kategorií.

Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz
Poslední aktualizace: 13.4.2019
Skřítek - Rabštejn - Skřítek na mapě
Autor: ivan_g

Příspěvky z okolí Skřítek - Rabštejn - Skřítek

Jeseníky: Skřítek+Rešovské vodopády
Další z dluhů, kde má noha ještě nevstoupila je severovýchodní okolí…
Hrubý Jeseník tvoří výraznou hranici mezi Moravou na jihu a Horní…
Když se jedna naše výborná kamarádka odstěhovala do Petrova, vyvstanula na pořad dne…
Jak praví encyklopedie používaná uživateli webových stránek, není zcela jistý původní resort, který Dianě přiřkla římská mytologie. …
Že se i nepříjemná náhoda může proměnit v celkem pěknou procházku…
První tři týdny ledna 2021 se sice stále nesou ve znamení infekční války, ale pokud se z toho nehodláme zbláznit, raději si užíváme veselejší skutečnos…
Video vzniklo díky projektu Jesenickénávraty.cz. Trasa vede ze…
Byť opožděný ale vcelku úspěšný start aktuální zimy velí ve zrychleném tempu provětrat tělo rozvalené přes svátky na divanu u…
Trasa ze Skřítku do Karlova patří k nejhezčím lyžařským tůrám v J…
Ač by podle pohledu do kalendáře měla zima končit, zas tak moc to…
Když v nadpisu uvádím, že jde o trošku jinou hřebenovku, než tu klasickou, platí to jen z části. Té klasické se to skutečně týká, druhá část je sice …
V České republice máme dvě (z části tři) pohoří, kde je vyvinuté…
Příchod zimy v prosinci 2021 nabudil naděje milovníků lyžování a zimních s…
V nížinách i středních polohách je sice zima vrtkavá, nebo žádná. Řízením…
Ačkoliv jsem letmo již sošku Skřítka na Skřítku zmínil v příspěvku o tamním motorestu, dotaz na foto od jedné mladé kamarádky mě přiměl o této ozdůbc…
Aktuální zima (sezóna 2021/22) nám začala tak razantně, že se někteří až…
Plánovaný sobotní běžkařský výlet poněkud zhatilo počasí. No fakt, že od páteční noci zesiluje vítr do síly menšího uragánu a…
Skřítek – ideální začátek putování At´ už jste stálým návštěvníke…
V týdnu sympaticky nasněžilo, takže konečně se dá vyrazit i do řekněme…
Prozatímní většina ledna (2019) se nesla ve znamení častého sněžení…