číslo 1 Cyklotrasa 6044 Šotolina 1,8 km
  Přechod modré cyklotrasy 6044, následuje prudší výstup
číslo 2 Špičák rozcestí Šotolina 2,4 km
  Příchod ke státní hranici a na hřebenovku, žlutá TZ pokračuje k vrcholu Špičáku
číslo 3 Špičák Šotolina 2,7 km
  Nejvyšší hora Nýznerovské hornatiny, návrat k rozcestí, po té po žluté hřebenovce
číslo 4 Pomezný Šotolina 3,9 km
  Občasné průhledy na polskou stranu
číslo 5 Břidličný Šotolina 5,1 km
  Další vrchol hřebenovky, malé skalní výchozy
číslo 6 Sedlo peklo Šotolina 5,9 km
  Modrá TZ k Nýznerovským vodopádům, oficiální přechod do Polska
číslo 7 Kovadlina (Kowadło) Šotolina 6,9 km
  Významný vrchol Hornolipovké hornatiny
číslo 8 Karkulka Šotolina 8,1 km
  Částečně odlesněný vrchol s několika výhledy
číslo 9 Klínový Šotolina 9,2 km
  Postupový bod ke Smrku
číslo 10 U Smrku Šotolina 11,6 km
  Odbočka zelené TZ do údolí Stříbrného potoka, vodopády
číslo 11 Smrk - hraničník Šotolina 11,9 km
  Významné rozcestí turistických tras na historickém trojmezí Moravy, Slezska a Kladska
číslo 12 Smrk Šotolina 12,4 km
  Plochý vrchol nejvyšší hory Rychlebských hor
číslo 13 Nad lesním barem Šotolina 13,1 km
  Neznačená pěšina směrem do Horní Lipové kolem Lesních barů
číslo 14 Klín Šotolina 15,0 km
  Prudší sestup do Ramzovského sedla
číslo 15 Větrolam Asfalt 16,5 km
  na dohled cíle v Ramzovském sedle
číslo 16 Ramzová Asfalt 17,0 km
  Chata Ramzová, penzion, restaurace

Za nástupní místo popisované trasy můžeme považovat Skorošice, obec sousedící s městečkem Žulová. Sice jde o horský přechod a veřejná doprava zajíždí jen do středu vsi, ale popisovat celý průchod táhlou vsí nemá cenu, takže začneme hned pod kopcem, tedy u hájovny.

První stovky metrů se vinou po lesní cestě podél Skorošického potoka, po nějakých 300 m značená trasa odbočí podél jednoho z přítoků hlavního potoka již méně upravenou cestou, která se v závěru údolí zvedá prudčeji k pohraničnímu hřebenu. Závěrečný asi půlkilometr je dosti ostrý, protože i pohled do mapy prozradí, že vystoupat se musí kolmo do celkem hustých vrstevnic.

Až poslední metry před příchodem ke státní hranici se sklon příjemně mírní. Doposud náš výstup provázela červená pěší značka, u rozcestníku s názvem Špičák-rozcestí vyměníme červenou značku za žlutou, která bude naše kilometry provázet ve valné části další výpravy.

Samotné rozcestí nese název blízkého vrcholu, který je o necelých 60 m výš než dané rozcestí. Nicméně vzhledem k tomu, že jde o kopec významný, není důvod ten necelý kilometr po pěšině absolvovat. Z vrcholu bohužel není nic vidět, ale potěšitelné je, že se tak dostaneme hned na jeden z nejvyšších vrcholů. V tomto případě jde o vrchol Nýznerovské hornatiny. Znalci poznají, že horstvo je pojmenováno podle Nýznerova, který je jinak znám díky vodopádům Stříbrného potoka, jinak známých jako Nýznerovské.

V širších souvislostech jde ale o část hornatiny Travenské, severní části Rychlebských hor a v tomto případě jde o nejvyšší horu i zbytku podpohoří. A přidám si jednu osobní vzpomínku, v dobách totalitních jsem jezdil do Skorošic na letní tábory a ty se jmenovaly podle hory Špičák 74,75 apod.

Ale vraťme se na hřebeny. Trasa směřuje podél státní hranice příjemným terénem povětšinou s mírnými sklony, zprvu mírně klesá, později stoupá k prvnímu postupovému výškovému bodu. Pomezný svými 921 m příliš nepřevyšuje prošlou trasu. Nadmořské výšky Rychlebských hor nemají naději převýšit horní hranici lesa, takže kdo by se těšil na nějaké daleké výhled, bude zklamán. Nicméně právě za Pomezným se dá na nějaké průhledy narazit, zejména směrem západním, tedy do polských částí pohoří. Ti říkají této části Rychlebských hor Góry Złote a těm kopcům za údolí řeky Góry Białskie (teče tam říčka Biała). Myslím, že se dá objevit vrchol Czarne Góry (lyžařské centrum u Králického Sněžníku), na jednom z kopců jsem zřejmě objevil i rozhlednu, to by mohla být Czernica.

Poněkud vyšší výstup nás čeká na následující Břidličný vrch, který věren svému názvu vskutku dekorují malé skalky, patrně z nějaké břidlice.

Delší sestup přivádí trasu do výrazného sedla Peklo. Právě sem stoupá od Nýznerova a zmíněných vodopádů turistická trasa modré barvy. Samotné sedlo je i oficiálním turistickým přechodem do Polska. Dnes je to celkem jedno, do ciziny na výjimky se dá přejít skoro kdekoli. Navíc podle podmínek ne vždy důsledně kráčíme po české straně (tedy po žluté TZ). Souběžně totiž vede zelená značka, která je polského původu. Tamní značkaři v podstatě přejali systém značení Klubu českých turistů. Rozdíl je ve tvaru. Naše značka správně vyvedená je čtvercová, polská obdélníková. V Polsku se navíc používá i barva černá.

Foto: Bobkart

Od sedla následuje poměrně náročný výšlap s převýšením přes 100 m. Cílem je výrazný vrch Kovadlina (Kowadło). Pro nás je to výrazný vrchol v severním konci Hornolipovké hornatiny, Poláci mají svůj vrchol zahrnutý do soustavy vrcholů Koruna Polska. Vybrané vrcholy jsou ty, kam vede značená trasa polského značení. Dál už totiž zelená značka hranici dlouho nesleduje a brzy schází do údolí k osadě Bielice.

Žluté značení pokračuje poněkud divokým sestupem v kamenitém terénu. Zvýšená opatrnost je na místě. Z necelých tisíce metrů slezeme skoro o sto metrů do opětně ploššího terénu. Nepatrný výstup vede k nevýraznému vrcholu Karkulka (925 m s polským protějškem Pasieczna 927 m). Příjemným faktem je aktuální lesní těžba, takže v současnosti je v této části hor poněkud více výhledů než doposud.

Máme tak i možnost se ohlédnout na část hor, kterou jsme absolvovali, případně i do údolí Białé.

Další část trasy se opět odehrává v lese. V podstatě od označení blízkého vrcholu Klínového už budeme dlouho stoupat. To dlouho je definováno vzdáleností přes dva kilometry a cílem je plošina nejvyšší hory Rychlebský hor, Smrku. Odbočku zelené TZ U Smrku spíš mineme (pokud se nezapíšeme do vrcholové knihy). Na dohled je totiž rozcestí Smrk-hraničník. Ačkoliv se nejedná přímo o hlavní vrchol, jde o významný bod na turistické mapě. Poněkud vyšší hraniční kámen naznačuje, že jsme na historické trojmezí Moravy, Slezska a Kladska. Vede sem několik značených i neznačených turistických tras, v zimě jde o křížení několika upravovaných tras. Zde vlastně opustíme žlutou značku. Mimoděk se mi tak i podařilo dokončit celý průběh trasy, která vede od Pomezí na Horní Lipovou a pokračuje k Smrku přes Lví horu.

Ještě nám zbývá dojít k nějaké dopravě. Tentokrát použijeme červené psaníčko. Místní značení vede přímo přes samotný hlavní vrchol Smrku, ačkoliv jestli je to ten skutečný vrchol je otázkou. Hora je značně plochá, takže podobných kót by se tu asi našlo i víc.

Trasa v podstatě vede po zemské hranici, tedy mezi Moravou na jihu a Slezskem na severu. Můžeme to odhadnout i podle občasných starších hraničních kamenů. Moravskou stranu prozradí iniciály FL (Franz Liechtenstein), BB patří německému termínu Breslau Bischop (biskupství Vratislavské).

Brzy míjíme neznačenou odbočku k Lesnímu baru a menší klesání trvá až k vrcholu Klínový. Až odtud totiž pěšina daleko prudším sklonem míří k Ramzovskému sedlu. Na konci čeká známá horská chata a vlaková zastávka.

Poslední aktualizace: 2.11.2021
Skorošice – Špičák – Kovadlina – Smrk – Ramzová (Nýznerovskou a Hornolipovskou hornatinou) na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Skorošice – Špičák – Kovadlina – Smrk – Ramzová (Nýznerovskou a Hornolipovskou hornatinou)

Nýznerovská hornatina – Špičák 957 m
Obecně řadíme Rychlebské hory k Jeseníkům, přesněji k oblasti zvané…
Právě dokončená druhá část úprav probíhala převážně v místní části Dolní…
Pro zpestření a změnu reliéfu terénu bude dnešní den věnován …
Toto nádherné odlehlé pohoří, tvořící hraniční severozápadní výb…
Skorošice jsou jedním z přirozených východišť do Rychlebských hor. Jako…
Máteli rádi vodopády, nemusíte jezdit daleko k Niagáře, o něco menší, ale ta…
romantické Nyznerovské vodopády
Nenápadné,neveliké a přesto poslední dobou poměrně navštěvované N…
Ráno nás vítá krásný den, dopoledne trávíme praním apod. na pokoji v hotelu,…
Úterý 15. 6. 2021 Komáři nás netrápili, k ránu v autě klesla teplota pod…
Při turistických aktivitách v okolí Žulové v Rychlebských horách je příjemným místem pro doplnění energie Rybářská bašta v Nýznerově. Jedná se o sezónní res…
Vodopády na soutoku Stříbrného a Bučinského potoka byly vyhlášené přírodní…
Lánský vrch
  Odlesněné návrší nedaleko Skorošic u osady Sedm Lánů vedle…
Obec Žulová se nachází severozápadním směrem od města Jeseník a v…
Naším cílem je „žulové“ město, resp. Frýdberk, tento název město užívalo od 14. století do r. 1945, kdy bylo pojmenováno podle…
Žulová, hrad Frýdberk, dříve Friedberg
Soutěž 2 body
Z raně gotického hradu Friedebergu moc nezbylo. Dochovaly se zbytky hradeb…
Tohle vlastně ani už není hrad, neboť zřícenina tohoto hradu byla…
  Z hlavního rynku Žulové je hezký výhled na největší dominantu městečka – na chrám sv.Josefa (a jeden z mála „hradokostelů“ u nás)…
Od Vycpálka a osady Zelená Hora mne už čekalo putování jedním z nejlíbeznějších krajů, jaký jsem u nás kdy viděl. Krajem plným luk,…
Najdeme ho kousek za Skorošicemi při hlavní cestě na Javorník, pr…
Bývalá osada Hraničky (696 m) se rozkládala u státní hranice (dříve s cel…