Senja på langs – přechod ostrova Senja

Jedná se o několikadenní trek (3-5 dní dle Vaší zdatnosti) přes severonorský ostrov Senja. Trasa vede vnitrozemím od severovýchodu k jihozápadu se zcela minimálním kontaktem s civilizací v délce cca 70 km. Část trasy prochází NP Ånderdalen.

Přístup na začátek/konec trasy

Trasa začíná u vodní elektrárny při jezeře Lysvatnet, kde můžete nechat na parkovišti auto. Nejbližší autobusová zastávka je Landøya vzdálená 10,5 km po zpevněné cestě a malým provozem.

Konec je v Olaheimen, kde je autobusové spojení spíše slabší, k hlavní silnici je to 5 km.

Terén

Terén je poměrně náročný, stezky málo prošlapané. Převýšení není nijak závratné, přesto počítejte spíše s pomalejším tempem. Můžete se těšit na relativně upravené cesty březovými lesy, mokřiny až bažiny (mokré boty jsou téměř jistota), cestičky z prken, prodírání se trávou a keři až k pasu, horské pěšiny a suťoviště, brodění větších potoků, občas i dřevěný mostek. Jde o doopravdy pestrou divočinu.

Značení

Trasa je značená červeným T, případně červeným puntíkem či kamenným mužíkem. Je třeba počítat, že značení je výrazně slabší, než jsme zvyklí v ČR. Několikrát denně jsem se ztrácela, což se mi běžně nestává. Bez offline map v mobilu bych byla naprosto ztracená. Pozor: jezero Kapervatnes je nutné obejít z jihu (na mapy.cz je značená severní trasa, upozorňovala jsem je, že je neschůdná a správně se jde po jižním břehu).

Ubytování a stravování

Trasa vede přírodou, téměř mimo civilizaci. Dvakrát se kříží silnice, u druhého křížení je k dispozici toaleta. Po cestě je několik chat DNT a Statskog (Norského klubu turistů a Norských lesů), které je možné využít k přespání. Bohužel mezi nimi nevychází zrovna ideální etapy, je tedy lepší zvolit stan. Veškeré potraviny je nutné si vzít s sebou, s vodou není sebemenší problém. Spíše Vás bude trápit její přebytek než nedostatek J. Zároveň je nutné si s sebou odnést veškeré odpadky až do cíle.

Varování na závěr: velká část trasy nemá mobilní pokrytí, v případě problémů by byl tedy problém zavolat pomoc. Myslete na to, prosím.