Rokytnice v Orl. horách - Niemojów - Lesica - Mladkov

číslo 1 Rokytnice v Orl. horách, nádraží Asfalt 0,0 km
  Začneme u nádraží, kde je možné o víkendu zajít i do muzea Výtopna (foto 1 a 2).
číslo 2 Rokytnice v Orl. horách, náměstí Asfalt 0,4 km
  Z náměstí (foto 3 - 5) pokračujeme po zelené a modré značce nejprve ke koupališti a Rokytence, od ní naopak vzhůru nad město (foto 6 - 8).
číslo 3 Rozcestí Nad Rokytnicí 1,5 km
  Opustíme modrou značku, se zelenou záhy vstoupíme do lesa stylem z kopce - do kopce. Přejdeme potok Hvězdná (foto 9) a Horský potok s minirybníčkem (foto 10).
číslo 4 Pod Zadním vrchem 4,4 km
  Rozcestí s červeně značenou hřebenovkou (Jiráskova cesta) se spoustou bunkrů (foto 11). My ale pokračujeme rovně po zelené do Bartošovic. Na konci lesa je hezký výhled, ale bohužel fotku nemám. Nám tady zrovna padla hustá mlha...
číslo 5 Bartošovice v Orl. horách, horní Asfalt 5,7 km
  Silniční úsek obcí.
číslo 6 Bartošovice v Orl. horách Asfalt 7,5 km
  Na návsi (foto 12 - 14) se k nám zleva přidává žlutá značka od Vrchní Orlice a ta nás dovede obcí (foto 15 a 16) na hraniční přechod do Polska (foto 17 a 18).
číslo 7 Hraniční přechod 8,7 km
  Budete-li chtít vidět niemojówský kostel Nejsvětější Panny Marie (foto 21) a zříceninu zámku, vydejte se kousek vlevo po polské černé značce. Pak se zase vraťte stejnou cestou zpět k zájezdnímu hostinci přímo proti přechodu (foto 19 a 20). Kousek za ním je pak rozcestník.
číslo 8 Niemojów Asfalt 9,2 km
  Příjemná cesta po nefrekventované silnici (foto 22 a 23).
číslo 9 Lesica 13,5 km
  Lesica je nekonečná vesnice, od jedné chalupy k druhé jdete kolikrát otevřenou - a krásnou - krajinou (foto 24). Centrem je luxusní sídlo jakoby z jiného světa, nad nímž se tyčí kostel (foto 25 a 26). Zde odbočíme ze silnice vpravo do kopce, do luk a lesů (foto 27 - 29).
číslo 10 Czerwony Strumień 15,8 km
  V blízkosti potoka je to trochu divočina. Úzká pěšina je občas s překážkami (foto 30) a hlavně je to místy na holínky.
číslo 11 Zaniklá vesnice 16,4 km
  Vede tudy polská naučná stezka, upozorňující kromě přírodních zajímavostí i na zbytky po zaniklé vesnici Rotenflüss (foto 31 - 34). Nad ní už je cesta pohodlná, byť stále do mírného kopce.
číslo 12 Hraniční přechod Petrovičky - Kamieńczyk Asfalt 18,3 km
  Od hraničního přechodu je hezký pohled do Polska (foto 35 - 37) i k nám (foto 38 - 41). Červená značka nás odtud dovede zčásti po silnici, zčásti zkratkami prudce dolů přes Petrovičky (foto 42 a 43) do Mladkova (foto 44 - 48).
číslo 13 Mladkov Asfalt 20,9 km
  A pokud jste závislí na autu, tak ještě pár set metrů k železniční zastávce (foto 49).
číslo 14 Mladkov, železniční zastávka Asfalt 21,7 km
  Konec trasy

Z naší, tedy české strany známe Orlické hory docela dobře, a tak – když už se otevřely ty hranice – jsme si se ženou řekli, že se zajdeme podívat, jak vypadají hned za hranicemi s Polskem. A zjistili jsme, že skoro stejně jako u nás. Jen těch opravených chalup je tam méně a těch zbořených a zanedbaných trochu víc. Ale příroda je tam stejně krásná jako u nás.

Abychom se do Polska v rámci celodenního výšlapu dostali, sedli jsme ráno v Doudlebách nad Orlicí do motoráčku (doporučuji všem, odpoledne se sem zase z Mladkova vlakem pohodlně dostanete) a dojeli do Rokytnice v Orlických horách. Zde nás hned zaujalo otevřené muzeum Výtopna na nádraží (viz https://www.turistika.cz/mista/rokytnice-v-orlickych-horach-muzeum-lokalky). Moc fajn, stojí za návštěvu. Pak už vyrážíme po zelené značce přes kopečky do Bartošovic. Zde využíváme žlutou spojku k hraničnímu přechodu, kde jsme za pár minut. Překračujeme Divokou Orlici a jsme v Polsku v Niemojówě. Hned naproti je zájezdní hostinec se zajímavou výzdobou a kousek odtud vlevo po černé značce kostel a pak taky zřícenina zámku (fotky zde http://www.mapy.cz/turisticka?x=16.5578649&y=50.1747313&z=13&l=2&gallery=1&source=base&id=1714236).

Ještě si dovolím upozornit na jednu kuriozitu. Pokud při plánování tras využíváte fotky na mapy.cz, můžete narazit na tuto fotku – http://foto.mapy.cz/detail?id=166116. Směrník se zelenou značkou obsahuje čísla 2,5 a 4,2 km. Pohled na mapu ukazuje, že to je s prominutím blbost. Kde se ta čísla vzala? Jednoduše. Kousek za hostincem je rozcestník pro změnu polský a tam jsou ta čísla taky, jen s tím rozdílem, že je u nich h, tedy hodiny, což je docela rozdíl. Stane se, no...

Každopádně po té zelené se vydáme údolím Divoké Orlice do Lesice a je to příjemná procházka. Zčásti lesem, zčásti otevřenou krajinou, sem tam chalupa nebo její zbytky. Pak opustíme silnici a trochu se vyšplháme do kopečka, kde jsou krásné výhledy. Tedy my jsme z nich moc neměli, vybrali jsme si počasí mlhavé, ale očití svědkové ty výhledy potvrzují. Místo výhledů jsme si užili hub v následném lese, bylo jich hafo. Lesem se prochází i část naučné stezky podél Červeného potoka (Czerwony Strumień). Součástí naučné stezky je i po 2. světové válce zaniklá sudetská obec stejného jména, německy zvaná Rotenflüss. Od ní už pak stoupáme k hraničnímu přechodu pod Adamem (Petrovičky – Kamieńczyk) a po naší červené značce padáme přes Petrovičky do Mladkova na vlak.

Celá trasa měří asi 21,5 km. Je to sice styl „do kopce – z kopce“, ale nic prudkého a po pohodlných cestách. Čili náročnost nijak závratná. Jediný náročnější úsek je podél toho Červeného potoka, tady bývá pěšina po zimě a po deštích silně podmáčená a i teď začátkem října jsme ocenili kvalitní nepromokavé trekovky. Byly tu i koleje po kolech, ale ten necelý kilometr na kole mohl být docela masakr. Jinak ale jako cyklotrasa moc fajn.

Poslední aktualizace: 7.10.2014
Rokytnice v Orl. horách - Niemojów - Lesica - Mladkov na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Rokytnice v Orl. horách - Niemojów - Lesica - Mladkov

Židovský hřbitov v Rokytnici v Orlických horách
Židovský hřbitov leží na jihovýchodním okraji Rokytnice ve stráni…
Muzeum se nachází v bývalé výtopně v železniční stanici Rokytnice v Orlických horách. Je zde k vidění největší …
Zajímavou atrakcí Rokytnice v Orl. Horách je…
Říká se, že muži nestárnou (jen jim léta nestojí). Nicméně i u…
Turistické rozcestí je umístěno přímo na staniční budově. Procházejí tudy tyto trasy: modrá S směrem - Horní Rokytnice, Hanička - parkoviště,…
Naplánovali jsme si Výlet do Orlických hor, a to na tvrz Hanička. Z Holic…
Rokytnice v Orlických horách leží ve Východních Čechách, východním směrem…
Rozcestník se nachází přímo na náměstí. Procházejí tudy tyto turistické trasy: modrá J směrem - Kameničná, Žamberk modrá SV směrem - Horní Rokytnice, parkoviště…
Hned další den jsme si naložili pro změnu nejdelší výšlap celého týdne, na…
                                        Tvrz Hanička  Dělostřelec…
Jedeme do Orlických hor, ne však na samotný hřeben hor, ale na jeho úpatí, do města, které je někdy nazýváno „hlavní město Orlických…
Na tuto trasu nás dovedla náhoda. Dostali jsme pozvání od známých do Žamberka na návštěvu a tak mi nezbylo než spekulovat, s čím příjemným tu…
Dominantou náměstí T.G.Masaryka v Rokytnici je Kostel Všech svatých, který byl postaven v místě původního dřevěného kostela, který s…
Rokytnice v Orlických horách byla založená roku 1260. Městem se stala roku…
Úvodní výlet nebo vlastně spíše vycházku naší žamberské dovolené jsme…
Turistické informační centrum v Rokytnici v Orlických horách se nachází na…
Pevnost Hanička dostala své jméno podle osady nacházející se v bl…
Rodinný pension Rampušák najdete na náměstí malebného městečk…
Sýpka – Muzeum Orlických hor
Navštivte jedinečný objekt bývalé sýpky z polovi…
Kostel Nejsvětější Trojice byl postaven rodem Mauschwitzů v roce 1603 jako protestantská modlitebna. Na katolický kostel byl přestav…
Přirozeným centrem Rokytnice je náměstí T.G.Masaryka. Jeho dominanntou je…
Kaple sv. Anny
Poutní kaple byla postavena v letech 1722 a 1723 (dle pověsti) jako…
Tento památný strom roste na křížení polní cesty se železniční tratí mezi…
Pokud si chcete v Orlických horách pořádně protáhnout tělo a nevadí vám…
Prvorepubliková pevnost Hanička nám připomíná skvělé opevnění našeho…
bunkr Na Holém
Bunkr Na Holém, resp. pěchotní srub R-S-74 je součástí prvorepublikového…
Děl. tvrz Hanička
Hanička je jednou z největších českých pevností postavených před druhou s…
Vrchní Orlice  -  kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice - kostel sv. Jana Nepomuckého
Vrchní Orlice od roku1603 samostatná obec, dnes osada nacházející se mezi…
Zemská brána je část řeky Divoké Orlice, kolem něhož se nachází přírodní rezervace taktéž pojmenované Zemská brána. Rozloha chráněného území je 88.22…