Prostřední skála – zelenou nahoru, žlutou dolů

číslo 1 Vikýřovice zastávka Asfalt 0,0 km
  V budově zastávky je obchůdek, tady možnost nějakého občerstvení
číslo 2 Černá pole Asfalt 0,5 km
  Odbočka na panelovou cestu, za budovami už normálně šotolinová
číslo 3 Příčná stráň Šotolina 2,2 km
  Rozcestí lesních cest, značka kolem přístřešku do svahu
číslo 4 Bývalá vyhlídka Šotolina 2,7 km
  Téměř zarostlý výhled poblíž přístřešek
číslo 5 Odbočka z lesní cesty Šotolina 3,7 km
  Prudčeji do svahu
číslo 6 Prostřední skála - sedlo Šotolina 4,5 km
  Informační místo pod vrcholem
číslo 7 Prostřední skála vrchol Šotolina 4,6 km
  Amfibolitové skály na vrcholu
číslo 8 Nad Hraběšicemi Šotolina 6,3 km
  Křižovatka poblíž sjezdovky (možnost zajít do hospody)
číslo 9 Anenský Dvůr Asfalt 10,8 km
  Bývalá hospodářská usedlost, do Vikýřovic po panelovce
číslo 10 Vikýřovice zastávka Asfalt 12,9 km
  Cíl u železniční zastávky zastávky

Kolem Šumperka máme celkem dost kopců, které sice nejsou co do výšky konkurenty blízkého Hrubého Jeseníku, ale s určitou tolerancí se i na některý z nich podniknout takřka „horskou“ výpravou. Určitou výhodou je i poměrná blízkost, tak se dá uskutečnit i relativně krátký výlet (tak do půl dne), takže na to nemusí padnout celá sobota nebo neděle.

Jednou z takových lokalit je lesní celek Trousnice mezi Vikýřovicemi, Petrovem a Sobotínem. Jeho nejvyšším vrcholem je Petrovský vrch (778 m), ten je ale poměrně hůře dostupný, zejména pro ty kteří se v lese neorientují samostatně.

Naštěstí přes lesní celek vedou i nějaké turistické značky, po kterých se dá dojít na nějaké to zajímavé místo.

Naši trasu začneme jednoduše u zastávky Vikýřovice, kam se snadno dopravíme klidně vlakem (který jede v podstatě co hodinu, autor si tam ale zamknul pracovní kolo).

Po krátké asfaltové mezihře s doprovodem souběhu zelené a žluté TZ dorazíme k rozcestí Černá pole, kde už pokračujeme levotočivě po panelové cestě. Ještě donedávna zde byl i rozcestník Jesenické lyžařské magistrály, ovšem po posledních mizerných zimách tady ležel sníh málokdy takže značení pro lyžaře ztratilo smysl. Pokud zde sníh leží, povětšinou do těchto končin zavítají spíš místní, kteří to naštěstí znají a značky vysloveně nepotřebují (nehledě k tomu, že k orientaci tu stačí to pěší).

Betonový panelový povrch pokračuje jen k blízkým stavením (pěstírny akvarijních rostlin), následuje celkem pohodlná polně lesní cesta s zaježděným štěrkovým povrchem. Byť stále stoupám, je sklon snesitelný a protože cesta vede na okraji lesa, máme k dispozici i nějaké vyhlídky směrem k Novému Malínu nebo k přehradě Krásné. Před dalším rozcestím Příčná stráň se na chvíli mírní sklon cesty a k rozcestí dojdeme téměř po rovině. Kromě naší přístupové zelené tudy prochází i neznačená lesní cesta, kterou s oblibou využívají horští cyklisté. Nakonec v horní části po této cestě vede i naše zelená, která ovšem v křižovatce míří kolmo vzhůru kolem turistického přístřešku.

Zde se stoupání opět poněkud zvýší a pokračuje ke křížení se zmíněnou lesní cestou (ta je vedená v serpentině). Kdysi tu bývalo poměrně pěkné vyhlídkové místo směrem k Rapotínu, ale jak to v lese chodí, už celkem zarostlo. Oproti zákresu v mapách v současnosti je zelená značka přeložená na lesní cestu (pěšina přes malý výběžek hory už zcela zarostla), takže necelý kilometr pokračujeme po této komunikaci. Protože jsme už překonali slušnou výšku, cesta prozatím stoupá celkem mírně k odbočce již těsně pod hlavním cílem této trasy. Poměrně ostrým převýšení stoupá zelená značka po celkem projeté lesní cestě, která by zlákala i nějakého cyklistu na horském kole, ale to mu rozhodně nedoporučuji. Zhruba po 300 m už cesta přechází v normální lesní pěšinu, navíc v současnosti jsou tu i nějaké popadané stromy. Pokud se tedy kolař chce na horu podívat, doporučuji kolo někde poblíž nechat (třebas i zamknout) a dojít po svých. Pěšina pokračuje již celkem mírně k sedélku s označením Prostřední skála – sedlo. Výška 688 m. Na samotný vrchol značka sice nevede, ale přístupová pěšina je celkem patrná a při bližším zkoumání objevíme i zbytky kamenné úpravy, která ještě může být pozůstatkem po pracích sudetských Němců. Vrcholová skála spíš soustava skalek amfibolitického složení. Je to vlastně takový běžný jesenický mrazový srub. Díky své výšce (spíš nížce) je výhled ze skály celkem omezený, nicméně poštěstí se průhled na nejvyšší jesenickou horu (Praděd), částečně na hlavní hřebenovku (Břidličná). Skromné průhledy pak i nějaký ten kopec okolní Hraběšické hornatiny.

Pokračování značky za sedélkem se poměrně dlouho odehrává v stabilní nadmořské výšce těsně pod hranicí 700 m, však okolní vrcholy tuto výšku celkem úspěšně překonávají. Zelené značení opustíme v rozcestí nad Hraběšicemi. Zelená značku tu celkem prudce uhýbá na sever do Sobotína. Žlutá značka sem přichází od Traťovky (a od Skřítku), my ji použijeme k návratu. Kdo by ovšem chtěl, může se zajít klidně po sjezdovce do Hraběšic do hospody.

Jak bylo i v úvodu naznačeno, některé značky se dají použít i pro lyžaře běžkaře. Beze zbytku to platí o té žluté. Ta v prvopočátku sleduje vrstevnici (cca 650 m), dokonce i mírně nad ní, načež následuje pozvolné klesání po východních svazích zdejších kopců. Tady bohužel přišla zhruba třičtvrtěhodinová bouřka. No ono je to celkem v lese, tak není toho moc na focení a nepromokavá bunda v batohu byla.

Foto: Bobkart

Sestup z lesa je zakončen poměrně ostrým klesáním po pravotočivé zatáčce k Anenskému dvoru. Býval tu kdysi statek snad někdy z 19. století, v současnosti tu ovšem zbyl je zbytek zdi a stojí zcela nové poměrně luxusně vyhlížející budovy.

Od Anenského Dvora se dá zajít např. k blízké přehradě Krásné (s hospodou), z důvodu dopravního prostředku ale tentokrát po panelových cestách zpět k hlavní zastávce Vikýřovické.

Poslední aktualizace: 12.8.2020
Prostřední skála – zelenou nahoru, žlutou dolů na mapě
Autor: Bobkart

Příspěvky z okolí Prostřední skála – zelenou nahoru, žlutou dolů

Vikýřovice
Obec Vikýřovice je asi 2 km severovýchodně od Šumperka, ve směru na Jesení…
Pokiaľ cestujete autom, na bicykli alebo pešo v smere zo Šumperku na Velké…
V minulom článku som sa snažil opísať "zemědelský" skanzen, muzeum,…
Že je Zemědělský skanzen a Veteran muzeum v Rapotíně ojedinělým místem…
Když velká voda  v r. 1997 na svém proudu brala kde co, poničila i řadu…
Od doby, kdy jsem pořídil horské kolo, nezabývám se jen ježděním po…
Na naše poměry poměrně nezvyklý strom najdeme u oblíbeného hostince Pod Trámkama ve Vikýřovicích. Místo je poměrně oblíbeným místem…
Vlakem,autobusem nebo popřípadě na kole z Šumperku směrem na…
Hlavní vchod do areálu a parkoviště do Zemědělského skanzenu se nachází v ulici U Splavu.  Skanzen se nachází v Rapotíně mezi…
Vikýřovické sousoší Kalvárie je považováno za velmi kvalitní klasicistní…
I pro řadu obyvatel nedalekého okolí (myslím tím šumperáky) bude zřejmě…
Řada z nás domorodců to má ještě v živé paměti. Tedy podmínkou je…
Zastavení Čarodějnické Cyklotrasy č.6 na „šumperské“ větvi trasy je poněkud utajené. Zatímco až na výjimky jsou jednotlivá zastavení…
Dvouapůltisícová obec Vikýřovice, ležící podél toku řeky Desné v těsném…
Koncem května se obyvatelé Rapotína, ale vlastně i Šumperka dočkali…
Že se Šumperk označuje jako brána Jeseníků je clem logické, ten kdo do…
Tato trasa je více než výletem v pravém slova smyslu spíše příjemnou…
Na poměry řeky Desné patří Krenišovský jez k nejmohutnějším stavbám svého…
Tento tip na výlet nabízí nedlouhou trasu, která může být velmi příjemnou…
Muzeum silnic ve Vikýřovicích u Šumperka je dnes již institucí zav…
Jakožto domácí nikam daleko, přesněji do Vikýřovic, na rozhraní se Šumperkem, kde může kolemjdoucí i jedoucí potkat již vcelku…
Do Vikýřovic, muzea silnic. Už jsem o muzeu psal vícekrát, protože to nemáme ze Šumperka daleko, kousek od výpadovky na Rapotín (a dál …
O poctivosti, bezúplatnosti a mravní čistotě politiků všech stupňů v naší…
Rapotín je velkou podhorskou obcí s 3060 obyvateli a najdeme ji v…
Start putování je u petrovské školy, můžeme sem dojet autobusem, nebo…
Šumperský kotel je dalším místem tohoto okresního města v podhůří Jeseníků, které se – pomalu, ale jistě – stává zapomínanou…
Kdysi výstavní zdravotnické zařízení, pocházející z konce 19. století, s…
Šumperk leží na Severní Moravě, severozápadním směrem od města Ol…
Kopec je částí hřebene, táhnoucího se od Holubího vrchu mezi Šumperkem a Rapotínem až k nejvyššímu Smrku (742m) nad Kopřivnou. Celkem snadno dostupný…