Polskem kolem Olešnice

Trasy Pěší trasa Malá náročnost

číslo 1 Olešnice v Orl. h. - náměstí Asfalt 0,0 km
  Z náměstí (foto 1 - 3) jdeme po žluté značce směr Kociol. Projdeme kolem kostela (foto 4) na křižovatku (foto 5).
číslo 2 Hřbitov 0,1 km
  Na křižovatce u hřbitova se vyplatí si udělat malou zacházku vlevo kolem hřbitovní zdi a téměř neznatelnou pěšinkou vylézt na vršek nad kostelem. Ten výhled za to stojí (foto 6 a 7). Pak se vrátíme zpět na křižovatku a polňačkou (foto 8) se žlutým značením sestupujeme do údolí (foto 9 - 14) k hranicím.
číslo 3 Hranice CZ/PL (foto 15 - 18) Asfalt 1,5 km
  Projdeme celý Kociol (19 - 20). Zleva se k nám přidá polská zelená značka, zatím si jí všímat nebudeme.
číslo 4 Pod Jerzykowicami 2,7 km
  Stoupáme do lesa (foto 21), projdeme okolo kapličky (foto 22 a 23) a za chvilku jsme v Jerzykowicích (foto 24 a 25).
číslo 5 Jerzykowice Male Asfalt 3,8 km
  Z Jerzykowic toho moc neuvidíte, vlastně se jen projde jedním zemědělským dvorem (a pěkným svinčíkem), za osadou ale už je hezký rozhled na Jawornici (foto 26 a 27), kam za chvíli spadneme.
číslo 6 Jawornica 4,3 km
  Jsme doslova na konci světa (foto 28). Pro další pochod zvolíme barvu značky zelenou. Stoupáme podél potoka (foto 29) a kolem rybníku (foto 30) do lesů (foto 31). Kdysi to byla zřejmě dost frekventovaná cesta (foto 32).
číslo 7 Zimne Wody 5,9 km
  Miniosada na cestě (foto 33 a 34), asi tři chalupy. A pokračujeme dále lesem do kopce (foto 35).
číslo 8 Kozia Hala Asfalt 8,3 km
  Vyjdeme na silnici u vojenského střediska. Za ním se otevírá pohled do kraje, vidět jsou i Jeseníky (foto 36 a 37). Asi kilometr jdeme po silnici.
číslo 9 Czarny Krzyź neboli Černý kříž Šotolina 9,3 km
  CZ/PL přechod (foto 38) s rozcestníkem. Po žluté značce začneme klesat k chatě Číhalka.
číslo 10 Číhalka (foto 39) Asfalt 10,0 km
  Od chaty a lyžařského areálu (foto 40 a 41) jdeme úzkou silničkou mezi chalupami a chatami rekreantů (foto 42 a 43).
číslo 11 Olešnice, pod jasanem 11,9 km
  Odbočíme ze silnice, pozor, značka není moc nápadná (ale pokud ji přehlédnete, nic se neděje, prostě dojdete do cíle po silnici - taky moc hezká varianta). Ve strání je zdálky vidět památný jasan (foto 44). Po stráni s výhledy na údolí (foto 45 - 49) dojdeme až těsně před náměstí, kde naše trasa končí.
číslo 12 Olešnice, náměstí Asfalt 13,4 km
  Konec trasy

Olešnice v Orlických horách je jedním z míst, kam se pravidelně a rádi vracíme. Nejen proto, že je tady od jara do podzimu klid a v zimě zázemí pro lyžování a že je Olešnice výchozím bodem pro hřebenové túry, ale je tu i jeden důvod ryze soukromý. Manželčini rodiče tu vlastnili chalupu a Věrka tu tak trávila spoustu prázdnin a víkendů. Několikrát jsem sem za ní přijel i já a spolu jsme pak vyráželi na procházky do okolí. Ta chalupa stála (vlastně dodnes stojí) v údolí nedaleko dnešního hraničního přechodu do Kociolu v Polsku a tehdy tu doslova takzvaně chcíp pes. Na hranicích závora a dál se nesmí. Dnes je to jiné. Hraniční přechod slouží čilému provozu. Taky aby ne, když třeba z Náchodska je to do Orlických hor přes Kudowu a Kociol mnohem blíž než po našem území. A tak tu motoristům slouží zatím kvalitní silnice, údolí se zaplnilo chatami, rekreační chalupy jsou všechny opravené a udržované, ... a je tu hezky pořád.

Tuto nepříliš náročnou procházku začneme v Olešnici na náměstí. Kolem kostela vylezeme po žluté značce na menší vršek s výhledem, co stojí za vidění a pak sestoupíme už do toho "našeho" údolíčka. Olešnice a Kociol na sebe prakticky navazují, změnu moc nezaznamenáme. Kousek za vesnicí odbočíme po žluté polské značce do lesa a do kopce, projdeme kolem kaple Jerzykowic Malych a spadneme do Jawornice. Dále jdeme po zelené značce. Ta dlouze, ale nijak strmě stoupá přes Zimne Wody (asi 3 chalupy) do Kozie Haly. Tady je velké vojenské středisko, mají to tam docela hezké. Po hlavní silnici ujdeme asi kilometr k dalšímu hraničnímu přechodu, z něhož odbočuje i naše žlutá značka. Ta nás dovede nejdříve ke známé chatě Číhalka a od ní podél potoka Bělidlo až zase na náměstí v Olešnici.

Celá trasa měří asi 13 kilometrů, takže se dá v pohodě stihnout za jeden půlden. Užijete si na ní několika pěkných výhledů, v polské části trasy pak nádherný les (v sezóně i borůvky, maliny a spoustu hub), v české části je pak k vidění množství velice hezky udržovaných horských chalup. Každopádně nudit se tu nebudete.

Poslední aktualizace: 16.5.2014
Polskem kolem Olešnice na mapě
Autor: HonzaC8

Příspěvky z okolí Polskem kolem Olešnice

Olešnice v Orlických horách
Pohraniční obec ležící v těsné blízkosti státní hranice s Polskem. První…
Muzeum a Utzův betlém v Olešnici v Orlických horách
Expozice různých historických předmětů a nábytku zdejšího kraje na Vás…
Kostel sv. Máří Magdalény v Olešnici v Orl. horách
Barokní kostel sv. Máří Magdalény z roku 1705 postaven na místě původního dře…
Orlické hory zdaleka nejsou jen hlavní hřeben od Vrchmezí po…
Jestli mě něco opravdu potěšilo po otevření hranic v rámci EU, tak…
Ski areál Hartman je ideálním místem nejen pro všechny milovníky lyžování…
SKI areál HARTMAN - Olešnice v Orlických horách
SKI areál HARTMAN  se nachází v Olešnici v Orlických horách a nabízí dvě …
Nová vyhlídková věž se nachází v Orlických horách,  na  711 metrů vysokém…
Dělostřelecká tvrz Skutina
Dělostřeleckou tvrz Skutina najdeme v blízkosti obce Sněžné v okrese…
Běžecká trasa střední až těžší náročnosti v rekreační oblast…
Horská chata, skiareál a snowpark Čihalka
V roce 2003 byl u horské chaty Čihalka v Olešnici v Orl. h. rekonstruován lyžařský a…
Váižení přátelé turistiky i Turistiky, rád bych Vás pozval do kraje bunkrů…
Malá horská obec ležící na úpatí Sedloňovského vrchu, v nadmořské výšce k…
Rozcestí se nachází na křižovatce lesních cest na pokraji lesa. J…
Nejvyšší vrchol na státní hranice s Polskem. Do 17. století byl nazýván Humeničnej. Na polské straně stávala dříve Rybářova (Rübatschova) chata. Pan…
K Vaší navštěvě mohu jen doporučit náhorní planinu vrcholu Šibeník nad…
Pojedete-li autem po silnici č. 8 z Náchoda do Kłodzka, u městečka Lewin…
Pokud budete trávit dovolenou na Náchodsku nebo pojedete na tržnici v…
Jedna z mnoha možných tras podhůřím Orlických hor. Je trochu…
Zřícenina hradu Frymburk stojí na ostrohu obtékaném Olešenkou nedaleko vs…